Gå til innhold

Stress å reise med mann og barn

Anbefalte innlegg

Mannen min og jeg krangler for tiden om ferieavvikling og hvordan vi skal anvende pengene best i sommer. Vi skal en uke utenlands, den har vi bestemt for lenge siden. Mannen vil i tillegg på telttur til Danmark, noe jeg syns virker stress med alle våre tre barn (mitt, ditt og vårt) Vårt er bare to år og griner i bilen bare vi reiser til nærmeste tettsted. Når vi snakker om dette, så kommer han alltid med at "du liker jo ikke å reise noe sted uansett". Det er jo delvis rett, men grunnen til at jeg ikke liker å reise på hyttetur el.l er at jeg føler meg så alene med alt det praktiske som må gjøres på f.eks. en hytte, slik som hjemme. Det er jo ikke FERIE med barna på tur. Jeg kan ikke slappe av et sekund pga hun minste. Mannen tar seg av "kremjobbene" og jeg er samme husmorkjerringa som hjemme, bare med dårligere fasiliteter.

I tillegg syns jeg vi burde bruke mer penger på huset vi nettopp har kjøpt. Mannen har et enormt reisebehov, og det har ikke jeg. Jeg koser meg lett hjemme på den flotte eiendommen vår både dag og kveld.

Jeg må legge til at jeg elsker å reise på hotellferie og har vært utallige steder rundt i verden. Det er bare når vi reiser med barna at jeg føler jeg er på jobb 24/7 og ikke får slappet av et sekund.

Vi har snakket om at han bare skal reise med "sin", og så får jeg gjøre som jeg vil med "min" (og santagelig vår felles). Da kommer vi inn på det økonomiske igjen; skal de reise for ti tusen, så vil jeg også ha ti tusen å kose meg med. Barnet mitt og jeg kommer jo til å trenge penger vi også, selv om vi ferier på landet eller hjemme. Eller vil kjøpe hageutstyr/møbler.

Noen med erfaringer fra dette? Hvordan gjør dere arbeidsfordelingen på "ferietur"?

Fortsetter under...

Altså for meg er ferie familietid, det har man ellers litt for lite av. Samtidig syns jeg at ALLE skal ha ferie og bo på telt eller leilighet betyr jo gjerne at du må lage alle måltider og holde rent. Det hadde jeg ikke orket, spesielt når mannen din ikke gjør halvparten men bare plukker det som er gøy for ham.

Når dere har penger å reise for 10.000 hver hadde jeg glatt gjort det, men ikke mer enn ei uke hver, da har dere sikkert ei uke sammen.

Blir dere ikke enige er det jo ikke dumt å gjøre ting på huset eller nedbetale litt gjeld.

Du får gjøre som en venninne av meg - forklare gubben at også du ønsker ferie, ikke å være samme husmorkjerringa, men med dårligere fasiliterer som du sier. Derfor er teltferie uaktuelt fordi det på ingen måte er ferie og avslapping for deg. Ferie skal være kos for alle.

Venninna mi sa at hun gjerne reiste på ferie, men da skulle det være all inclusive så hun slapp å vaske og lage mat til hele familien hele ferie.

Vi deler likt på all jobb som har med unger å gjøre - spesielt når vi er på ferie. Hver sin tur å passe på, hver sin tur å lese/bade/sove.

Utover det må dere nesten sette opp et budsjett som inkluderer hva dere ønsker å kjøpe til hjemmet og bli enige om hva dere faktisk skal kjøpe og hva dere har til overs til å dra på ferie for. Det må isåfall deles likt, men dere får langt mer ferie for pengene ved å dra sammen enn hver for dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...