Gå til innhold

Atopisk eksem el. be om hennvisning til barnelege eller hudlege?

Anbefalte innlegg

Hun er nå 2,5 år og har hatt små utbrudd av atopisk eksem flere ganger. Spessielt er hun plaget på sommeren når det er varmt. (Men det er ikke veldig ille i forhold til det jeg har sett andre har). Denne sommeren har det spredd seg fra ben og armer til hals og annsikt og jeg vil ha en ekspert til å se på henne. Men usikker på hvem som kan mest om dette. Noen forslag/ anbefalinger til leger i området rundt Buskerud/ Oslo/ Telemark??

Fortsetter under...

gå til lege og be om apolar eller gå på apoteket i sverige og kjøp en kortison salve uten resept. den funker mye bedre på jenta mi enn den vi får av legen her (apolar ) ellers smør med for eksempel a-krem, apobase eller eucerin ( om man skriver det sånn)..

jenta mi har det absolutt verst om vinteren og våren. da ser hu ut som ei kjøttkake og eksemen som kommer rundt munn og på hake der preller huden av. hardt angrepet:(

Takk for tips. Vi smører dagelig med aderma + bader henne med en badeolje fra aderma som har klart og holde det i sjakk... men som i fjor sommer har det igjen blitt værre når varmen kommer. Det er jo ikke akuratt typisk for atopisk, så har lyst at en hudlege også kan se på det og ikke bare fastlegen.

Spessielt sliter vi denne gangen med området rundt øynene hennes. Er ikke så lett å få smørt godt her uten at det kommer i øynenen.

Vinteren har hun hatt litt ekstra røde kinne og inimellom blusser det opp litt i albuer og knehalser. Men ellers har det gått bra, hun kan til og med bruke ull uten problemer.

bare hyggelig:) prøv først den kortison i sverige og kjøp a-krem og. det hjap oss og bytte kremer innemellom for så å gå tilbake til den første. kortison tar det verste. og vask klæra hennes med vaskemiddel og skyllemiddel uten parfyme. det hjelper mye:)

Byte kremer er sikkert lurt ja :) Vi har brukt Akrem som de smører på i barnehagen. Men var ikke like fornøyd med den i begynnelsen... men skal kjøpe inn en annen badeolje og krem også så kan vi bytte litt på i perioder.

Annonse

Jeg jobber innen alternativ helse og ser stadig vekk barn og voksne bli helt bra av eksem ved å kutte bort hvete, mais og sukker fra kostholdet i tillegg til å gi gode tarmbakterier som er beregnet på alderen. Noen må kunne søtmelk også, men hvete, mais og sukker er det viktigste for de fleste.

Vær helt konsekvent i to uker så ser du hvordan huden hennes blir. Du kan bruke spelt i steden for hvete. De to ukene du prøver er det viktig at du er helt konsekvent! Det vil si at du må gi henne mest mulig "ren" mat. Du må lese på innholdsfortegnelser for det er utrolig mye som inneholder disse ingrediensene, og det er ofte forbausende lite som skal til for å trigge eksemen!

Bestem deg for å være konsekvent i to uker og planlegg dette slik at du ikke tyr til gamle vaner. De fleste merker gode resultater i løpet av en uke! Det er verdt et forsøk! Lykke til! :)

Jeg ville gått til fastlegen og fått en henvisning til enten hudspesialist, eller barneallergilege/klinikk. Da sønnen min hadde atopisk eksem ble vi henvist til allergilege som fant ut at han hadde en type atopisk eksem som ble forårsaket av melk. Hudspesialisten vet nok mest om de ulike typer eksem, men jeg tror nok allergilegene også har god oversikt. Uansett, mye bedre å bli henvist til en av disse enn å bare gå til fastlegen!

Det første allergilegen sa da vi kom var "så bra dere kom før dere prøvde for lenge å finne ut selv". Det er veldig vanskelig og frustrerende å prøve å kutte visse matvarer etc helt på egenhånd uten kyndig veiledning.

Uansett be om henvisning. I deres tilfelle ville jeg nok først gått til en hudlege,og evt senere til allergilege dersom hudlegen mener det kan komme pga allergi.

Håper det ordner seg.

Hei!

Min sønn har hatt eksempel siden 2 ukers alder, og er multiallergisk. Matvarer han reagerer på fremkaller eksem - men også kulde og varme som hos din.

