Gå til innhold

Reise i 3. trimester? Trenger din mening/ erfaring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har planer om å reise bort i 2 uker i sommer. Da er jeg 33-34 uker på vei. Hadde tenkt å kjøre bil den ene veien (ca 2700 km) og komme tilbake med fly ( ca. 3 timers reise). Reisen er egentlig godt planlagt og jeg er heldigvis fortsatt i god form føler jeg. MEN hver gang jeg forteller noen at jeg har tenkt å reise i sommer, får jeg høre at det absolutt ikke anbefales å reise når man er så langt på vei i svangerskapet. At jeg "risikerer" unødvendig mye, at det er best å holde seg hjemme osv.

Så jeg vil gjerne høre om noen av dere planlegger å reise bort i sommer, eller om dere har reist i tidligere svangerskap. Hvordan gikk det? I hvilken uke av svangerskapet var dere?

Håper noen av dere gidder å svare og takker på forhånd!! :-))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg vet ikke om du risikerer så mye.. Men det kan bli kjipt hvis du blir syk eller dårlig og er langt unna hjelp. Skal du ut av landet?

Forrige gang jeg var gravid dro vi til syden da jeg var i uke 24. Gikk greit bortsett fra at jeg fikk en kraftig forkjølelse og ble liggende på hotellrommet halve ferien. Ble litt redd for beibisen i magen pga høy feber, og hadde egentlig mest lyst å dra hjem. Alt gikk jo bra likevel, og det gjør det nok helt sikkert for deg også. Man tar jo en slags risk og det kan bli et ork, men det kan gå veldig greit også!

Skrevet

Hei og takk for svar :-)

Ja, jeg skal reise gjennom flere land og overnatte i noen av dem også, slik at vi ikke kjører for lenge av gangen.

Så bra at det gikk bra både med deg og babyen din tilslutt . Håper virkelig at jeg slipper å bli syk på veien. Vet at det kan skje når som helst egentlig...

Skrevet

Reiste til Hellas fra uke 32 til 34. Gikk fint det. Ble litt dårlig når det var for varmt og flyturen på vei hjem var jævlig pga rastløse bein, men ellers gikk alt fint:) Nå er jeg 38 uker og hadde aldri orket å reise nå da. Husk at formen fort kan forandre seg

Skrevet

Hei hei. Da jeg var gravid sist reiste jeg og sambo på en "norgestur" i bil. Vi kjørte fra Bergen til Oslo til Ålesund og tilbake til Bergen. Med stopp her og der selvfølgelig, vi var vel "på veien" i 3 uker. Fikk skikkelig hovne ankler på turen fra Oslo til Ålesund og de forble sånn resten av svangerskapet (begynte å bruke støttestrømper etter det). Dette var i slutten av juli/begynnelsen av august, jeg hadde termin 090909.

Nå var det ikke JEG som kjørte (jeg kjørte opp 13 dager før termin, hihi), men vi tok ting helt i vårt eget tempo og det gikk kjempefint!

Skrevet

Er du sikker på at du faktisk får lov til å fly hjem da?? :) Mange flyselskaper har en maxgrense på 32 uker, du er klar over det?? :)

Ville ikke ha bestemt meg 100% jeg før det hadde nærma seg, for formen kan forandre seg nesten fra ene dagen til den andre....

Skrevet

De har jo sykehus i andre land også. Men jeg ville tenkt litt på om bekkenet orket så lang tur. Jeg kjørte i tre-fire timer i helga. Var ca 36 uker da. Og kjente at det var nok. Men er jo ikke sikkert du får problemer i det hele tatt.

Lykke til med valget.

Skrevet

Hei:)

Jeg var i Hellas når jeg var i uke 31, ingen problem - flyreisen var 4 t hver vei. Men husk kompresjonsstrømper pga forebygging av trombose siden du er gravid, og da ekstra utsatt. Det er feil det som en skriver over her at flyselskaper har en max grense på uke 32. Nedenfor ser du utvalgte flyselskaper og deres regler. Legeattest er noe mange krever når du er over en viss uke, og det er lurt å ha med uansett. Kjenn på formen din, er den fin - er det ingen problemer med å reise:)

SAS Braathens: Aksepterer gravide inntil uke 36. For reise mellom 2-4 uker før termin kreves en legeerklæring. Reisetiden for hver enkelt strekning kan i denne perioden ikke overstige 4 timer. Gravide aksepteres ikke etter uke 38, dvs. mindre enn 2 uker før termin.

Norwegian: Gravide kan fly inntil uke 38 (eller uke 36 ved reiser under 4 timer), krever legeattest.

Lufthansa: Gravide kan fly inntil uke 36.

British Airways: Gravide kan fly inntil uke 36 (tvilling- eller flerlingsvangerskap frem til uke 32). Fra uke 28 kreves en legeattest, hvor det bekreftes at det er trygt å fly.

Finnair: Gravide kan fly inntil uke 36. Ved korte nasjonale flyturer og korte turer innenfor Skandinavia aksepteres gravide inntil uke 38. Fra uke 28 kreves en legeattest.

KLM: Gravide kan fly inntil uke 36 (inntil uke 34 ved tvilling- eller flerlingsvangerskap).

Linda:)

Skrevet

Det er jo to faktorer her da: 1) din form (jeg hadde ikke klart å sitte i bil så lenge, men å fly på denne turen ville sikkert vært helt smidig for meg - men det trenger jo ikke være samme for deg), og 2) om du skulle føde mens du er på tur, er det jo en prematur babis som vil måtte ligge på et-eller-annet lokalt sykehus uten mange venner og kjente og en litt annerledes start enn kanskje ønskelig. Derfor reiser ikke jeg på Hvaler-hytta fra Tromsø i disse dager, selv om det er 7 uker til termin nå.

Det er du som bestemmer og bare du som vet hva din kropp er med på!!

Lykke til.-)

Skrevet

Med brev fra legen kan man fint fly da!

Skrevet

Hei!

Jeg hadde nok ikke gjort det:.-) Hadde spart ferien til senere:-)

Dette fordi jeg ikke ønsker å gamble og vi gravide har ingen garanti for de siste ukene. Tenker også på bakterier som er uvante i andre land.

Så er det jo slik i våre dager at vi ikke ønsker å ta det med ro, vi vil gjøre det vi alltid gjør enn å "ruge". I mange andre land tar de gravide vare på kropp og sjel, vi konsentrerer oss om kroppen for vi vil vel ikke bli tykk, eller?

Tror alle får finne sine indre begrensninger, og mine er nok mer bedagelige i denne korte gravidetiden, da det skal så lite til for å uroe oss.

Lykke til uansett:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...