Gå til innhold

Hvordan overtale typen, til å ta med alle barna mine på ferie??

Anbefalte innlegg

Vi ska på ferie om 10 dager,men jeg har lyst å ha med alle mine 3 barn.Men typen nekter,han orker ikke samme marerittet som får 2 år siden.Noe jeg forstår VELDIG GODT..Dem krangler hele tiden,og sp jentene mine,(2 år mellom dem)Jeg har prøvd alt,men veit ikke hva jeg ska gjøre.Noen ganger er det så ille så skille dem,har dem i hver sin etasje,da jeg veit at nå blir det kaos.(dem er sjalui på hverandre,virker som dem ska "konkurere om alt,er så slitsomt.

Andre ganger kan dem leke sammen en hel dag,og være kjempe gode venner..Jeg får så dårlig samvitighet av å ikke ha med alle 3,(typen har lova henne en egen sommerferie,kun de 2 ska reise på motorsykkel tur,så på badeland og Peppes..Så hun for en sommerferie,og kan føle at hun er spesiell.. Hva ska jeg gjøre for at dem ska slutte å terge hverandre?? Noen som har tips og råd?? Tenk dere 3 barn i baksete som krangler i et,i 7 timer..Uff

Oppgitt mor,som trenger hjelp

Fortsetter under...

Du og typen må begge to jobbe med konflikthåndtering og lære ungene dette. Å holde dem atskilt er å pisse i buksa for å holde varmen - da får de jo aldri "gått seg til" sammen.

Dessuten må dere sørge for at ferien er alles - også barnas. Å skrangle avgårde i et bilsete i 7 t er ikke morsomt for NOEN! Hvorfor så lange etapper? Kjør 3,5 den ene dagen, ta inn på et fint sted, bestill mat i restaurant, sov over der, finn en kul lekeplass el badeplass neste morgen, og kjør så de siste 3-4 t etter at alle har lekt og hygget seg litt.

Takk for gode råd,vi tenkte å stoppe hver 2 time(da blir det ca 7 timer med alle stoppingen osv) Vi har kjøpt dvd ,slik at de kan se film.Men vi har kun en,blir sikkert krangling om den å,men vi tenkte at ene barnet kan se tv,mens andre kan spille ds osv..Så bytter vi på.. Ska stoppe ved rasteplasser,så dem kan leke litt,osv..

Hvordan ska vi gå fram med tanke på konflikt løsning?? Har du noen gode råd??

HI

Kommer an på hvor gamle de er og hva de krangler om, men mest av alt handler det om dere voksne, hvordan dere løser konflikter, hva de lærer i hverdagen. Er dette en mosaikkfamilie med stesøsken/halvsøsken så kan jo en av foreldrene behandle sine "egne" barn annerledes enn stebarn (uten selv å vite det) og dermed være opphav til en del sjalusi og konflikter som får et helt annet "ansikt" - og den forelderen vil også ubevisst "ordne opp i" konflikter på en slik måte at det blir enda mer urettferdig eller slik at det egne barnet får fordeler av å være i konflikt. Vips, grobunn for mer konflikt.

Synest ikke det rådet var så bra. Et slikt stopp koster lett 1500,- ekstra eller enda mere. Det med konflikt håndtering var bedre, men ikke så lett å få til når man allerede er ute å kjører med oppdragelse og harmoni i familien.

Hold ut, prøv å jobbe med ting, ikke la henne stå igjen. Hold deg hjemme du også, og om han ønsker å dra uten dere får han reise alene med to unger.

Snakk med ungene er mitt beste råd. Spør hvorfor de vil så de vil. Spør om de har tenkt over konsekvensene i forhold til den andre. Spør om de virkelig vil det.

Selvfølgelig koster det penger. Men å dra på ferie er noe man gjør for å hygge seg. Hvorfor skal ikke ungene få hygge seg? Jeg syns det er råttent å kjøre for lange etapper dersom barna krangler i bilen og vantrives. de fortjener å blåse ut litt rådamp underveis.

"Snakk med ungene", jaja, man kan snakke unger i hjel også uten å få et skikkelig svar. De er ikke voksne, de krangler ikke fordi de "vil det", de har ikke de verktøyene vi voksne har til å løse de problemene de kommer opp i. Det er det de må lære av mor og far.

Annonse

Jeg har lova de 2 andre tur,og dem blir skuffa hvis det ikke blir tur.Viktig å holde det man lover. Har sagt til min eldste at hu kan få bli med,hvis dem er venner og ikke krangler. Men dem er i tottene på hverandre hele tiden. Slitsomt. Virker for meg at dem ska være bedre enn den andre,og ska hele tiden terge hverandre. Dem har alltid vært slik,men nå er det en periode som har vært litt for lenge spør du meg. Finnes det en bok,som har oppskriften på hva jeg kan gjøre??

Det beste er vel å dele opp ferien.La hu få en ferie,hvor hun er i fokus og får gjøre ting hun liker osv.Da får alle i fam ferie,og alle blir glade og lykkelige...Sommer ferie handler om å tilpasse så alle blir fornøyde ..Og jeg prøver virkelig ,,,,

Nei, den boka skriver du sjøl, den heter "Mitt Liv fra a til å - et oppslagsverk".

Du sier ikke noe om HVA det er de krangler om. Jeg gjetter på at den eldste er sjalu og at jeg hadde rett da jeg antok at den ene forelderen ikke er så veldig interessert i akkurat det barnet, og at alle konfliktene kommer ut i noen andres favør uansett.

TA TAK I relasjonene i familien din, der er ingen "quick fix" til veloppdragne og rolige barn. Bestem deg for hvordan du vil leve livet heller enn å lete etter kjappe tricks...Hun trenger noe hun ikke får, og provoserer for å bli sett. Å bli satt igjen når andre reiser er enda en bekreftelse på at hun er 2.rangs.

