Gå til innhold

Jeg er visstnokk for gammel til å være gravid.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har tilsammen 6 barn:) Ingen forskjell nei, jeg er i meget god form. Alt er identisk på mine helsekort, blodtrykk, vektoppgang og det hele.... Nå har jeg jo store barn som hjelper meg, og har med årene blitt veldig god til å ta vare på meg selv. De fleste tror jeg er mye yngre;)

Jeg tror ikke det nødvendigvis er svangerskap, fødsler og mange barn som gjør kvinner slitne...

Vel vel hva??

19.27

Hvorfor tror alle at man blir så forbaska "sliten" etter fylte 40?

Jeg er snart 39 og fikk nr to i februar.

Jeg har faktisk mer energi nå enn for 10 år siden!?!

Livsstilen min nå er sunnere og mer meningsfylt enn før. Blant annet stumpa jeg røykef for noen år siden, la på meg litt og ble sunnere i matveien, kutta festingen og roet helt ned.

Det fikk jeg energi av og har intet imot å bruke den på barna mine.

Det finnes jo folk som tåler svangerskap generelt bedre enn andre også.

Merkelig hvordan mange tror dette med å få barn sent i livet (med sent i livet mener jeg etter fylte 40, ikke etter fylte 30 slik noen i denne tråden mener å synes!) er noe nytt for vår generasjon. Kvinner har fått barn langt inn i 40-årene siden tidenes morgen, tror faktisk det var mer vanlig før. De fikk riktignok første barnet tidligere før i værda, men de ga seg jo pokker ikke før de nesten lå under torva.

Bestemor fikk sitt siste barn samme året som mamma fikk sitt første.

Du er ikke for gammel til å få barn, ærlig talt.

Blir helt svett over folk som seriøst mener at man er for gammel til å bli mamma når man har passert 30 år, makan.... Da kan ikke horisonten være spesielt vid.

Annonse

Til alle dere som mener man bør få barn før dere fyller 30. Dersom dere i den alderen føler at dere er for gamle til å få barn - la det være - antar at dere er skikkelige kjerringer og oppfører dere/og ser ut deretter.

Det er utrolig mange på over 40 som for barn, jeg fikk to barn i 20 årene og skal ha et barn i en alder av 43 - alternativet vårt om å ta det bort kom ikke på tale for vår del, selv om dere "unge" under 30 mener at det beste er å røske det ut.

For ikke mange år siden fikk kvinner de barna man kunne få i sin fruktbare periode - ca 18 år til nesten 50 år. Dette er fakta/historie som jeg antar de som kun får barn under 30 ikke er klar over, event har de ikke fulgt med i historietimen og/eller har de alt for lite kunnskap om kvinnekroppen - JA, DET ER HELT RIKTIG - JEG GJØR NARR AV HVOR DÅRLIG KUNNSKAPER DERE HAR - tror nesten dere er for unge til å få barn, man bør faktisk ha en viss porsjon med kunnskap også før man setter barn til verden.

"Ønsker ikke selv å få barn etter fylte 30år, med tanke på å forhåpentligvis kunne følge opp både barn og barnebarn med tid og stunder."

Jøss, det skulle jeg ha tenkt på, den siste kom jo da jeg var 36. Nå får jeg ikke fulgt opp verken han eller den mellomste. Og barnebarna kan jeg bare glemme...

Selvfølgelig er du ikke for gammel. Damer har fått barn til de er rundt 40 til alle tider, det er jo biologisk slik. Før i "gamledager", før prevansjon ble vanlig, fikk veeeldig mange damer sitt siste barn etter fylte 40.

De som mener en må bli ferdig med barneproduksjonen før en er 30 år er sannsynligvis de som fikk barn når de var ca 18-19. De skriker høyt om fordelene ved å få barn tidlig for å forsvare seg selv. Trenger ikke nevne at disse er de samme som aldri har skaffet seg en god utdannelse, god økonomi, stabilitet og ikke minst er de neppe sammen med faren til det første barnet lenger når de er 30.

Personlig fikk jeg barn når jeg var 34 og 35 og planlegger en til snart nå når jeg er 37. Møtte ikke mannen min før jeg var 30 så derfor falt det meg ikke inn å prøve å bli gravid med en av mine korttidskjærester(heldigvis).

