Gå til innhold

Vannkopper og medisin, barnehage?

Anbefalte innlegg

Barnet mitt har fått vannkopper, men han har fått medisin for det da de mistenker immunsvikt hos han. Blir det da som annen antibiotika, hvor han kan gå i barnehagen siden han går på medisin, eller må han holdes hjemme på lik linje med de som ikke får medisin?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143323423-vannkopper-og-medisin-barnehage/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han er smittebærer selv om han går på medisin. Smitten ligger i blærene, så lenge de er fulle av væske vil det være en fare for at han smitter andre. I tillegg til at blærene kan bli ødelagte unaturlig i bhg. da er infeksjonsfaren stor for din sønn. Jeg ville holdt han hjemme til blærene har fått skorpe, akkurat som andre barn.

Annonse

Om du ikke er HI så gjelder ikke det samme for ditt barn, for ditt barn har ikke immunsvikt. Når immunforsvaret er svakt på et barn ville jeg ikke risikert infeksjon og kanskje brannkopper i tillegg til vannkoppene.

I tillegg til at smitten er der, så det kommer helt an på bhg. Det hadde jo vært en trygghet om HI f.eks. som har et barn med nedsatt immunforsvar at bhg ikke tillater smittefarlige barn å komme i bhg.

Man kan få medisiner mot vannkopper også uten at man lider av immunsvikt.

Barnet er likevel ikke beskyttet mot infeksjoner i blærene om det skulle gå hull på de.

Svette f.eks. kan gjøre tilstanden verre, barn herjer ofte litt i bhg. Jeg ville holdt barnet hjemme om det hadde vannkopper og fra før hadde immunsvikt!

Når skal ungene få lov til å få bli hjemme? Ungen er sjuk. Vannkopper og i tillegg til det er det snakk om IMMUNSVIKT!! Hva i all verden - er det så viktig for dere å sende unga bort for dagen??

Ville aldri sendt ungen i barnehage når det er snakk om vannkopper, og iallefall ikke om han i tillegg hadde immunsvikt. Hadde ikke hjulpet hva lege å alle her inne sa.

Annonse

Hei, legen sa at han kunne gå i barnehagen så lenge allmenntilstanden var bra. Koppene var visst ikke smittsomme etter et døgn på antibiotika.

Og til deg som klager over at jeg ønsker å sende ungen min i barnehagen hele tiden. For å være helt ærlig så er vel ikke akkurat mitt barn et barn som er mye i barnehagen. Jeg pleier å levere kl 10 og jeg henter igjen kl 15. Men når han er syk så gråter han hele dagen, fordi han vil være i barnehagen. Jeg tar han med på gåturer, leker med han osv. men mamma (jeg) er desverre ikke like spennende som kameratene i barnehagen. Så joda, for min del så må han gjerne være hjemme, men han vil så gjerne dit selv. Nei, jeg hadde ikke sendt en SYK unge i barnehagen, men han er feberfri og raser gjennom stua her med leker osv. så joda, allmenntilstanden er fin.

HI

Nei, han har en kopp som han klør på, resten klør ikke.

Nei, jeg er vel ikke så morsom da. men jeg har hvertfall såpass selvinnsikt at jeg ser at for en 5 åring så er kameratene gøyere enn mamma. Det forstår jeg godt! Mamma er trygg og god, men kameratene er morsommere, selvfølgelig. det synes vel alle 5 åringer.

Og han har aldri vært SKIKKELIG syk. Dvs at de gangene jeg har holdt han hjemme så har han hatt maks 38,3 i feber og allmenntilstanden er veldig god, men jeg holder han alltid hjemme når det er feber uansett tilstanden hans. Så det er ikke slik at han ligger rett ut, men fortsatt maser om barnehage ;)

HI

Hadde ikke stolt på at han ikke er smitte farlig.

Hadde streptokokker i bhg vår, det er ikke så veldig smittsomt.

To søsken var syke, men kom i bhg på 3 dagen med pencelin.

Rart at faktisk mange av de andre ble smittet da?

Ta hensyn til barnet ditt og bhg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...