Gå til innhold

Er dette så gal vektøkning da...?

Anbefalte innlegg

Jeg har en fastlege som, etter mitt syn, er i overkant opptatt av vekt og størrelse. Han tar forøvrig lite hensyn til aktivitetsnivå, røyking, alkoholkonsum etc. Derfor føler jeg egentlig jeg burde la det han sier prelle av... likevel klarer jeg ikke helt å legge fra meg kommentaren hans på forrige svangerskapskontroll, da han påpekte at "du trenger absolutt ikke å legge på deg MER iløpet av svangerskapet iallfall!", etter at jeg hadde vært på vekta..

Jeg er overvektig i utgangspunktet. Veide ca 85 kg da jeg ble gravid, tross i at jeg bare er 170 cm høy. På den aktuelle kontrollen var jeg nesten 36 uker på vei, og hadde gått opp til 91 kg. Altså har jeg gått opp 6 kg hittil.

Just for the record; det irriterer meg at jeg lar meg påvirke av kommentaren hans. Uansett om han har rett eller ei.. ;-)

HI

Fortsetter under...

Skift fastlege! Jeg synes det er viktig å ha god kontakt med fastlegen og ikke la seg påvirke negativt av det de har å si.

Men er du overvektig, så skal man ikke gå opp mye i vekt under en graviditet. Jeg er ikke overvektig, og har gått opp 8 kg, er i uke 40 nå.

Det er jo ikke selve vektoppgangen som er poenget :) Det er hvor mye man veide i utgangspunktet han går ut ifra.

Men uansett en latterlig uttalelse!! Gjør ditt beste for å holde deg sunn og frisk i svangerskapet, og ha god samvittighet.

Det var ei laboratoriedame som sa det samme til meg da jeg veide meg på laben til legekontoret. Veide da ca. 86 kg. Men seinere gikk jeg litt på overtid, så kom litt over 90 kg totalt.

Jeg kunne være enig med henne, jeg trengte ikke å øke vekta noe mer. Men det er ikke så lett å slanke seg heller når man er gravid, og i tillegg går på overtid i nesten to uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...