Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har barn som begynner i 1. klasse til høsten? Skal dere ha SFO til barna deres? Hadde ikke tenkt å ha det siden jeg er hjemme, men lurer på om jeg må gjøre det for at datteren min skal få gode venner... Må i så fall betale fra 1500 (60% plass) til 2100 (100% plass) for kun max 3 timer hver dag. Morgenen er det uaktuelt med SFO. Noen tanker? Bekymrer meg grønn for hva jeg skal gjøre. Vet jo ikke hvordan det blir for henne om hun ikke begynner. Tenker jeg kan evt. melde henne på etterhvert om hun faller utenfor. Men tenker på om det da er for sent å komme inn i miljøet etter noen uker/måneder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er i samme situasjon, og har valgt at hun ikke skal gå på SFO. Synes det er viktig at hun får komme hjem, gjøre lekser i fred og ro mens hun er opplagt, slik at vi kan kose oss alle sammen på ettermiddagen.

Men ser helt klart bekymringen din! Vi har gått noen runder med oss selv, og endt på at vi gjør det slik. Vi vet også at 1 av barna hun leker med i nærområdet, og som også skal begynne på skolen heller ikke skal gå på SFO.

Vi får heller gjøre om, om vi ser at det er en dårlig løsning.

Skrevet

vi hadde 60% plass til vår datter da hun gikk i 1. og 2. klasse, selv om vi ikke hadde bruk for det, nettopp pga det med å få venner. Det viser seg at alle jentene i klassen går i sfo, så hun ville ikke hatt noen lekekamerater hjemme hvis hun hadde gått rett hjem fra skolen. Men vi har hentet henne tidlig da, så ikke hun skal få travle dager. Det vi ser er at de fleste har full plass i sfo,og kommer hjem i 4-halv fem tiden. Så skal de spise middag og gjøre lekser, og hvis ditt barn da kom hjem fra skolen kl ett, så blir det lenge å vente på lekekameratene, pluss litt kort tid sammen med dem.

Nå begynner de i 3. klasse, og det er flere i klassen som dropper sfo, så da gjør vi det og.

Skrevet

Storebror begynner på skolen og vi har valgt SFO 2 ettermiddager i uka. Som du sier tror jeg det er viktig for den sosiale delen....

Skrevet

Jeg hadde valgt bort SFO, barna er så sliten av stimulering i første klasse, bare stress med mange bare etter skoletid. Det som er kvalitet er å komme hjem til mamma etter skoletid, det er ikke mange forunt å få gå hjem etter skoletid. Kanskje kan din datter ta med noen hjem også:-) det kan bli fint for henne og venner:-) I andre klasse hadde jeg ønsket barnet mitt på SPO:-)

Skrevet

Vi har valgt full SFO. Det blir jo gørrkjedelig for 6åringen å komme hjem til mor og baby;) Alle andre har SFO, og hun er vant til lange dager fra barnehagen, så det blir ikke store endringen. Tenker jo på min egen tid sammen med babyen også, godt å ha god tid, og ha mulighet til å ta en spontan bytur for eksempel. Så kan jeg heller velge å hente henne tidligere noen dager.

Lykke til med valget:)

Skrevet

Det kommer litt an på hvordan det er i deres nærområde. Hvis "alle" går i SFO tenker jeg det er gode grunner til å la datteren din også være der nettopp med tanke på å etablere vennerelasjoner. Det betydde mye for min eldste når hun gikk i 1. klasse. Nå skal hun opp i 4. og vi har meldt henne ut av SFO siden jeg skal være hjemme med baby - men hun har allerede faste venner og er ganske selvstendig så det blir en annen situasjon.

På den annen side er det en stor overgang fra barnehage til skole, og det å begynne med lekser kan være krevende. Sånn sett kan det være greit som en annen skriver at barnet får komme hjem og gjøre lekser i ro og fred tidlig på ettermiddagen, og ha fritid. Barn er jo forskjellige, men for mange førsteklassinger er det ganske overveldende å begynne med skole, sfo, lekser og kanskje en fritidsaktivitet eller to i tillegg. Det blir lange dager for småtassene.

Skrevet

SFO er mer krevende enn barnehage, masse barn, aktivisering, lyd og inntrykk. Vi trenger ikke være så redd for å gi barna ro, det er det for lite av i hverdagen. Overgangen fra barnehage til skole er stor for mange. Det er klart at du kan få til begge deler, både SFO og fritid om du er bevisst og henter tidlig. vet av erfaring at barn er sliten når de trasker hjem fra barnehage og skole...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...