Gå til innhold

Trenger litt hjelp! Ang ferie penger.....

Anbefalte innlegg

Jeg jobbet som vikar i bhg ifjor, og tjente ca 50000, Hvor mye er prosenttrekket og hvor mye blir da feriepenger???

Hun som var sjefen min mente på at jeg bare hadde rett på 3.300.... er ikke dette for lite da????

Hvem kan jeg snakke med som har peiling på sånn ???? For det har ikke jeg :( Hjelp meg snille dere :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143321916-trenger-litt-hjelp-ang-ferie-penger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Feriepenger er 10,2% av inntekten, iom feriepenger ikke blir skattet burde det vært ca 5.000. Når du jobber i kommune er det litt annerledes, da blir det beregnet slik: feriepenger pluss vanlig månedslønn minus ferietrekk for 5 uker.

Som grov regel betyr det at du får utbetalt bruttolønn pluss 10%.

Sjekk lønns og trekkoppgaven din, der fremkommer totalt tjente beløp.

Dersom dette er en kommunal barnehage skal du ha 12% feriepenger, er den privat vil det normalt være 10,2%.

Feriegrunnlaget skal også fremkomme av siste lønnsslipp.

Jeg vil hevde at dersom du har tjent, i ordinær lønn, ca 50 000 så skal du som de andre har nevnt over her, ha over 5000 i feriepenger.

Men, her finnes det enkelte unntak, for eksempel så vil ikke naturalytelser eller slike utbetalinger være med i feriegrunnlaget, selv om det er en del av lønnen. Dermed kan totalt utbetalt i lønn være avvikende fra feriegrunnlaget.

Jeg legger også til at feriepenger som utbetales i opptjeningsåret IKKE er fritatt for forskuddsskatt og dermed må skattes av. Det gjelder også penger opptjent i desember, men utbetalt i januar, det vil inngå i utbetalingsårets grunnlag i de fleste tilfeller.

Må legge til at feriepenger IKKE er skattefrie, de er bare fritatt for forskuddsskatt og legges til bruttolønnen i kode 111A på selvangivelsen, og er dermed fullt ut skattepliktige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...