Håpefull77 Skrevet 14. juni 2011 #1 Skrevet 14. juni 2011 Jeg har tenkt å ta med meg datteren min på hytta i sommer. Jeg må da komme meg ned på egnehånd. Mamma og pappa er på hytta og kan hente oss. Er veldig usikker på om jeg skal kjøre selv eller ta toget. Med bil tar det ca 3,5 timer tog ca 4 timer. På strekningen er det NSB familie og ser at det er mulig å ta med barnevogn. Jeg har ikke tatt langdistanse tog på evigheter, lurer derfor på hvordan det er med en baby på 3 mnd? Kjører jeg kan jeg jo kjøre når jeg vet hun sover. Hun har ikke vært på så mye lengere bilturer enda, men 2 turer på 1,5 timer fungerte veldig bra, men nå er hun bare 6 uker. De krever vel litt mer når de er 3 mnd. Jeg må jo ha med vogn og bilstol på toget da. Også bagasje, men da ser jeg for meg at jeg har en stor sekk på ryggen. Mannen kjører meg til toget og jeg blir hentet, så det er jo ikke lange biten jeg må klare å håndtere bagasjen. Jeg trenger ikke egen bil når jeg er på hytta. Så det avgjørende er hva som er behagelig for mini og meg. Noen med erfaring?
AO3 Skrevet 14. juni 2011 #2 Skrevet 14. juni 2011 Jeg tror faktisk jeg ville tatt toget. Jeg tok en ganske lang togtur med storebror da han var ca 4 mnd gammel (tror det var ca 4-5 timer), og det gikk veldig greit. De hadde barnkupé (dette var den "gamle" typen tog, med egen kupé til barna), og når toget gikk, rugget det i barnevogna, nesten som når man går tur. Dette betyr at selv min gutt, som ikke ellers sov når vogna sto i ro, sov godt. Det er jo også en annen ting å tenke på, nemlig sikkerhet - det er tryggere å ta tog enn å kjøre bil. Jeg vil anbefale deg å sjekke hva slags tog som trafikkerer strekningen - jeg har også tatt lange togturer med Agendatog, og det er ikke like behagelig. Deres "barneplasser" er bare vanlige sitteplasser, i nærheten av der man kan plassere barnevogna. Dvs at hvis (når) barnet skriker - underholder man hele togvogna. Ikke artig. Det er også mye dårligere plass, og dårligere komfort på alle vis.
AO3 Skrevet 14. juni 2011 #3 Skrevet 14. juni 2011 Jeg kan legge til at vi tok mange bilturer på ca fire timer med storebror også da han var i den alderen, da vi bodde langt unna familien. Det gikk også greit. Det er viktig å ta en god, lang stopp ca halvveis. Det var først da han ble litt eldre - i underkant av et år - at de lange bilturene ble skikkelig slitsomme, på det verste var vi oppe i 100 vers av Har du sett Per sjuspring danse...
bIomstre Skrevet 14. juni 2011 #4 Skrevet 14. juni 2011 Hei! Jeg kjørte tog i helgen med plass på NSB familie (sørlandsbanen). Det var perfekt for både helt små i vogn og litt større som vil bevege seg. Pass på å forhåndsbestill plass til vognen. De som hadde vogn fikk sete der vognene stod. En heldig mor hadde tom et dobbeltsete for seg selv og la seg ned og tok en blund mens babyen sov i vogna :-) Konduktøren hadde full kontroll på når de med vogn skulle av og kom å hjalp med vogn og bagasje - God service! Så jeg annbefaler absolutt tog.
Håpefull77 Skrevet 14. juni 2011 Forfatter #5 Skrevet 14. juni 2011 takker for svar:) Det er regiontog med egen familieavdeling jeg satser på. Så da blir det nok tog! Vil jo bruke like lang tid med tog dersom en iberegner stopp på bilturen. Og det blir nok mer behagelig for meg med tog!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå