Gå til innhold

Trenger råd om hvordan "avvenne" 2,5 mnd gammel baby fra å sove i vår seng:))

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vel gjort meg selv en bjørnetjeneste ved å ta vesla opp i vår seng bare hun er litt urolig ved leggetid... Nå vil hun ikke roe seg i sin egen seng, bare snøfting, grynting og klynking heeeelt til hun kommer oppi vår seng;) Ikke noe problem i og for seg, men tenker litt fremover i forhold til besteforeldre som skal være barnvakt. Min mor er ikke komfortabel med samsoving(redd hun skal rulle over henne).

Vet at jeg må belage meg på 1 uke eller 2 med iherdig tålmodighet.... Hvordan går jeg frem?? Er førstegangs, så har ikke et hav av erfaring kan du si;)

Blir veldig glad for innspill;))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ordner seg etterhvert! Hadde det samme med førstemann - men da han var fire måneder gikk det helt fint å legge i egen seng. Du har ikke gjort deg selv en bjørnetjeneste, men sikkert fått en trygg og god baby:)

Skrevet

Enig med hun over her! Ingen vits i å stresse med sånt - jenta di er liten ennå og har sikkert masse behov for nærhet!

Nyt heller tida da hun søker seg til dere for kos og trygghet, de blir tidsnok store.

Skrevet

Dere har sikert kost dere masse med samsovingen, men jeg er enig med deg i at det kan være kjekt å lære babyer å sovne på egenhånd også. Det kommer en tid hvor man får behov for å ut alene, og trenger barnevakt. Da er det kjekt å levere fra seg et barn som er ekelt å ha med å gjøre. Jeg er nå kanskje av "den gamle skolen", og mener at det meste av kosen og dullingen skla skje på dagtid. Når det er natt, så er det natt og da sover vi! Sett bortifra et måltid eller to! (uten mye kos og dulling...hehe) De små trenger jo ikke kos og nærhet 24 timer i døgnet, man skal også ha tid til seg selv oppi situasjonen!:) Men, du har nok ikke gjort deg noen bjørnetjeneste med samsovingen, tenker dere har kost dere, men nå nærmer det seg kanskje tid for at mor får en kveld i blant uten babyen?

Fremgangsmåte: legg babyen i våken tilstand oppi sengen sin og si godnatt og i sutten. Ha det mørkt i rommet. La babyen lage lyder, mange babyer lager rare lyder når de skla finne roen på egenhånd. Prøv å hør etter, og lær deg å gjenkjenne hva som er klaging og hva som er bare lyder. Når du kjenner at det stikker litt i mammahjertet ditt, vent litt til før du går bort til sengen (30 sek),da gir du sutten stryker litt på babyen og prøver å roe ned situsjonen uten å ta babye opp av sengen. Prøv deg frem. Kankje du må ta han opp å holde han litt, men pass på å lgge han ned igjen i våken tilstand. Det er trikset. Legges de ned sovnedes, våkner de gjerne etter 45 min igjen, så har du det gåendes hvert 45 min....! hehe Du som mor vet best, og kjenner din baby best. Følg dine instinkter, men gi også babbyen litt tid til å prøve å finne ut av det selv. Jeg mener at det er bra at barn lærer seg å sove på egenhånd, alt blir lettere både for mor far og barn da. Lykke til!:)

Skrevet

Takk for svar:) Joda samsoving er kos det, men blir fort litt slitsomt i lengden. Og vesla skal snart hos bestemor på en overnatting, så skal prøve meg litt frem:) Eneste problem er at hun nekter å ta smokken... skal bare ha lillefinger!! Vært sånn siden vi kom hjem fra sykehuset, må litt avvenning der også:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...