Jeg kan gjerne ta hu med jeg,men typen nekter å ha 3 unger i bilen som krangler hele veien.. Har ikke lappen så kan ikke kjøre selv. Hun får jo en ferie seinere,der hun får bestemme hva vi ska gjøre osv..

Hva de krangler om;?? Alt egentlig..Dem ska terge hverandre, dem er sjalu begge 2 tror jeg,eller sier og gjør ting for å få oppmerksomhet..Hver onsdag har jeg å hu jente kveld,der bare vi koser oss alene.Det kan være å se film ilag,ha på maske,neglelakk osv,spise noe godt,lage noe godt sammen osv.Så hun får jo alene tid med meg..

Ja, med deg så. Du er jo mamma og din kjærlighet har hun alltid. Men med HAM får hun bare vite at hun er i veien. I alle fall hvis han "nekter" å dra med alle 3, da kan jo du også bare "nekte".

Når du hører at en begynner å terge en annen, hva sier du da? Hvem av dere voksne intervenerer først, og på hvilken måte? Sitter han bare og hører det og skjærer tenner? Sitter du og gir beng, eller kommenterer du det de sier og gjør, avleder dem eller tar tak i terging og plaging?

For å sta det du spør om; konkrete tips: i fjor fikk jeg en ufrivillig bussetappe med min eldste sønn som terga den midterste. Jeg gjorde ham oppmerksom på at jeg ikke godtar terginga hans, men da han ikke ga seg med det, fikk jeg sjåføren til å stoppe og sette oss av. Han var da 11.

Det ble en lang og trist reise med buss i stedet for en hyggelig tur i bilen, og jeg gjorde et nummer av å snakke så lite som mulig med ham, ikke hygge oss og og ikke glatte over det. Han var MEGET klar over at han selv var skyld i at han var med meg i bussen i stedet for med storfamilien i bilen. For å si det slik: det har ikke skjedd noe lignende igjen noen sinne!

7 imer er da ingenting, iallfall ikke om det er med innlagt stopp. Etter å ha kjent hverandre i 3 mnd dro jeg og min samboer med oss våe 3 unger (dengang 6,7 og 10 år) på en 14 dagers bilferie (norge på langs). Det gikk, med litt planlegging. Og må legge til at i baksetet vårt var det da et søskenpar som virkelig (fortsatt) hater hverandre, samt en gutt med en utviklingsforstyrrelse. Alt går, med litt planlegging. Og som det nevnes over her: å splitte barna utsetter kun problemet. MEN det som er viktig er å paralellt med å "tvinge" ungene sammen må man også gi alenetid til hver enkelt, slik at ungene føler at de ikke må kjempe for å få være hovedperson 24 timer i døgnet.

Annonse

Forstår ikke hvorfor ingen reagerer på at det skal være greit å ekskludere det eldste barnet fra ferietur kun fordi hun og søsteren er kranglete?!

Her hadde det vært totalt uaktuelt å reise på ferie der man ekskluderte et av barna.. Ferien bør jo legges til rette for hele familien!

Vi har også 3 jenter som er tette i alder og fæle til å krangle. Likevel får vi til å kjøre 8-9 timer på tur hver sommer for å besøke slekt..

Tips:

*Sett den minst kranglete ungen i midten.

*DVD

*Barnemusikk/eventyr/lydbøker

*snacks

*tegnebrett

*DS

*masse stopp

Vil anbefale deg å kontante familievernskontoret eller helsestasjonen for veiledning og konfliktløsning.

Sett den største av ungene i forsetet og så sitter du i midten bak. Da blir de ikke sittende så tett at de terger hverandre hele tiden og du kan megle under veis. Det løser i hvertfal problemet i bilen.

ER nødt til å bli bråk med 2-3 barn i bilen.. Jeg er også inntrisert i gode råd og tips--Mine barn kan være gode venner en liten stund(da får dem masse skryt,men når svigermor kjæm (eller noen andre) da blir dem enda verre. Har tatt meg selv på fersken,en del ganger i det siste,med at j prøver å lokke unga ut,slik at det ikke ska bli kaos i huset når jeg har besøk. Tok meg selv i det,må si jeg skamma meg over meg selv,men jeg gjør det helt ubevist.Kun for å splitte unga,slik at dem ikke sku lage en scene..Ja,jeg veit er kommet i en ond sirkel...Trenger hjelppppppppppppppppp

Blir HELT overgitt over at du har sagt at hun får være med om de lover å ikke krangle !!!!!!!!!!!!!!!!! Hvorfor legger du ansvaret over på barna????

på ti dager har du all verdens mulighet til å ro situasjonen i havn... be om råd og veiledning på helsestasjonen i morgen den dag, si at det haster.

Forslag fra meg:

De neste dagene bruker dere på å lære barna at når de voksne sier "time out" så er det ingen av barna som har lov å snakke, da får de kjølt seg ned, og dere får kjølt dere ned... deretter får ett og ett barn forklare konflikten sett fra deres ståsted. time out, eller at det barnet som er årsaken til at leken ikke går nogenlunde greit må sitte med de voksne i antall minutter som de er år. fem år=fem minutter utestengelse fra leken.

Det tar mellom tre og syv dager å få systemet i orden og de vil bruke noen uker på å gå det til, men respekten vil komme fortere enn svint, i de tilfellene det faktisk fungerer... Vet og forstår at det mange ganger ikke går an å gjennomføre dette pga ulikheter i familiene.. men å bruke barnas samvittighet på en slik måte mener jeg vil ødelegge forholdet mellom barn og forelder i det lange løp.

ansvar skal legges på de voksne, aldri på barna!!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...