Du er ikke for gammel!

Og det er ikke jeg heller, selv om jeg ikke klarte å lage baby alene kun ved hjelp av mannen. Ja, vi har hatt et prøverørsforsøk. Fordi jeg har en sykdom. Ikke fordi jeg er for gammel.

Jeg er 35 år og venter tredjemann.

Annonse

Planen min var å få barn før jeg fylte 30.. sånn gikk det ikke. Man skal liksom ha noen å få dem med også.

Første kom da jeg var 32 1/2. Jeg hadde et lett svangerskap. Var aldri kvalm, ingen bekkenløsning, og blodtrykket var helt supert hele veien, ingen veske i kroppen. La på meg bare 7 kg i svangerskapet, og barnet veide 3500 gram ved fødsel.

Eneste plagen jeg kommer på var halsbrann på natta, men det kan jeg leve med :)

Nå er jeg 34 og vi prøver på nr 2.

Du har ett stykke igjen før du slår Arve Tellefsen & co ;) Kyss katta om hva andre mener... Enten er man for gammel, for ung, for fattig, for lat, for usunn, for lav utdannelse, for rotete +++ for å få barn... Sånn er det nok bare her i Norge! Sjeldent at noen unner andre alt godt å lykke til og mener det. Her er nok desverre misunnelse og bygdedyret alt for godt innarbeidet i folk.

Kos deg, nyt magen og lag en til med god samvittighet. Så får folk si hva de vil ;)

Jeg tror faktisk at mange av oss godt inni 30 åra i dag er mye friskere og sunnere og kommer til og leve både lenger og ha mer energi enn dagens kvinner i starten av 20 åra.

Mye skjedde mellom 70 og 80 tallet, særlig med tanke på matvaner og tv......Blant mine venner født på 70 tallet hadde de aller,aller fleste bare NRK de første 10 åra (bor også på landet, så kabel-TV kom ikke hit..Parabol var første mulighet til mange kanaler...Og det var ikke økonomisk mulig for de fleste...)Mens de som ble født uti 80-tallet har vokst opp med TV nærmest døgnet rundt og ffrossenpizza minst en dag i uka..For å sette det litt på spissen. ALtås, har vi et mye sunnere utgangspunkt...

De jeg kjenner i 20 åra lever også mye mer usundt og inaktiv enn hva jeg og mine venner gjorde, og vi har bare blitt enda sunnere med åra..Men de som er 20 nå kan jo også "Oppdage lyset" mtp fordeler med sunn livsstil...Jeg tror faktisk det er ganske normalt og tenke sunnhet og helse når man blir eldre. Man trener for helsa sin del, ikke for vekta, man spiser sundt for helsa sin del ikke for å gå ned x antall kilo...SÅ jeg vil si at som det er i dagens samfunn, så er 30 og 40 åringer i bedre form, med bedre helse og har et lengre liv foran seg enn mange på 20...Om disse ikke endre livsstil etterhvert..Jeg tror mange barn med "eldre foreldre" har både mer aktive og energiske foreldre enn de som har unge foreldre...

Vel, vel, jeg fikk mitt første barn som 20 åring og fikk 3 som 27 åring, syntes det var slitsomt jeg, studere med småbarn, etablere med hus jobb osv. Som 30 åring ble jeg skilt fra barnefar og ble alene med mine 3 !

Så traff jeg en ny mann da som er 8 år yngre uten barn, og ja vi vil ha en sammen, jeg tenker ikke at jeg er gammel fordi om jeg får 4 ved 33 !

På en måte føler jeg meg mye mer redan for å få en til nå, jeg har utdannelse i boks, huset på plass og ikke minst jeg er mer voksen og vet mer om hva som betyr noe her i livet og kommer til å kose meg mer som mamma denne gangen enn jeg gjorde som 20 åring :)

Og ja jeg trodde som 19 åring at de på 30 var døden nær av alderdom!

Hilsen anonym 09.27.

Denne debatten blir aldri gammel.

Jeg synes det er forundring at man fremdeles kan mene i 2011, at noen som er fylt 30 er for gamle til å få barn.

