Gå til innhold

litt hjelp her ang økonomi , å hvordan klare meg alene ....

Anbefalte innlegg

Hei ..

Jeg og min mann har gått fra hverandre.. Vi eier ett hus sammen , og har 3 vakre barn..

Min mann tjener godt , og jeg mister jobben min i juli....

Men vi har idag satt oss ned å snakket om hvordan vi skal løse dette..

Har da blitt enige om at jeg beholder huset , men han betaler dette istedenfor barnebidrag.

Etter at alle regninger er trokket fra , vill jeg sitte igjen med ca 5000 kr i mnd .

er det mulig å klare seg på dette ??

Det skal da dekke opp mat, klær, fritidsaktiviteter og andre utskeielser ( som det sikkert blir minimalt av... )

hvor mye bruker dere på dette i mnd ??

Takknemmelig for alle svar og eventuelle tips .

Fortsetter under...

Pengene bør gå via deg. Altså: Dere lager en avtale om at han skal betale barnebidrag tilsvarende det du har i utgifter på huset, summen overføres deg og du selv betaler for huset (som også skal føres på deg).

5000 i mnd til alt du beskriver, er veldig knapt. Du vil ha rett på supplerende sosialhjelp med mindre boligen er så dyr at det ikke henger på greip.

jeg har ingen mulighet til å sitte med lånet på meg .. så denne løsningen er vel egentlig den eneste som kan gjøre at jeg og barna kan bo i huset....

hvor mye "bør " man ha i mnd ??

Denne avtalen mellom deg og mannen må du sørge for å få skriftlig for den dagen han treffer en annen kan det hende han ikke lenger er så interressert i å betale for at du skal bo.. Om du skal beholde boligen bør du også få den overført på deg sånn at du står som eier.. Hvordan dere gjør dette i forhold til banken og lån aner jeg ikke..

Du får jo ganske mange stønader som alenemor og burde klare deg greit når du ikke har boutgifter med i regnskapet? Men disse er jo tidsbegrensete og du må jo legge en plan for hvordan du skal klare deg på lengre sikt..

Det tror jeg ikke går i lengda. Du må regne med at rentene øker og din eks er da neppe villig å betale enda mer, selv om det betyr at barna må flytte.

5000 for mat og alt annet (forsikringer, kommunale avgifter, strøm, mobil, transport, barnehage/SFO) syns jeg er altfor for lite med 3 barn, tenk på klær, f.eks dresser om vinteren. Barn, sælig når de bikker 7-8 alder begynner å bli dyre, de kan ikke nødvendigvis arve etter hverandre da klærne blir mer slitte.

Vi er en familie på 3, 2 voksne og 1 barn som er 5, vi bruker bare på mat og husholdning (såpe, dopapir, renseprodukter osv) 8.000 i måneden. Kunne sikkert spare inn et par tusenlapper, men å leve så trangt er slitsomt på sikt.

vi og familie på 3, to voksne og ett barn på snart 5 år,

bruker ca.6000 i mnd på mat og husholdning( det som kjøpes på Rema`/Mega)

har skrevet opp kviterringene i siste ca 6 mnd for å finne ut dette

da vil jeg si at vi ikke sparer på noe

kjøper alltid frukt, jordbær og vannmelon hver gang og innimellom

for jeg liker grønt

og mannen har diabetes så vi må passe på kostholdet

dattra spiser lite synes jeg

men bare bhg koster 2400 kr i mnd

bruker mye på klede hennes

det er lønnsomt å bo i lag med noen...

da trenger man bare ett plass å bo, ett kjøleskap, en vaskemaskin...osv

prøv å ikke bli så kritisk

ta være på forholdet

og fokusere på de positive sider av partneren

tenk deg om igjen kanskje?

3 barn...

du likte vel noe med han når du møtte han?

Annonse

Gjest Koseklompen og jeg

"prøv å ikke bli så kritisk

ta være på forholdet

og fokusere på de positive sider av partneren

tenk deg om igjen kanskje?

3 barn...

du likte vel noe med han når du møtte han?"

???????

Var sikkert en grunn te at det ble slutt mellom dem og..

Et samliv er noe en ikke skal ha med bf kun for barnas skyld, de merker fort når mamma og pappa egentlig ikke har det så bra sammen, så da er det beste at de går hver til sitt.

Til HI

5000 er nok litt lite ja, og den ordningen med din ex ang huset er litt risky. For når han får seg ei ny ei, så kan det hende ting endrer seg.

Men uansett, lykke til :) Det ordner seg nok.

For det første vil det nok være tryggere om du og ungene skaffer dere en leilighet til dere selv :) Enig i at det kanskje virker trygt nå at han eksen din skal ta seg av lånet, slettes ikke sikkert han vil det senere.

Hvor gamle er ungene? Skaffer dere dere en 3/4 roms leilighet kan fks to av ungene dele rom.

- Meld deg arbeidsledig så snart kontrakten din er gått ut. Da vil du få arbeidsledighetstrygd + overgangsstødnad + barnebidrag ( om dere heller velger at han betaler det) + tilsyn til barnepass og barnetrygd da såklart. Meget lurt å søke om alle stødnadene så snart som mulig da det kan ta lang tid. Da vil dere klare dere greit en periode. Familievernskontor kan også ha laaang ventetid, så lurt å bestille time rimelig kjapt. Du får ingen stødnader uten meklingspapirene.

Og 5000 er rimelig knapt å leve for når du har tre unger.. Sitter selv med rundt ti tusen kroner når alle mine regninger er betalt, og jeg har ett barn bare.

Vi er 2 voksne og ett barn, vi har to lønninger, så det sier jo at vi har det nokså romslig. Men selv om jeg har 6000 i måneden og bruke på mat hender det at jeg bruker opp pengene før neste lønning og må be mannen om mer penger. Nå har jeg begynt å handle litt mer sparsomt og håper at det hjelper. Så 5000 for 1 voksen og 4 barn er helt utenkelig for meg.

Jeg tenker som flere sier at du bør skaffe deg en leilighet til deg og barna og heller motta barnebidrag. Om dere velger å selge huset så blir vel det litt intekter som kan spares(det skal sies at jeg IKKE er økonomisk overhodet og har ikke peiling på sånt).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...