Gå til innhold

Dere som vet en del om arbeidskontrakter over/under 6 mnd og sykepenger fra Nav...

Anbefalte innlegg

... er det sånn at man må ha en nedskrevet kontrakt der det står at man er fast vikar i mer enn 6 mnd? Eller holder det å vise til at man har jobbet ved samme arbeidsplass kontinuerlig i over 6 mnd?

Jeg tror (finner ikke kontrakten) at jeg har en bitteliten vikarstilling på kontrakt med varighet over 6 mnd, men det aller meste av jobben min har bestått av tilkalling/månedsbasert tilsettelse.

Hvordan blir sykepengene mine beregnet når kontrakten går ut da? Får jeg sykepenger for alt jeg har jobbet, eller bare for den lille vikarprosenten?Noen eksperter her? :)

Fortsetter under...

Har du en kontrakt med varighet på over 6 mnd vil du kunne få fulle sykepenger videre selv om kontrakten går ut. Sykepenger beregnes alltid ut fra hva du har tjent og ikke bare stillingsprosent. Har du imidlertid en kontrakt på under 6 mnd går du over på dagpengegrunnlag (om du har rett på dagpenger) etter at kontrakten går ut. Om du ikke har rett på dagpenger risikerer du å stå uten penger i det hele tatt slik jeg har skjønt det pga du da ikke har et inntektstap å vise til (hadde du vært frisk hadde du ikke hatt inntekt)..

De første 16 dagene som arbeidsgiver betaler får du sykepenger for de dagene du er satt opp på jobb.

Etter det tar nav over, da er de avhengig av lønnsopplysninger fra arbeidsgiveren din. De sender da til nav hvor mye sykepenger du skal ha, som regel sender de et gjennomsnitt av hva du pleier tjene. Om arbeidsgiveren din bare oppgir den lille stillingen, tar du de siste 3-4 lønnslippene dine og går ned til nav for å klage. Da lager de et gjennomsnittsgrunnlag.

Man skal ikke tape penger på å være sykemeldt i Norge, så du vil få sykepenger etter hvor mye du har jobbet, ikke hva som står i kontrakten.

Dette er ikke helt riktig 20:38.

Det er ikke arbeidsgiver som skal vurdere hvor mye sykepenger man skal ha. Arbeidsgiver sender inn et inntekts- og skatteopplysningsskjema som sier noe om inntekten man har hatt. Så er det opp til nav å vurdere disse opplysningene bla a opp mot tidligere inntekter. På dette skjemaet skal også arbeidsgiver skrive når man har blitt ansatt og om arbeidsforholdet er avtalt å opphøre.

Dersom man mener man få for lite i sykepenger kan man sjekke med arbeidsgiver eller nav hvilke opplysninger arbeidsgiver har gitt og evt klage på vedtaket. Det er ikke gitt at man får beregnet et gjennomsnitt selv om man klager.

Nav vil behandler klagen og vurdere opplysningene som man kommer med.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...