Jeg tror de fleste unge mødre er gode mødre, men mange av dem har mye mer ustabile liv enn de som får barn liiitt senere. Man er jo forskjellige, men jeg ville ikke ha fått mine barn tidligere. Jeg er glad for at jeg har bodd 10 år i Oslo før jeg flyttet tilbake til hjembyen. Jeg er glad for min lange utdannelse, jobb og erfaring. Jeg er glad for huset med hage og plass. Jeg er mest av alt glad for mitt lange forhold til barnas pappa, lidenskapelig og nydelig, veltestet og stabilt. Det at vi var kjærster i så mange år før barna.

Kjære HI, ikke bry deg om det. Du er så laaangt fra for gammel. Folk som tror at alle 40åringer er slitne, kjenner for få. :)

Denne debatten blir aldri gammel.

Jeg synes det er forundring at man fremdeles kan mene i 2011, at noen som er fylt 30 er for gamle til å få barn.

Jeg tror de fleste unge mødre er gode mødre, men mange av dem har mye mer ustabile liv enn de som får barn liiitt senere. Man er jo forskjellige, men jeg ville ikke ha fått mine barn tidligere. Jeg er glad for at jeg har bodd 10 år i Oslo før jeg flyttet tilbake til hjembyen. Jeg er glad for min lange utdannelse, jobb og erfaring. Jeg er glad for huset med hage og plass. Jeg er mest av alt glad for mitt lange forhold til barnas pappa, lidenskapelig og nydelig, veltestet og stabilt. Det at vi var kjærster i så mange år før barna.

Kjære HI, ikke bry deg om det. Du er så laaangt fra for gammel. Folk som tror at alle 40åringer er slitne, kjenner for få. :)

Tja.. skulle vel ikke ha hatt barn jeg da. Jeg fikk min første da jeg var 28, dette barnet er IKKE hjemmelaget (kanskje en helt annen diskusjon) men barn nr to (32 år) klarte vi å lage selv. Så til dere i 20 -årene, det er ikke en selvfølge å kunne klare å lage barna selv. Jeg må innrømme at i en alder av over 30 (tenk oldingen...) er gangsynet noe bredere og jeg kjenner meg selv mye bedre enn i 20 årene. Jeg er mye mer bevisst på mine valg og en hel del klokere. Tenk hva som venter når jeg når 40 årene, GLEDER meg!

Jeg er i hvertfall sjeleglad for at jeg ikke fikk barn da jeg var 22...

Gjest Persille☠Kadalma

Så du mener man er gammel hvis man må få hjelp HI? Snålt..

Jeg fikk barn da jeg var 22 og synes det var helt greit. JEG hadde følt meg gammel hvis jeg var 36 når det kommer en tredjemann.

Men nei, synes absolutt ikke 36 er gammelt.

Skal du gå barnløs fordi andre syns du er for gammel til å bli gravid??

Nei, det hadde eg ikke brydd meg om!

min mor ble gravid som 38 åring (hadde 3 fra før da), svigermor har et barn (minmann) hun var 43 (!!) da hun fikk han!

Ikke bry deg om andre, du skal være glad du ennå kan bli gravid (og det kan du jo) :):)

Gjest Juliea+gullet07.03.11

Du er ikke for gammel! Du vil ha et barn til og da er det jo bare å prøve på det.

Jeg derimot hadde nok vært for gammel da. Jeg er nå 21 og syntes det er beintøft å ha en baby, og tanken på å begynne på´n igjen som 40 åring er for MEG utenkelig. Da har jeg et stort barn og vil neppe begynne på nytt igjen.

Men vanskelig å si nå da som sliten alenemor. Endrer seg vel når jeg møter en mann og vi er to om det. Så får vel et barn til rundt 30, men helst ikke særlig senere enn det. Og det er kun fordi jeg ikke vil ha "små barn" hele livet. Jeg vil ha store barn i 40 årene helst. Ikke fordi jeg da ville følt meg gammel, men fordi jeg da endelig kan føle meg ung ;)

Men du og jeg har forskjellige situasjoner så det er da bare å kjøre på! Drit i hva andre mener... Jeg er for ung i manges øyne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...