Gå til innhold

Hvordan kan mannen og jeg møtes på midten når det gjelder økonomien???

Anbefalte innlegg

Nå har det seg sånn at vi er helt forskjellige når det kommer til økonomi. Jeg er sparsom mens han er en "big spender".

I fjor innrømmet han økonomisk utroskap mot meg. Han hadde opparbeidet seg en kredittkortgjeld på nærmere 900 000 kroner bak min rygg. Dette klarte han uten å bli oppdaget fordi jeg stolte såpass på han til at jeg lot han styre hele økonomien. Vi var gjennom noen tøffe måneder etter at han innrømmet dette, men vi har nå fått ordnet delvis opp i dette ved at jeg har overtatt hele styringen og banken har overtatt en god del av drittgjelden til lav rente. Men vi har fortsatt en kredittkortgjeld på nærmere 300 000.

Vi har for tiden avdragsfrihet på huslånet.

Og her er saken: Vi setter nå av 5 000 i mnd til sparing. Vi klarer oss såvidt frem til neste lønning med mat og ting til barna. Luksus til oss selv har vi måttet kutte ut, men vi får 2000 hver i måneden til å bruke til hva vi vil (kaffe, lunsjer, middager, kino etc.)

Mannen vil nå ha penger til å holde på ute i hagen. Lage terrasse, legge plen, lage trapp osv osv. Men sånn som jeg ser det, så har vi ikke råd til å bruke penger på det nå. Jeg har VELDIG lyst til å prioritere å få betalt ned drittlånene. For jeg vet vi vil få det mye romsligere økonomi så fort disse er borte.

Han ser tydeligvis ikke på saken med samme øyne. Jeg er også bekymret for hvordan vi skal klare oss når vi må begynne å betale avdrag på huslånet i tillegg... Det er snakk om flere tusen kroner i måneden!

Hadde vi solgt huset og kjøpt noe billigere og mindre, hadde alt det økonomiske ordnet seg, men mannen min nekter å gjøre det...

Jeg er vel innerst inne redd for at han ikke har forandret seg....

Finnes det noen måte vi kan møtes på midten??

Ikke særlig gøy å "krangle" om økonomien...

Fortsetter under...

Kan dere ikke avtale et møte med banken for å ta en gjennomgang av økonomien deres? Kanskje han hører mer på de som jobber i banken?

Det finnes også en del kalkulatorer på nett der dere kan sette opp budsjetter (vet ikke hvor de finnes). Evt kan sikkert banken hjelpe dere å sette opp et budsjett som duger med eller uten avdragsfrihet.

Vi har satt opp budsjett. Og selv om det viser at vi går i 0 eller minus, så vil mannen min fortsatt bruke penger på hobbyen sin, som er hagen...

Virker som om han driter i at vi ikke har råd til å bruke flere tusen på marerialer. Han vil bare bli ferdig med det han holder på med. Og det prosjektet ser dessverre aldri ut til å ta slutt... :-(

Men takk for svar! :-)

HI

Jeg syns at han burde innse at det p.t. er viktigere å bli kvitt dyr kredittkortgjeld. Pusse opp på utsiden er veldig sekundær og trengs ikke å prioritere.

Syns mannen din er heldig at du ikke gikk fra ham, jeg hadde nok gjort det. Økonomi er viktig for meg, jeg trenger trygghet for å føle meg vel.

Hvilken forslag har han da, mener han ikke at hans gjeld må vekk så fort som bare mulig?

Tror du må sette foten ned. Når budsjett viser at det er 0 eller minus betyr det selvfølgelig at det er ikke noe igjen. Han kan jo bruke sine lommepenger, ikke at han kommer så langt med 2000 i måneden, men det er i hvert fall noe.

Annonse

Som du selv sier - han har bommet GEDIGENT! og du har vært nødt til å ta over styringen. Det betyr at du har styringen og ikke han. At du har funnet deg i at dere skal gjøre dette i fellesskap og at han slipper å ta hele støyten er svært raust av deg og han bør avstå fra halvparten av lommepengene sine som bør gå til deg. Det var min mening!

Jeg undrer meg litt over at dere sparer i stedet for å betale ned, med mindre dere har bedre betingelser på sparingen enn på gjelden (rentene)

Er det ikke penger så er det ikke penger!

Men tror heller jeg hadde brukt en god del av de pengene dere sparer på å få bort den kredittkortgjelden også spare mer etter den er betalt. Da klarer dere kanskje å innfri den gjelden før dere må begynne å betale huslånet fullt.

2000 kr hver i mnd til hva dere vil? Burde vært mye mindre. Hva med å bruke det på gjeld? Dere kan ikke forvente å bli kvitt gjeld når dere bruker 4000 kr pr mnd på "hva dere vil" det blir for mye luksus.. Snakk med en rådgiver i banken igjen og finn en løsning som fungerer dersom å selge huset ikke er et alternativ!

Tviler på at dere har høyere rente på sparepengene enn på gjelden så jeg fatter heller ikke at dere velger spare når dere kunne brukt pengene til å betale ned gjeld?

Men mannen din må jo bare innse at dere ikke har noe overskudd å bruke til hagen akkurat nå, han kan selvfølgelig bruke feriepengene på det istedenfor på ferie, jobbe litt overtid og bruke de pengene osv. Men pengene må skaffes før man kan handle!

Takk for svar til dere andre også!

Grunnen til at vi sparer 5000 i mnd er fordi banken mente vi burde klare det når de så over økonomien vår.

Vi burde nok ha brukt de pengene til å betale ned gjeld, ja. Jeg ser den.

Men jeg synes samtidig det er deilig å ha en buffer i bakhånd i tilfelle noe skulle skje. Vi skal selge bilen nå også, men den må først på reparasjon, og det kommer til å komme på MANGE tusen! Vi trenger større bil nå fordi vi venter barn nr 3. Det oppdaget jeg selvfølgelig rett etter at han hadde innrømmet sviket... For jeg holdt faktisk på å gå fra han før jeg fant ut om graviditeten.

Jeg tenker som så at når vi har spart så mye penger til at jeg ser ting går på skinner, kan vi bruke dette større beløpet til å betale ned gjelden...

HI

For min del kunne det beløpet også vært mindre. Jeg bruker så å si ingenting på meg selv, og har faktisk klart å spare noen tusen fra de lommepengene våre. Hva mannen min bruker de på aner jeg faktisk ikke! Men det skal jeg jammen spørre han om!!

HI

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...