Gå til innhold

Uff, jeg er helt skjelven etter at jeg måtte krangle og diskutere for å få legetime pga bekkenløsning!!

Anbefalte innlegg

At det går an! Kontordama på legekontoret var fast bestemt på at jeg ikke trengte legetime før ihvertfall neste uke og at jeg kunne heller bruke opp egenmeldingsdager og si nei til ekstravakter... Noe jeg taper mye penger på. Jeg ble nesten på gråten før hun ga meg en time i morgen... Er det sånn det skal være?

Fortsetter under...

Uff,så leit.. det skal jo absolutt ikke være sånn.. legen har vel akutt timer?

Jeg føler meg nesten skamfull som har fått legetime på dagen (ringte for 15 min siden og fikk time 11.30)

Har en bronkitt som ikke går over.. det haster ikke sååå mye hadde det ikke vært for at jeg skal reise bort i dag..

Håper legen tar deg alvorlig iallefall :)

Synes det er så merkelig at legesekretærene skal ha vetorett. Jeg vet at denne diskusjonen har gått her 10 000 ganger, men det handler ikke bare om utdanningsnivået og kompetansen til legesekretæren, pasientens subjektive opplevelse av sykdom må (dessverre??) også tas hensyn til...!!

Når jeg bestiller legetime, spør kontordama som regel "Kan jeg spørre hva det dreier seg om?" - en gang var jeg midt i blant masse folk da jeg ringte og hadde ikke så lyst til å si noe, og da fikk jeg time uten flere spørsmål.

Det avhenger vel av pågangen på legekontoret. Men kontordama kan ikke bare bestemme (over telefon!) at du ikke trenger time. Så nei, det er ikke sånn det skal være.

Er helt enig med kontordama, og om de ikke har ledige time før neste uke så går det ann å få tilbakedatert sykemeldingen til den dagen du har ringt og meldt et behov. Bare be de spesifisere at de skal skrive opp at du har ringt i dag, og sagt at du trenger legetilsyn.

Bekkenløsning er ikke et akutt problem, og det er heller ikke noe særlig legen kan gjøre. Så å bruke en akutt-time til det, er lite hensiktsmessig. Det er mange andre sykdommer/tilstander som har større behov for de timene.

Når det gjelder ekstravakter, så er ikke det noe du får sykepenger for uansett, når det gjelder vakter du ikke allerede har takket ja til. Fremtidige "kanskje" vakter får man ikke betalt for.

Enig med nn 9.22.

Det finnes langt mer akutte sykdommer enn bekkenløsning. Hva vil du egentlig at legen skal gjøre? Det er ikke så mye han/hun kan gjøre, desverre.

Synes sekretæren tok riktig valg, men hun gav seg vel når du laste og gråt om time. Du får uansett betalt for de vaktene du skulle vært på jobb, uavhengig om det er fast eller ikke. Altså de som allerede er satt opp!

Dette handler om mer langsiktig tenkning, både bakover og framover i tid. Jeg kan ikke skrive meg opp som villig til å jobbe når jeg ikke kan jobbe.. Har også en liten stillingsprosent i langt vikariat. De regner vel sykepenger ut i fra det man HAR jobbet...?

Poenget mitt var uansett at hun i telefonen virkelig var klar for diskusjon ang formen min og min økonomiske situasjon/hvorvidt jeg tapte på å si nei til jobbing. Ja, jeg skjønner det ikke er akutt... jeg overreagerer vel litt :) Uansett ble jeg skjelven, fordi jeg syns det var ubehagelig å diskutere sånn over telefonen...

HI

Annonse

Det finnes så mange rævhøl som sitter i de der helsesekretærstillingene at jeg ikke kan få sagt det. På det forrige legekontoret jeg tilhørte var de helt grusomme. Var enklere å vinne i lotto enn å få en time hos legen. Nå bor jeg i Bergen og har verdens mest fantastiske legekontor hvor damene ikke vet hva godt de kan gjøre for pasientene, de er bare så fantastisk. Ikke en gang har jeg oppgidd grunn når jeg har ringt om akuttimer, får time på dagen hver gang (også når det akutte skjer klokken halv 3 på ettermiddagen) og nei, legen min er ALDRI forsinket. Det er nesten et magisk legekontor, og ingen tror på meg når jeg forteller hvordan det er. Om 12 mnd skal vi flytte hjem til Ålesund og jeg skal hvertfall ikke tilbake til det gamle legekontoret.

Skjønner ikke hvorfor det er påbudt med sure megger på legekontor!

Skjønner at det er kjedelig å krangle seg til en legetime.

Dersom det er sånn at du har måttet være hjemme fra jobben i dag pga sykdom, så burde du få en legetime på dagen for å få vurdert en sykemelding.

Jeg hadde ikke villet bruke egenmeldinger i en uke.

Du er jo nødt til å si nei til ekstravakter uansett når du er sykemeldt, så det var en rar ting av helsesekretæren å bringe på banen.

Når det gjelder sykepenger, så får du betalt for det du skal jobbe i den aktuelle sykemeldingsperioden. Har du fast 50% stilling, får du betalt for det, og har du satt deg opp på 2 ekstravakter denne uka får du betalt for det også.

Du får ikke beregna lønn ut ifra det du har tjent fra før, som ved permisjon. Fikk inntrykk av at du kanskje trodde det. Men da vet du hvordan det er.

Uansett er det kjedelig å måtte krangle seg til en legetime.

Håper bekkenet ditt blir bedre med mye ro og hvile!

Legekontorene skulle ha innført SMS-legetimer. Da sender man sms senest før åpningstid også har man så godt som garantert akuttime dagen der på :)

Da jeg bodde nord på satt jeg med allergiutslag på halve kroppen, traff på ei sur megge som du HI. Jeg måtte krangle meg til en time hos lege vakten slik at jeg fikk stoppet utviklingen. Hun skulle ha meg til å vente til dagen der på, og jeg var inne i 5 min for å hente medisin :S

Bekkenløsning er jo et langsiktig problem som bør forebygges fort, ellers kan man over lengre tid bli ekstremt plaget med det. Vet om de som har fått store plager pga at de ikke fikk riktig trening når de trengte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...