Gå til innhold

Hvordan skal jeg klare å vente?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 5 uker på vei og ringte legen min idag for å få første undersøkelsestimen, og så fikk jeg ikke time føre 12.AUGUST!!

Var dette veldig lenge?

Hva skal jeg finne på i disse ukene, klarer nesten ikke å vente til den skummle tiden er over!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes i grunnen også at det var litt lenge ja. Jeg var på min første kontroll i dag og er 7+4.

Men har jo hørt at det er veldig ulik praksis på når legen tar en på kontroll...

Skrevet

Åh, jeg har så lyst til å ringe og spørre om jeg kan få tidligere, men jeg liker ikke å mase! hehe..

Skrevet

Ser den ;) Ikke jeg heller, men hvis jeg hadde måtte vente så lenge så hadde jeg mast ;)

Lykke til, uansett hva du gjør :))

Skrevet

Ja, jeg tror jeg må gjøre det :)

Men hva gjør de på første kontrollen da? Og hvem får sånn tidlig ultralys egentlig?

Skrevet

hva mener dere med kontroll?

Var hos legen i dag og tok en blodprøve.. bare for å få det bekreftet =)

Skrevet

Den første kontrollen bruker å være rundt uke 12- da tar de masse blodprøver. (blodprosent og slike ting). Og man begynner å fylle ut det grønne skjemaet som skal følge deg gjennom graviditeten. I tillegg skal det søkes om fødeplass ved sykehus. Legen min ville ikke gi meg time før fordi hun mente det ikke var noen vits å ta blodprøvene tidligere. I forrige svangerskap var jeg hos legen tidligere fordi jeg trengte sykemelding pga ekstrem svimmelhet. Man kan betale for tidlig ultralyd privat. Jeg vet ikke hva som skal til for at man får dette dekket. Jeg syns også det er lenge å vente til uke tolv så jeg skal på tidlig ultralyd neste uke (8) for å sjekke at det er et hjerte som slår der inne :)

Skrevet

Jeg er i uke 9 men har ikke giddet å ringe til legen min enda... Men dette er mitt andre barn så det er vel ikke slik hast heller... Men jeg gleder meg veldig til å fortelle det til mamma og pappa :)

Jeg vet at de fleste leger ber deg om å vente så lenge på grunn av spontanabort perioden imellom 0-12 uker i svangerskapet. Du skal på en måte ikke ha noen særlig forhåpninger på en måte før det er litt tryggere... Men tenk det slik, tiden går fortere om du ikke tenker så mye over det :D

Skrevet

Jeg trodde det var vanlig å komme til ca. i uke 10. Jeg skal i uke 7 pga tidligere komplikasjoner, men kan ta blodprøvene allerede da.

Skrevet

Huffhuff, jeg skulle ønske jeg kunne kommet inn tidligere.. Men er jo også veldig enig i at dersom man venter til uke 12 så er ting mye mer trygt og man slipper forhåpningene!

Men hva med dersom det har festet seg utenfor livmora, slår det ut på testen, og har man noen andre symptomer da?

Skrevet

Har time til lege i uke 11. Synes det er helt greit. Er jo ikke noe stort, helsemessig poeng å gjøre det før.

Graviditet utenfor livmor er svært smertefullt. Ikke snakk om at du går glipp av det, for å si det slik!

Skrevet

Okay :) Men for min egen del ringte jeg legen og fikk time i slutten av Juni, så da er jeg 8 uker på vei når jeg skal til legen, sikkert litt tidlig men jeg klarte ikke å vente..

Men når man ønsker tidlig UL, gjør man da dette gjennom legen sin?

Guuud jeg er glad denne siden finnes, og takk til dere alle søte damer som har mer erfaring på dette område enn meg :)

Gjest Meg og mine ♥
Skrevet

Kommer an på om du skal til fastlegen din eller til en gynekolog regner jeg med.

Forrige gangen jeg var gravid, ringte jeg til gynekologen min for å få en time der til tidlig ul (pga en SA noen mnd før). Så du kan jo høre med fastlegen din eller bestille time på en privat klinikk. Jeg bor i nærheten av Drammen, og bruker alltid Gynekologklinikken der. De har ul, og alt er gratis når man er gravid. (er ellers utrolig dyrt der, betaler 750 kr for en celleprøve).

Forresten greit at du da er 8 uker på vei, fordi da er det større sjanse for å finne hjertelyd... verdens koseligste lyd;)

Skrevet

Ja det var lenge, om jeg har talt riktig så er du jo 13 uker på vei da. Om alt går greit er det jo forsåvidt ikke noe i veien for å ha første time så sent, men dersom du er førstegangs og har en del ting du lurer på feks så ville jeg nok ringt å spurt om de ikke har noe litt før. Og bare si da at du er usikker og lurer på ting ang feks mat, vekt, røykeslutt, medisinbruk, ett eller annet som vil få dem til å prioritere å få deg inn litt før.

Og selvsagt, om du får blødninger eller feks blir plaget av sterk svangerskapskvalme eller tidlig bekkenløsning må du jo få komme inn før, for å få hjelp til de tingene.

Skrevet

Jeg ringte legen her om dagen og fikk time 29.juni :) så da ble jeg lettet! Ja, det var veldig lenge og vente syntes jeg, har lyst til å komme i gang og få svar på ALLE spm jeg har :)

Skrevet

I forhold til blodprøver kan de tas når som helst i svangerskapet. Da jeg var gravid med min første visste jeg ikke hva som var vanlig prosedyre, og da jeg ringte legekontoret og spurte fikk jeg time allerede i uke 5 (som viste seg å være uke 4 etter UL). Blodprøvene ble uansett tatt :)

Det er sikkert stor forskjell fra lege til lege, men min erfaring er at det ikke skjer så mye på første kontroll. Min lege har aldri tid til å svare på spm, og det eneste som har skjedd på første kontroll er utfylling av helsekortet for gravide, og henvisning til UL (og antagelig søke på fødeplass for de det er aktuelt for). Sånn sett er det ganske det samme for meg om kontrollen er i uke 4 eller i uke 20 (bortsett fra at det da hadde vært for sent med UL).

Jeg synes derimot kontrollene hos jordmor har vært både koselige og nyttige, og valgte å kun gå til jordmor i forrige svangerskap, og heller mot det denne gangen også. Uansett fint at du fikk flyttet timen siden du ønsket det, og håper du får svar på det du lurer på! :)

Skrevet

I utgangspunktet spiller det egenlig ikke så stor rolle om en kommer til kontroll i uke 7 eller uke 13. Cluet er at en skal se at det går greit og bli registrert inn til føden og for UL fra uke 18-20.

Helt klart at en bør komme tidligere inn til lege dersom en "sliter" med noe. Før var det vanlig med GU på 1 kontr. dette har de fleste gått vekk fra:-)

Det blir også tatt div. blodpr. som skjekke blodtypen (kan være greit for oss å skrive den ned en plass for vår egendel om en ønsker det, dette er ingen informasjon som ligger hos legen etterpå, da bare på sykehus...) Vi blir skjekket for HIV og hepatitt, syfilis, dette er viktig informasjon til sykehus ved fødsel og blodsmitte... En skjekker jern og toxoplasmose for det som er utsatt for dette;-)

Jente09+lillegull12 - Synes det er utrolig trist dersom legen din ikke har tid til å snakke med deg, de får bet. av staten for 2 legetimer dvs. 30 min og dette har du rett på! Vet at flere leger bruker bare de 15 min, men om du er tøff så si ifra!;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...