Mitt beste råd - ikke prøv alt mulig samtidig, og ikke prøv alle muligengode råd!!! Jeg ammet og var uten egg, melk, hvete og alle kornsorter som kunne kryssragere med hvete (=de fleste) og de gode rådene strømmet på fra venner og familie om hva annet jeg burde kutte fra kosten...skrekk og gru...

Vi fikk henvisning til barnelege. De kan mye om allergi hvis det skulle være en faktor, og de nøler ikke med å henvise videre hvis de er usikker på huden i seg selv. Barneleger ser MANGE barn med eksem og er veldig flinke :)

I og med at det ikke er deg selv, men barnet som evt må på diett ville jeg overhodet ikke prøvd dette ut uten i samråd med lege. Det er lett å gå glipp av viktige ting i kosten.

Min sønn lever uten egg, melkeprotein, soya, jordbær, skalldyr og sennepp, og er stort sett fri for eksem bortsett fra når han er varm ognsvtt eller har fått i seg noe han ikke tåler. Vi bruker nå nesten aldri kortisonsalver, men smører morgen og kveld med Aderma Balm (mer fett enn vanlig Aderma) og har rikelig med olje i badevannet.

Ved å oppsøke hjelp hos barnelege kan du få råd for å unngå å bruke mere korison enn nødvendig. Selv om kortisonsalver er vår "venn" er den også et medikament som kan gi bivirkninger ved feil bruk... Og siden den i Sverige virker "bedre" er jeg redd at den også er sterkere...? Dette bør du få god opplæring i, og det får du hos barnelegen.

Sist men ikke minst; vi får dekket 90% av utgiftene til kraner, salver og oljer til vår sønn, av det som overskyter 1600kr per år fra NAV :) vi bruker en god tusenlapp i måneden! Dette hjelper også barnelegen deg med. Fastleger er ikke så mye tess her, gå til fastlegen men sørg få å få henvisning videre til barnelege.

• 1 måned senere...

Hei!

Leste innlegget ditt ang barn med atopisk eksem. Jeg har ei jente, født i april 2011 Hun fikk påvist atopisk eksem nå i sommer. I tillegg fikk hun en allergisk reaksjon med opphovning av leppe og ansikt.Hun får nå Neocate. Jeg syntes det er trist å skulle slutte å amme, men syntes et er risikabelt så lenge jeg ikke vet hva hun er allergisk mot.Selv om legene sier hun er for liten, men jeg at hun reagerer på gresspollen, med kryssallergi korn. Har ennå ikke fått time hos en spesialist. Test på sykehus viste ikke utslag på melk og egg, men de mente det kunne skyldes at hun var så liten ennå. Jeg ser at du fortsatte å amme frem til barnet ditt var 10 mnd. Mitt spørsmål; Når fikk dere påvist hva gutten din var allergisk for, var det greit å ha et kosthold uten melk, egg og korn? Hører veldig gjerne fra deg!:)

toppenavlykke

Dra til legen og få en henvisning til hudlege eller barnelege (jeg har kun erfaring med førstnevnte). Ikke hør på alle velmente råd om kun å bruke kortisonsalver før du har fått en uttalelse fra en ekspert. Kortison er ikke bra i lengden, og er kun ment som vedlikeholdssalve 1-2 ganger i uken, ikke for behandling! Er selv kontaktallergiker og har atopisk hud (og at man alltid kommer til å vokse det av seg tror jeg er noe allmennleger sier for å trøste seg selv ..), og har fått ødelagt mye hud og blodårer på grunn av for stor grad av kortisonbehandling.

Hei en liten oppdatering fra HI :)

Var hos hudlege og fikk to salver med kortison og en uten. Hun mente at vi ikke skulle være redd for kortison så lenge vi fulgte det smøre regimet som var vedlagt de ulike salvene. Spessielt viktig var det å ikke stoppe brått men gradevis trappe noe over noen uker.

Har til nå brukt Elidel som er uten kortison og den fungerer kjempe bra :) Har prøvd å kutt den ut nå så får vi se om det kommer tilbake eller ikke. Denne var dyr, men man kan søke om å få det igjen via hudlegen.

Vi endte opp med å bruke en privat lege på Alleris klinikken i Oslo da vi har forsikkring som dekker dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...