Gå til innhold

bleieslutt, hvordan skal jeg få til dette?

Anbefalte innlegg

Jeg gir snart opp. Har ei jente på 3 år, som kan både tisse og bæsje på do hvis hun vil det, og synes det er kjempestas med truse. Men hun klarer ikke si i fra og tisser seg ut hele tiden. Jeg tar henne på do, kommer en liten skvett, og kan tisse seg ut 5 min etterpå.

Hva skal jeg gjøre?

Fortsetter under...

Ikke stress med å få den av akkurat denne uka;)

Hun må være klar for det selv, du kan ikke fotfølge å passe på å spørre konstant. Barnehagen har ikke alltid kapasitet til å huske eller passe på slikt heller. Hun er ikke sent ute, men hadde hun fyllt 4 år hadde jeg tenkt at hun var sen.

Annonse

Jeg skjønner deg og frustrasjonen din SÅ godt! Jeg har ei lita jente på 2,5 år som overhodet ikke har noen motivasjon for å slutte. Hos oss er det barnehagen som har bestemt at hun skal bleieavvennes fordi hun skal over på stor avdeling. Jeg ser bare endeløse uhell, for hun ser ikke poenget med å si ifra. Klærne, sofaen, gulvet, gulvet på kjøpesenteret... AHHHHHH!!!!

Men råd, det har jeg ikke!

Min eldste går i en bhg med kun en avd, kanskje en fordel?

Tvillingene skal gå i en bhg der det er to bygg, stor og liten avd, men jeg vet at flere på den store avd bruker bleier.

Jenta di blir ikke 3 før i desember, gir meg levende over.

Hilsen hun over.

20.44

Det hadde jeg tatt opp med barnehagen. Ikke alle barn er klar for å slutte med bleie før de skal på stor avdeling. Som du sier så er ditt barn også veldig lite siden hun er født i desember.

Jeg har jobbet som ped.leder i 8 år og det hører til untaket at det ikke er bleiebarn på avdelingen når vi starter opp.

Nå kuppet jeg visst tråden :) Ja, jeg burde vel kanskje ta det opp? De mener på barnehagen at hun er mer enn moden, men jeg føer kanskje litt at det er fordi det er greiere å venne av alle samtidig. Ellers en helt suveren barnehage altså :D

20:44

Herregud hva klager dere etter? Dere burde være sjeleglad for at barnehagen ønsker å være med å avvenne barna når dere ikke gidder å starte selv. Jeg kan tenke meg hvor travelt og unødvendig det må føles å være bhgansatt og skifte bleier på treåringer fordi foreldrene ikke gidder å sette barna på do!

Barn uten medisinske problemer kan FINT avvennes når de er 2,5 år. Man trenger absolutt ikke vente til de er "klar for det" selv. Det er bare LATSKAP fra foreldrene sin side. Og bleieprodusentene gnir seg i hendene hele veien til banken.

Ta nå litt ansvar som foreldre for guds skyld!

Annonse

Ja 23:08, det måtte komme.

Ikke alle barn er klare nei, og det trenger da ikke å bety at foreldrene er late.

Er flere på 3 år i vår bhg som bruker bleier, har ikke noe med late foreldre å gjøre.

Er det virkelig mulig å ha den tankegangen?

Gjest babyfabrikken er nå nedlagt :)

Latskap eller ikke, jeg hadde vært sjeleglad om barnehagen hadde vendt av sønnen min med bleia. Han blir 3 år i august. Han sier selv at han skal slutte med bleie til sommeren, men nekter å innse at det faktisk er sommer nå.. hehehe

Hmm...

Prøv å la henne gå uten bleie (med unntak av nattbleien) noen dager selv om det oppstår uhell. Tisser hun eller bæsjer hun på seg får hun gå med våt truse/bæsj i buksa/våte klær en stund før hun blir skiftet på. Noen barn synes jo dette er så ubehagelig at de foretrekker å gå på do istedet for. Ikke belønn med fine rosa truser og nydelige prinsessekjoler etter uhell. Vi kjøpte kjedelige truser med guttefarger til dette formålet. Hun er også så stor at hun vil skjønne et klistremerkesystem, 1 klistremerke for tisse i do, 2 for å bæsje. Hun slet litt med å få til bæsjinga og hun maste etter bleie da hun måtte bæsje, men vi måtte til slutt sette ned foten når det gjaldt dette og nektet henne å få bleie kun for å bæsje i den. Det tok kanskje 3 dager før hun fikk bæsjet i do, men dra da av gikk alt strålende.

Skjer det fortsatt uhell etter en slik runde, tror jeg rett og slett ikke hun er klar for å slutte med bleie.

Neida. Har ingenting med foreldrene å gjøre.

3-åringer har sikkert bare blitt jevnt over mindre modne for bleieslutt de siste ti-femten årene.

Sånn seriøst så er det vell først og fremst bleieprodusentene sin feil. Men foreldre som bruker gode bleier som en sovepute til barna er "klar for å slutte" når det blir for flaut å bruke bleier, er LATE etter min oppfatning.

Late eller så har de veldig dårlig tro på barna sine.

Men seriøst, hvem lar ungen gå rundt i stuen ( på tepper, i sofa, leker) osv når de har tisset seg ut?! Man må jo nesten skifte med en gang....

Har dessverre ingen tips å komme med hi. Her vlle hun slutte selv, og den dagen var det gjort! Sluttet med dag og nattbleie samtidig, og har enda ikke hatt uhell:) 1år siden bleieslutt nå:) Så jeg slenger meg på de som sier at du bare må vente. Ta henne på do innimellom så hun er vandt til det, så kommer det nok av seg selv tilslutt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...