Gå til innhold

Noen mødre som bor i spania her?


Meesah og HattiFnattene♡

Anbefalte innlegg

I et anfall av overmot, har jeg bestemt meg for å ta med meg familien et år utenlands. Jeg antar at jeg burde planlegge godt, så jeg setter av et år til planer, sparing osv.

Men hvor begynner jeg?

Hva må jeg tenke på?

Hvilket områder er ok å bo?

Hva med skole? Neste høst har jeg tre skoleunger.

Hvordan er det med inntekter? Finnes det jobber man kan skaffe seg så man har en liten inntekt?

Send meg pm hvis du vil forbarme deg over meg og gi meg noen tips på veien:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi reiser til Spania om 10 dager og skal bo der på ubestemt tid :-)

Vi har valgt Quesada ( ca 30 min sør for Alicante). Det er mange grunner til at vi har valgt det området:

- Min far bor ca 20 min unna og vi har feriert der i flere år og kjenner området. (rundt Torrevieja).

- I Quesada/området rundt er det en god del norske familier med barn på vår alder.

- De to eldste våre 9 og snart 7 skal gå på den norske skolen i Rojales. Den virker kjempe ok og det er vel ca 100 unger på barne/ungdoms skolen og 75 på videregående.

- Det er mange fritidsaktiviteter for barna og de voksne som fotball, kor, foreldrekafe osv og det viker som et miljø der det er greit å finne venner.

- Vi har leid en stor enebolig. 3 soverom, 2 bad, eget basseng og kjellerleilighet for 800 euro pr mnd ( ca 6400 kr.) 3 min å gå til skolen og kjempesentralt i Quesada.

- Ulempen er at det er svært høy arbeidsledighet og veldig vanskelig å skaffe seg en jobb. Mannen min er ufør etter en arbeidsulykke og jeg har nettopp fått konstatert fibromyalgi. Vi har derfor tenkt å prøve å se om klimaet der nede kan hjelpe oss. Jeg har ikke fått avklart med nav ennå om jeg fårbeholde avklaringspengene mine for en periode der nede ennå. Håper selvsagt det men vi er ikke økonomisk avhengig av de pengene heldigvis :-)

- Vi har leid huset her hjemme foreløpig slik at vi enkelt kan reise hjem hvis vi/ungene ikke finner oss til rette der nede.

- Det er mange hus til leie der nede men de fleste tar høyere leie om sommeren. Vær obs på at man må betale strøm/gass/vann i tillegg til husleien.

- Greit å legge seg opp litt penger på forhånd for det går alltid litt ekstra penger i begynnelsen.

- Du er avhengig av bil men pga finanskrisen er det utrolig mange biler til salgs og mye billigere enn her hjemme. Husk å prute ;-)

 

Håper noe av dette kan være til hjelp for deg.

 

Lykke til med planleggingen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...