Gå til innhold

Begynne å jobbe eller fortsette permisjonen? (samme som skravle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et dilemma her nå, og trenger noen tanker rundt hvilke valg jeg burde ta her.

Min samboer og jeg har ei datter på 7 mnd. Jeg går deltid på skole, og har gjort det hele tiden, pappaen har vært hjemme med henne de dagene jeg har vært på skolen. Før vi fikk henne jobbet jeg ved siden av skolen, men har nå permisjon. Fra august må hun være i barnehage de dagene jeg er på skolen, siden pappaen ikke har mulighet til å være mer hjemme. Vi har fått 100 % plass i barnehage fra 1. august. Jeg skulle da egentlig være hjemme med henne de dagene jeg ikke har undervisning.

Men nå har jeg fått tilbud om en jobb (egentlig fra 1. august, men kan strekke det til 1. september). I denne 50% stillingen får jeg mulighet til å jobbe som det jeg snart er ferdig utdannet som, og det hadde vært utrolig lærerikt - og jeg har veldig lyst på denne jobben.. Men føler at om jeg velger jobben, så velger jeg bort datteren min. Hun får da kun en fridag annenhver uke, i stedet for tre fridager i uka.. Synes jo egentlig hun er litt liten for så mye barnehage, men pappaen har mulighet til å gi henne korte dager og fri innimellom da...

Noen synspunkter?

På forhånd takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg var deg...så ville jeg sagt ja takk til jobben fra 1.september. Da får dere først en måned i barnehage der dere kan ta innkjøringen litt i eget tempo.

Ikke tenk at du velger bort datteren din til fordel for karriere - i barnhagen kommer de til å ta godt vare på henne, hun komer til å ha barn å leke med og hun kommer sannsynligvis til å få en boost i utviklingen med all stimulansen hun får. Samtidig har hun to foreldre som er opptatte av at hun ikke skal ha for lange dager og at hun skal ha ekstra fridager innimellom. Jeg tror datteren din kommer til å ha det helt topp og at dette kanskje blir vanskeligst for deg.

Når det er sagt er jeg litt i samme situasjon selv. Jeg bor i et land der man kun har krav på seks ukers fødselspermisjon, og de fleste arbeidende mødre er gjerne tilbake i full jobb (og da har de gjerne 10-timers dager) etter maks tre mnd. Jeg kommer til å være hjemme med rusken til august, da hun har fyllt ni mnd, men så blir det nok enten barnehage eller barnepike på henne (eller begge deler), mens jeg går ut i jobb. Jeg sliter litt med meg selv, for jeg synes jo det er litt tidlig for barnehage, men sannheten er at rusken nå er blitt så sosial og har så stort behov for aktivisering og stimulering at jeg tror hun kommer til å trives veldig godt i barnehage.

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det, men det er bare du selv som kan vite hva som er riktig for deg og familien din. Så fremt det ikke er vanskelig å få relevant jobb når du er ferdig med utdannelsen din synes jeg kanskje at det ikke er så viktig å ta akkurat denne jobben nå. For meg personlig ville det gått på tvers av det jeg mener er best for små barn og de som ikke er enige med meg vil jo selvsagt se annerledes på det. Som sagt, du må nesten selv se på hva som er viktigst for deg.

Skrevet

Hva med å ta permisjon fra studiene ett år, og så jobbe 50% i den nye jobben? Lar det seg gjøre? Da vil du jo få mer tid med jenta di. Så kan du ta opp studiene om et år, når jenta di er litt eldre. Evt få permisjon fra jobben for å fullføre studiene.....

Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde gjort det. Dersom jeg hadde hatt muligheten til å velge om å jobbe eller være hjemme lengre med babyen, så ville jeg absolutt utsatt jobbingen. Det er bare en jobb, du får nye muligheter etterhvert :)

Når det er sagt, så syns jeg ikke du "velger bort" ungen din, bare for at du begynner å jobbe, og jeg syns ikke det er noe du skal ha dårlig samvittighet for, dersom du tar jobben! Syns dette er helt opp til hver enkelt. Man prioriterer annerledes alle sammen, og jeg syns ikke noe er rett eller galt.

Skrevet

Jeg ville tatt jobben, men det må du nesten føle på selv.

Hun får en dag sammen med deg annenhver uke, kortere dager og fri innimellom.

Jeg synes ikke du velger bort datteren din. Men jeg mener barna trenger barnehage når de er over året, de har mer behov for stimuli og lek med andre barn. Det er ikke like enkelt alltid å få til når de andre barna er i barnehagen. Men jeg mener at de ikke bør ha for lange dager i barnehagen. Lykke til med valget. Ikke lett. Ser det er mange meninger.

Skrevet

Ta jobben er mitt råd! Det er ikke noe moro å føle at en offrer sine muligheter når mannen "ikke kan ta fri". Enig med hun over her som skrev at barnet vill ha det helt topp, og det er sannsynligvis verst for deg i starten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...