Gå til innhold

"Oy! Da er du ikke så feit som jeg troddde"

Anbefalte innlegg

Faren min og søsteren min pratet litt idag.. Hun har akkuratt tatt mopedlappen og kjører nå en scooter.. Faren hadde prøvd den og sa den bare gikk i 51 km/t. (Utrimmet). Men søsteren min hadde fått den opp i 52! Hehe..

Da utbrøt faren min "Oy, da er du ikke så feit som jeg trodde.."

Var sikkert ment til spøk, men søsteren min har lett til å ta til seg ting, har hatt spiseforstyrrelser og jeg så det gikk litt innpå henne.

Er det feil av meg å ville ta tak i min far der?

Hva mener dere? Jeg føler ikke slike ting er noe å spøke med.

Fortsetter under...

har erfaring med at fedre ikke vet hvordan de skal ordlegge seg til tider og det de sier er sårende men de skjønner det ikke selv.

du kan prøve å si det til han men han kommer mest sannsynlig ikke til å skjønne hvorfor man tar så på vei....

Faren følte vel autoriteten hans ble litt trua siden dattera hans sa at hun fikk den opp i en kilometer mer enn ham. Men han burde jo sagt noe annet til ei som har slitt med spisevegring! Han kan godt be om unnskyldning for å ha sagt det.

Annonse

Høres ut som noe faren min kunne si. Vitner for min del om umodenhet at man innbiller seg at slike ting er ok å si til andre mennesker - om det er ens venner, foreldre, døtre eller sønner. Uavhengig av hvor selvironisk man er og hvor avslappet forhold man måtte ha til egen kropp, så syns jeg faktisk ikke det er ok å si slike ting. Og jeg tror faktisk at de aller fleste ikke har behov for å høre det heller, selv om det nok mest trolig er ment som spøk i de aller, aller fleste tilfeller.

Syns du skal nevne for din far at dette ikke er ok. Trenger jo ikke å lage en fryktelig big deal ut av det, men han bør få vite at han har sagt noe som er over kanten. :-)

Sånn helt ærlig så synes jeg ikke det var noe ille å si. Men jeg er vant med at man kan spøke om det aller meste.

Veldig vanskelig spørsmål uten å kjenne familien din. Hvis søsteren din er relativt overvektig ville jeg jo synes det var en spesiell uttalelse, men dersom hun er normalvektig ville jeg ikke stusset. At hun har hatt spiseforstyrrelser tidligere trenger ikke nødvendigvis å spille inn, men det KAN selvfølgelig gjøre det. Kommer an på hvor "skjør" hun er.

Dette er jo en veldig typisk "pappa-kommentar" da;) Ment for å være morsom.. Hvis du ser at søsteren din tok det inn over seg ville jeg rett og slett bare snakket med henne:) Ikke sikkert det blir bedre for henne av å "tvinge" faren til å si unnskyld for noe han ikke kommer til å skjønne bæret av;p

Hvis han derimot skjønner det selv er det jo en annen sak.

Akkurat noe slikt min egen far kunne sagt, og jeg vet jo at det ikke er vondt ment. Han er av en generasjon der man tror at det å spøke om vekt er lov.

Da jeg kom hjem fra folkehøyskolen, 6 kg tyngre (på 6 uker), ble jeg møtt av pappa med åpningskommentaren; "ja, de sulter deg i alle fall ikke der oppe". Mamma kommenterte; "Du får ikke lov å låne mine klær lengre, for du sprenger de bare". Og bestemor forsatte med å kommenterte så fint; "Ja, jeg husker da jeg hadde studert i Oslo og kom hjem like feit som du".. (Jeg veide da 66 kilo og var 165 høy)

La oss si det slik at jeg ikke akkurat spiste så mye resten av det folkehøyskoleåret..

Fordi jeg vet hvordan familien min ser på "overvektige" har jeg gitt klar beskjed om at jeg aldri vil høre noen vektkommentarer om eller til mine barn. Tror ikke alle skjønner hvor ødeleggende en liten kommentar er, og særlig for de som sliter litt med å akseptere vekten sin fra før.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...