Gå til innhold

Når er det greit å slutte med "påfyll" kl. 22:30? Baby er 6,5 mnd gammel :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke noe stress å gi ham den maten, men lurer litt på hvor mye fast føde han skal ha på dagen før vi kutter ut siste kveldsmat?

Nå ser det slik ut:

07:00 mme, 50-150 mL

09:30 et halvt til ett middagsglass, avhengig av type

11-12 mme, 100-150 mL

15:00 mme/vann, fruktpurè, noen brødterninger, varierer litt

17:30 grøt (4 store ss med grøtpulver) og vann

18:30 tilbud om mme, men drikker nesten aldri noe

22:30 velling, 240 mL (!!) som han slurper i seg på FEM MINUTTER

15:00 og 18:30 går det som regel ikke ned så mye melk.

Hva betyr det egentlig å nattavvenne, er 22:30 ansett som nattmat? Han våkner ikke av seg selv, vi bare tar ham opp, også spiser han i søvne. Da sover han så godt som sammenhengende til 05:00-06:30.

Skjønner jo at det bare er å prøve å ikke gi ham den siste maten en dag, og se hvordan det går. Men hadde lyst til å høre med dere først :) Legen på 6-mnd-kontrollen sa "Ånei, nei, nei, det er bare å fortsette!", men hun var veldig ung, og kanskje litt uerfaren.... :P

Han er ca 70 cm lang og like over 9 kg tung.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var litt lite synes jeg :P Datteren min er 7 mnd og hun spiser mye mer! Hun har spist like mye siden hun var 6 mnd.

07.30- Stor skål med grøt og frukt og 120 ml melk

09.30- Sove

13.00- 120 ml melk

15.00 Middagsglass for 8 mnd og frukt og vann

15.30 Sove

18.30 Stor skål med grøt

19.30 90 ml melk ca

20.00 Sove

04.00 180 ml med melk og fire skjeer med grøt oppi hvis hun våkner.

I natt ov hun 14 timer med en liten matpause på natta :D Hun har sovet hele netter siden hun var to mnd.

Skrevet

Takk for svar :)

Skrevet

Min jente er litt over 6 mnd og vi har nettopp nattavvennet For meg vil det si at hun ikke får mat mellom kl 23 og 06. Jeg tar henne opp når jeg legger meg, men det er egentlig mest for min egen del. Hvis jeg ikke hadde tatt henne opp hadde jeg måtte pumpe meg. Snakket med helsesøster på 6 mnd kontrollen og da sa hun at jeg gjerne kunne kutte måltidet kl 23 for babyen sin del, men at jeg måtte se det an når det gjaldt spreng for meg. Ettersom vi nettopp har kuttet nattmåltidene så tenker jeg å ta henne opp og amme kl 23 en god stund til. I alle fall så lenge hun sovner med en gang jeg legger henne tilbake i egen seng.

Her ser matdagen ca slik ut:

mm kl 07

mm + grønnsaksmos kl 11

mm kl 15

grøt kl 18

mm kl 19

mm kl 23

I tillegg får hun litt most frukt på formiddagen.

Vi var oppe i tre måltider pr dag med to grøt og en grønnsaksmos, men babyen fikk forstoppelse så har gått tilbake til kun to måltider en periode.

Skrevet

Det var i grunn akkurat det jeg lurte på :)

Skrevet

Babyer som er 6 mnd og spiser minst ett måltid med fast føde (fungerer nok best med 2 gode måltider fast føde), skla kunne sove natten igjennom. fra i 19 tiden til morgenen etter uten å drikke/spise. Det tar 3 netter har jeg erfart å gjennomføre det. Start på fredagen slik at begge foreldrene er hjemme. Første natta er skikkelig urolig, ikke gi mat selv om det er "opprør", bytt på å gi sutt og forlate rommet. Ikke ta baby opp av sengen med mindre det er for å skifte bleie o.l. Vann gies i sengen, ka være greit å ha i en flaske hvis han/hun gråter mye. De blir tørste da ofte. Vær bevisste på at natt er natt, og da står man ikke opp for å kose med mamma og pappa.... Gråtes det mye, gå hr man inn ofte og stryker og ordner med den lille oppi sengen sin. Forlat rommet ofte også, slik at han/hun ikke behøver å bysses i søvn. Natt nr 2 er også urolig, men ikke så ille som første natt. Samme prosedyre som ved natt1. Siste og 3 natt er som regel veldig grei, bare noen få ganger man må gå inn og da roer sen lille seg ned kjapt og skjønner tegninga. Natt nr 4 bruker å være uproblematisk og så har man en baby som sover hele natta gjennom. Fordelen med det er at det er lettere å ha barnevakt og lettere å be om ha den lille på overnatting andre steder!:) Men husk, veldig viktig, være strenge med dere selv og med babyen. Taes de opp, eller man ikke "klarer" å høre på gråten og gir mat, så er det nyttesløst å prøve igjen med det første. Da tror jo den lille at det er bare å gråte lenge nok, så får jeg maten min, Grunnen til at de vil ha mat selv om de ikke trenger det er vanen. Husk det når det står på!:)

Skrevet

Her får lillegutt på 5 mnd siste måltidet rundt 20-21 tiden om kvelden. Da kan han sove til 6-tida om morgenen. Sluttet å gi måltider etter kl 21 for leeeenge siden :P

Han får grøt rundt 18-19 tiden med en full porsjon mme (200 ml) og så et lite måltid før han legger seg.

Skrevet

synes det høres ut som hun spiser litt lite... MEN hun vil sikkert spise mer på dagen når du slutter med nattmat.

Men det å stoppe med nattmat sier "seg selv"; -når hun får tenner!

Skrevet

enig med deg, forrige manndrak iallefall 180-200 ml me ved hvert måltid i den alderen, og han var aldeles ikke tykk baby. Kankje du skulle prøve å øke matmengden på dagtid, og se om det går bedre på natten da? Det er jo et kjent triks i boken det for å få de til å sove gjennom: Gi masse mat på dagtid, spesiellt utover ettmiddagen, for så å gi lite/ingenting på natta:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...