Gå til innhold

Vi planlegger nr. 3. Da får vi tre barn på under 5 år. Galskap?

Anbefalte innlegg

Jeg er forberedt på at det blir MYE jobb, slit, våkenetter, syke barn, søskenkrangling etc....

...men også masse glede.

Så tenker jeg at småbarnsperioden som er den mest krevende går jo så rasende fort at alt dette "slitet" går jo over når barna blir eldre (slitsomt på en annen måte når de blir eldre).

Men jeg ser at det er mange fordeler for barna å være en søskenflokk på 3 når de vokser opp og ikke minst blir voksne.

Er det galskap å tenke nr. 3?

Fortsetter under...

Fordelen er at de kan leke sammen fra tidlig alder. Ulempen er at de mest sannsynlig er alltid syke samtidig og krever oppmerksomhet samtidig. Jeg hadde ikke orket, men kjenner flere som fikk 3 og 4 tette.

Vi får nesten 4 år mellom nr 1 og nr 3 (mangler 2 mnd)

Barn 1 og 2 er det nøyaktig 2 år i mellom, mens det blir 22 mnd mellom nr 2 og 3.

Nå er ikke nr 3 født, men er rett rundt hjørnet, og jeg tror ikke vi har begitt oss inn på galskap. Ok, mye stress de første årene, men barna på snart 2 og snart 4 har stor glede av hverandre allerede, så tror derfor det vil gå bra med nr 3.

Kjør på du om du vil! Man klarer jo det man vil!

Annonse

Vi har tre barn med 5,5 år mellom eldste og yngste, og jeg syns det har gått helt knirkefritt! Barna får mye glede av hverandre, og da har man småbarnsperioden kontinuerlig i noen år, men på en annen side så blir man ferdig med den også. Jeg tenker med skrekk og gru på de som velger stor alderspredning mellom barna, og som har ganske selvstendige barn når ny baby kommer, og jeg tenker at det må være mer slitsomt enn om man går i den samme tralten hele tiden. Men hver sin smak, selvfølgelig!

Kjenner mange som har tre eller flere barn på kort tid.

Krevende blir det.

Blir mye å følge opp når de kommer i skolealder med dugnader, kjøring og aktiviteter. Foreldre til fire små er stuptrette når kvelden kommer. Foreldre til en liten er også stuptrette når dagen er over. Man vokser med oppgavene 8-)

Men jeg mener; kjør på!

Stakkars barna dine, 9.22..som har en mamma som angrer på at hun fikk dem..

Jeg har 3 barn. En på 5 år, 3 år og en på 1 år.

Helt normalt at søsken har 2 års mellomrom og de har MASSE glede av hverandre og vi har småbarnsperioden samtidig...ikke barna spredd over veldig mange år slik at man "aldri" blir ferdig med bleier.

Vi har 3 på 2,5 år. Nr. 1 og nr. 2 skiller 16 mnd, og nr. 2 og nr. 3 skiller 16 mnd. Jeg er veldig glad for at de er tett og mannen min og. Men det var slik vi ville ha det. Vi er forberedt på at det blir noen hektiske år fremover, men er kjempe mye kos også da=) Nå er nr.1 : 2 år og 10 mnd, nr. 2 : 1 år og 6 mnd, og nr. 3 : 2 mnd. Og vi tenkte kansje en nr 4 også snart=) men det er kansje galskap!

For meg er det galskap ;-P Om det er det for deg aner jeg ikke, men du tenker jo på det - galskap!! ;)

Hadde også ei venninne som tenkte slik, få bleieungene unna samtidig, hun angret seg for hun følte hun ikke fikk tid til andremann på samme måte som hun hadde tid til førstemann i begynnelsen pga. at eldstemann fremdeles var så liten.

Jeg lærte av hennes "tabbe" for å si det slik ;)

Men man må jo gjøre det som passer en selv. Fordelen er jo at barna er i samme alder og har hverandre å leke med i oppveksten.

Annonse

Tosk, sier hun at hun angrer på at hun fikk dem????

Hun angrer på at hun fikk dem så tett, jeg kjenner til flere som gjør det uten at de angrer på å hele tatt ha fått barna sine. Makan til vriing på hva folk sier?!

Vi er der dere er nå Hi... vurderer nummer 3, og vil da få tre barn på under 5 år. Har tenkt mye og lenge på dette, og har vært i overkant interessert og nysgjerrig på de jeg kjenner med tre barn. Og det stemmer faktisk dette man sier med at "det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det".

De jeg kjenner med tre barn som er positive og avslappede, de takler tre barn helt perfekt. Men så har du de som bare henger seg opp i hvor slitsomt det er, hvor lite tid de har for seg selv... klart de takler det langt dårligere.

Alt har med innstilling å gjøre, tror jeg. Hvis man bestemmer seg for at det skal bli et slit, så blir det det. Hvis man derimot bestemmer seg for at dette skal bli fint, dette skal vi fikse, da går det helt strålende.

Jeg syns selv overgangen fra en til to var veldig lite dramatisk. Man er liksom allerede "i dralten", man har uansett "mistet" friheten sin (hehe), man har innkjørt rutiner på ting... det er liksom bare å innlemme minstemann i rutinene og hverdagen som allerede er.

Lykke til.

Næh, vi fikk fire barn i løpet av 7 år og klarer oss helt fint.

I perioder er det fryktelig travelt, særlig nå på våren med skoleavslutninger, barnehageavslutninger, avslutninger på fritidsaktiviteter, fotballtreninger, fotballkamper osv osv. Av og til skjer det flere ting på samme dag så da må vi dele oss og ta med to unger hver på hver vår ting.

Men det går greit, som sagt før her har det mye med innstilling å gjøre. Vi er innstilt på å bluke nærmest all vår våkne tid på barna denne perioden av livet, for det blir ikke mye igjen av døgnet til "egentid".

Ungene krangler selvfølgelig, men de har også veldig glede av hverandre, akkurat som de ville hatt og gjort om de var bare to også.

Vi har valgt å få mange barn og være en stor familie, det følger masse glede med det og det er en investering i resten av vårt liv. Jeg kunne ikke tenke meg det noe anderledes, og jeg kunne absolutt ikke tenke meg å spre de utover veldig mange år. Atpåklatter var aldri noe tema her, de barna vi ville ha ville vi ha på rappen. Vi angrer ikke!

Vi venter vår tredje nå og eldste blir 5 noen måneder etter fødselen. Det blir sikkert slitsomt, med det er slitsomt å bare ha en og;)

Vi gleder oss, kanskje barna like mye som oss voksne!

Sikkert tøffe dager/netter å gå i møte, men jeg er helt sikker på at gledene blir tredobble når man har tre barn:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...