Anonym bruker Skrevet 14. juni 2011 #1 Skrevet 14. juni 2011 Har en liten barnehagegutt til høsten og skal så smått begynne å planlegge det praktiske. Ser det er mange nettsteder som selger navnelapper til å feste på klær, hvor er det billigst å handle? Og hva er best av klistrelapper eller sånne til å stryke på, evt. sy på? Håper på mange svar! Er det vanlig med fornavn, etternavn + mammas mobilnummer på lapen?
lillenims Skrevet 14. juni 2011 #2 Skrevet 14. juni 2011 Vi har kjøpt hos navnelapper.no, der koster det 135 for hvert av 3 ulike alternativer på antall. Prisene er vel ganske like overalt. Vi bruker strykelapper på alt av klær, og iallfall det vi er redde for (dvs ull). På andre ting, feks. sko, flasker, leker osv bruker vi klisterlapper. Disse kan også limes på vaskelappen inni klær (må ha en overflate som er glatt), men kan ramle av etter noen vask. Jeg synes imidlertid det er praktisk for å merke klær fort, strykejernet er litt pes å ta fram selv om det tar max 10 sek pr plagg (du må stryke 5 sek på lappen, husk å bruke papiret som følger med mellom strykejern og lapp...). Klisterlapp er kjempekjapt. Vi har også noen sy-på-lapper som er kjekke på ting vi er redde for, og som vi ikke vil "ødelegge" med strykelapp, feks. hjemmestrikka ullplagg. Disse har vi brukt kanskje 5 stk av, fikk noen gamle med etternavn på fra da jeg var barn Det finnes også en variant som festes med en "trykknapp" som virker ganske kjekke. Trykknapp går fort, sying går så fort som du syr.. Strykelappene har vi brukt sikkert 300 av, klisterlappene kanskje 100. Da har vi merka absolutt ALT siden januar, inni sokker og allting. Ser for meg at det blir litt mindre iver over merkinga i perioder. Vi har begges etternavn og telefonnummer på lappene. Det er mulig barnehagen helst ville hatt barnets navn i stedet, men de har ikke klagd - har satt en klisterlapp på navneplata hennes i barnehagen, så da kan de jo sjekke der. Uansett klarer de alltid å matche ting som er merka, eller vi kan plukke det fra mistet-kassa selv. Et tips jeg fikk var å merke UTSIDA av sokker og (etterhvert) truser, for da slipper man vrenge andre barns undertøy. Det bør gjennomføres konsekvent, slik at du VET du ALDRI trenger vrenge noenting... Det kjappeste er vel å bruke tusj, men da får du oftest ikke plass til telefonnummer. Vi har brukt etternavn for å slippe lure på om vi skal merke på nytt om klærne skal brukes av flere barn, og begges i et snev av likestilling Men det hadde sikkert gått bra å hatt klær merket med eldsteungens navn i nestemanns barnehage også. Eller som noen sa en gang, "Merka med A? Det er Petters! Han har arva den etter kusina si Anne!"
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2011 #3 Skrevet 14. juni 2011 Et smart tips er å kun bruke forbokstaven på fornavnet, og hele etternavnet pluss kun ett telefonnummer. Det er nemlig slik at jo fler bokstaver du skriver på lappen, jo mindre trykker de bokstavene. Til slutt blir det uleselig. Så hvis dere ikke har et kjempevanlig etternavn og bor på en mindre plass er dette lurt. Bruker dere samme forbokstav i navnet på nestemann, så er det greit å slippe å merke om klær ;-)
Romeren Skrevet 20. juni 2011 #4 Skrevet 20. juni 2011 Vi bestilte fra sabo: Sy-på-lapper, strykelapper og klistrelapper. Har litt inntrykk av at strykelappene ikke helt holder så lenge på ullklær, så derav sy-på-lappene (jeg bretter de bare i to, og syr de fast i enden, for å minimalisere arbeidet). På sy-på-lappene har jeg valgt bare etternavn og (mitt) telefonnummer, fordi jeg tenker det er mest praktisk ved arving av klær. Ellers har jeg valgt litt hipp som happ. Merker langt i fra alt: Gidder ikke å tenke på sokker og slikt. De billigste bomullklærne merker jeg også bare med tusj (initialer). Strykelapper bruker jeg på bomull. Er kanskje litt lat, men har ikke mistet noe ennå...
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2011 #5 Skrevet 26. juni 2011 Ikke tenkt å kjøpe en enste slik navne lapp.. Alle klær man idag får kjøpt har lapper hvor man kan skrive navn og nummer på og dette holder i massevis. Samme med skoene, skriver på innsiden med vannfast tusj. Gjør også dette med matbokser og lignende.
kirsty*2barnsmamma Skrevet 27. juni 2011 #6 Skrevet 27. juni 2011 Jeg kjøpte en tekstil penn på bokhandleren og den funker helt supert. Har vasket klærne masse og navnet går ikke av. Personlig synes jeg det virker enklere å bare skrive på selv enn å bestille lapper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå