Gå til innhold

Behandling for bekkenløsning - hva gjør du?

Anbefalte innlegg

Jeg er idag 14+0 og bekkenet blir verre og verre. Idag har det vært såpass vondt, spesielt på høyre side, at jeg har haltet litt når det har vært på det verste. Det er vondt om jeg sitter lenge, eller om jeg står lenge. Det eneste som avlaster er å ligge, og da ikke på siden. Jeg sover stort sett på siden om natta, og det merker jeg ikke er bra da jeg våkner med vondt i bekkenet. Det er kun å ligge flatt på ryggen som avlaster virker det som.

I forrige svangerskap gikk jeg til fysioterapi, og det jeg gjorde der var egentlig noen enkle styrkeøvelser og sykling på ergometersykkel. Jeg vet ikke egentlig om jeg synes det hjalp så mye, og dessuten kan jeg jo gjøre det hjemme også. Er det andre behandlingsformer som er mer effektive, eller andre behandlinger hos fysioterapaut? Hvilken behandling har dere fått for bekkenløsning?

Og er det fortsatt sånn at det må stå at en har bekkenløsning med gangvansker på henvisningen om en skal slippe egenandel? For idag har jeg jo faktisk hatt gangvansker, og det blir verre og verre for hver dag som går. Burde vel ikke være noe problem at legen skriver at jeg har gangvansker da regner jeg med. :)

Fortsetter under...

Jeg har fått bassengtrening pga bekkensmerter. Vet ikke om det hjelper så mye, men det er veldig deilig å være vektløs i vannet og ikke har vondt i en liten stund.

Fikk også henvisning til fysioterapi, men når det var 4 måneders ventetid ved bekkensmerter og jeg da hadde under 3 måneder igjen var det litt håpløst..

Klarte å få noen tips av ei jeg kjenner, og sover nå med en litt flat pute mellom bena hele veien ned til anklene. Det tar bort mye av belastningen man vanligvis får når det øverste benet blir "hengende" når man ligger på siden. Jeg skulle også prøve å bevege meg som om jeg hadde på meg "miniskjørt" når jeg f. eks gikk inn og ut av bilen. Løfte minst mulig, og om jeg må løfte så skulle jeg ha noe i hver hånd. Gå minst mulig i trapper, og minst mulig på hardt underlag. Alstå er skogen bedre enn veien.

Har nå 6 uker igjen og har MASSE vondt, skal nå prøve å komme inn til en osteopat eller en manuellterapaut, og har bestilt en type glidegreie som skal gjøre det letter å snu seg om natten. Villig til å prøve det meste for å ha litt mindre vondt.

Lykke til!

Jeg går til kiropraktor, og det hjelper virkelig!!!

Gikk fra å tro at jeg kom tilå ende opp i rullestol til å være nesten normalt fungerende på fire behandlinger.

Men skal sies at min bekkenløsning erav den typen som kommer av låsning i bekkenet og ikke er kraftig hormonelt betinget.

Akupunktur - synes det hjalp veldig. Var omtrent invalid, men klarte å komme meg rundt på et vis med akupunkturbehandling. Trente også i basseng, men synes ikke det hjalp for bekkenløsningen. Men føltes veldig bra for kroppen ellers, da.

Jeg fikk akupunktur, også fikk jeg noen øvelser jeg skulle gjøre hjemme, forrige svangerskap. Etter en stund hos fysioterapeuten fikk jeg kjøpt et bekkenbelte. Det hjalp en del, men da var det allerede blitt så ille at jeg var sykemeldt.

Nå er jeg 15+4 og har merket at bekkenet blir et problem dette svangerskapet også. De siste ukene har jeg brukt bekkenbeltet halve dagen på jobb. Jeg går og står hele dagen, i tillegg til en del løft. Det er veldig viktig å ikke bruke beltet hele dagen fordi bekkenet må ikke bli avhengig av det.

Har også hørt at elipsemaskin er bra trening når man sliter med bekkent.

Jeg går til fysioterapaut som har spesialsert seg på bekken. Går både på grupetrening og har enkelte private timer der jeg får hjelp til akkurat det jeg trenger. Har vært sykemeldt siden uke 16. På instituttet jeg går brukes slyngetrening og jeg har enormt god nytte av treningen der.

Kanksje en annen fysiotrapeut kan hjelpe?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...