Trultemora er presseklar!! Skrevet 13. juni 2011 #1 Del Skrevet 13. juni 2011 Kan dere få gjort om "regnetabellen" deres sånn at man nå skifter uke når man faktisk skal? F.eks jeg har termin fredag 15 juli og skifter nå uker på tirsdager og IKKE onsdager som før... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2011 #2 Del Skrevet 14. juni 2011 Det er ikke full enighet om at lengden på et svangerskap og mange sykehus regner fortsatt 40+2 som det korrekte. Du kan vel regne ut selv om du er uenig i det som utregnes her inne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elin Skrevet 27. juni 2011 #3 Del Skrevet 27. juni 2011 Hei trultemora. Jeg skal ta dette med redaksjonen og spørre om de har en forklaring på dette. Elin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elin Skrevet 28. juni 2011 #4 Del Skrevet 28. juni 2011 Hei igjen. Da har jeg fått svar fra jordmødrene våre, og de sier følgende: I følge fødselshjelpveilederen til Norsk gynekologisk forening er det meg bekjent fortsatt 40+2 (282 dager fra første dag i siste mens) som er offisiell norsk svangerskapslengde. 40+2 har lenge vært normert svangerskapslengde i Norge, basert på statistikk (kilde SSB) - men mange leger/jordmødre regner likevel etter 40+0 fordi verktøyene deres for terminberegning (f.eks. UL-apparater) går ut fra den amerikanske definisjonen. Samtidig har nyere internasjonal forskning faktisk kommet fram til at den mest korrekte gjennomsnittlige svangerskapslengden er 283 dager, og dette er også stadfestet av Verdens helseorganisasjon (WHO) – jeg finner imidlertid ikke noe informasjon om hvorvidt WHO offisielt har gått over til 40+3 eller fortsatt holder seg på 40+0. Forskere ved Nasjonalt senter for fostermedisin ved St. Olav i Trondheim utviklet i 2007 det nye verktøyet for terminberegning kalt eSnurra, og denne tar som utgangspunkt at svangerskapslengden er 40+3. Gyn.foreningen anbefaler indirekte i sin fødselshjelpveileder at man benytter eSnurra for terminberegning framfor de gamle variantene, men det er fremdeles ulik praksis i Norge. Med andre ord er det fremdeles flest som bruker utregning av svangerskapets lengde ift siste mens 40+2 - nå er det jo uansett sånn at etter at man har vært på UL i uke 18-19 så er det den terminen man der finner frem til som er den gjeldende. Håper det var litt oppklarende! Elin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå