Gå til innhold

Hos jordmor i dag - lave jernlagre..

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg er ikke en aktiv skriver her inne, mer en aktiv leser ;) I vår 23 uke nå.

Men i dag var jeg hos jordmor og jernlagrene mine ligger på 11,2.. Hun mener jeg skal starte på jerntilskudd og magnesium.

Jeg går på Gravid tilskuddet i tillegg, men hun mente det ikke gjorde noe fordi det er så lite jern i de.. Har ikke lyst å få for mye jern i meg da jeg har hørt at dette kan være farlig.

Noen med erfaring her??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143322662-hos-jordmor-i-dag-lave-jernlagre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke erfaring nei, men jeg lurer på en ting. Føler alle har kontroll på dette med jernalgeret sitt. Jeg spurte på legesenteret om de kunne måle jernlageret, men fikk bare til svar at det gjorde de ikke. Jeg er blodgiver og har som regel fått en kur med jern etter hver blodgivning og tenkte det kunne være greit å vite hvordan det lå an. Men følte egentlig jeg kom med et tåpelig spørsmål. Er det slik at de fleste der ute får målt jernlageret i starten av graviditeten?

Hei,

Det er ikke farlig å ta jern dersom jernlagrene er lave, og det er viktig å ha nok jern i kroppen. Jeg har selv hatt store blødninger ved 2 av fødslene mine, og vet hvor utrolig slapp man blir etter blodtap. Dersom jordmor / lege mener dere bør ta jerntilskudd, synes jeg dere skal gjøre det. Det finnes mange "milde" typer, f.eks floradix (hvis jeg husker rett) som er flytende og man får kjøpt i dagligvarebutikk. Viktig å ha energi under svangerskapet også. Lykke til!

Ut ifra det du skriver så er det IKKE jernlageret du har målt nå. Du har fått et lite stikk i fingeren, og fått svaret med en gang? Da er det i så tilfelle, Hb du har målt.

For å vite hva jernstatusen er, så må man ta en "ordentlig" blodprøve på glass, som ofte sendes inn til nærmeste sykehus el.l for analyse.

Hb`en du har fått målt er lav, men ikke veldig lav. Og det er ikke sikkert at du har lavt jern selv om Hb`en er lav. Det henger ofte sammen, men man kan også ha normal Hb og lavt jern osv.

Jeg ville tatt en tur til legen for å få tatt en skikkelig status ift jern osv. Og så i samråd med legen vurdert jerntilskudd.

Det er også slik at Hb`en skal falle utover i svangerskapet, det er nemlig slik at det er med på å lette blodtransporten i morkaka. Det er derfor ikke bra med for høy Hb (over 13,5) sent i svangerskapet.

Annonse

Det er nok Hb hun mener. Jernlageret blir kun målt i beg.av svangerskapet. Synes det høres ganske normalt ut jeg. Begynte på 11.6 og steget til 12,5 nå pga at jeg har spist en halv korg med jordbær nesten daglig. Har fått beskjed om fra fødselslege, gyn,jordmor og lege at en ikke skal ta tilskudd før en er under 10-tallet. Er normalt at hb synker jo lenger ut i sv.skapet en kommer. For mye jern er ikke bra og kan skade fosteret. Er i uke 24.

Hei,

er på visitt fra 3.trimester. Er i uke 30 nå, og var til jordmor i går. Der målte vi Hb for første gang, og den låg på 10,8. Hun sa det var litt lavt, men at hun ikke ville at jeg skulle ta noe tilskudd av jern - da dette gjerne var litt hardt for fordøyelsen.

Hun ville derimot at jeg skulle prøve å spise mer rødt kjøtt, grønnsaker med mye jern (type brokkoli f.eks), leverpostei, jordbær og gjerne drikke litt mer appelsinjuice - siden C-vitaminer er med på å holde på jern.

Skal inn å ta ny blodprøve (Hb) om en mnd. å dersom det ikke da er forrandringer - skal jeg begynne på jerntilskudd.

Ikke vet jeg - men jeg ville nok ha prøvd å fått i meg mer jern i form av normalt kosthold om jeg var deg :)

Tusen takk for svar dere :)

Da tror jeg at jeg tar en tur til legen etterhvert..men syns det er dumt å dra bare pga det.. Men da fortsetter jeg bare som vanlig med gravid tilskuddet. Har hørt med flere som har en Hb på 11, ett eller annet.. og de tar ikke tilskudd. Så med det og dette fra dere så føler jeg meg ganske trygg.

Og ja, det var Hb som ble målt :) Merkelig - jordmoren min sa at jeg nesten var bunnskrapt!!!!!

Som flere her skriver, er det lett å blande Hb og jernlager. Lav Hb betyr ikke nødvendigvis lavt jernlager. Jernlager måles ved bl a ferritin. Grunnen til at mange ikke måler dette i graviditeten, er at den ofte stiger bare pga svangerskapet. Men er den lav, er det reelt(men hvis høy verdi kan man ikke vurdere den).

Forresten: Hb på 11 er ikke spesielt lavt. Så veldig rart hvis hun har anbefalt jern på grunnlag av en slik verdi.

Lurt av deg å være LITT skeptisk til JM/lege, men samtidig være enda mer skeptisk til bim(sitter litt i glasshus nå siden jeg gir råd selv men...)

:-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...