Gå til innhold

Han biter, så tror ikke jeg klarer å amme stort lenger... trenger råd ang hvordan jeg skal gå fram!! (7 mnd)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare få sagt at jeg syns det er utrolig trist å måtte slutte! Er jo så gode disse ammestundene våre!!

Men jeg har noen spm:

1. Skal jeg gi mme istedet for mm, eller skal jeg bare fortsette med fast føde og vann som normalt? (får grøt morgen og kveld, middag og mellommåltid med frukt)

2. Hva skal jeg da gjøre om natten når han våkner for mm og kos?! Tror puppekosen er hovedgrunnen til at han sovner igjen, og tviler på at klapp på kinnet gjør samme susen!! :(

3. Dersom jeg gir mme på kvelden, er det da større sannsynlighet for at han sover gjennom?

Håper noen vil svare på ett eller flere av spm mine! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Fikk det samme problemet her også. Men det gikk seg til etter 2 dager. Det jeg gjorde når han beit var å fjerne han fra brystet med en gang han begynte å bite. Ble jo litt skeptisk til å amme så jeg pumpet meg å gav han flaske istedenfor, men prøvde å amme igjen senere/dagen etter. På natta startet jeg med å gi han pupp, men hvis han beit tok jeg han vekk og gav han flaske istedenfor. Etter 2 dager så sluttet han å bite og har ikke bitt siden heller. Han var 8 mnd når han begynte å bite. (Nå er han 9 og håper han ikke begynner på med den bitingen igjen for det er VONDT) Også utbrøt jeg et høyt "AU" når han beit - sånn at han skulle forstå at det var var vondt=)

Skrevet

Ikke gi opp enda da :)

Her er Ammehjelpens artikkel om biting: http://ammehjelpen.no/artikkel/21/Biting

Min egen erfaring var at jenta syntes det var hysterisk morsomt at jeg skrek "au", og bet da en gang til. Neste gang klarte jeg å ikke rope, og trykte heller hodet hennes inn mot brystet og holdt det der noen sekunder. Når hun ville løs, slapp jeg selvsagt, og da hadde hun sluppet taket. Så sa jeg at det ikke var lov å bite og at det ikke ble mer pupp om hun bet. Lurer på om hun prøvde seg på et småbit én gang etterpå, men nå er hun 15 mnd og vi ammer fortsatt - med 10-12 tenner.

Et viktig poeng er også at når de kun har tenner nede så er det ikke mulig å bite samtidig som de dier - tunga ligger mellom brystet og tennene. Så da gjelder det å følge med og avslutte amminga (eller ta en pause) når ungen ikke lenger suger.

7 mnd gamle unger skjønner hva du mener, så du kan si at det ikke blir mer pupp om han ikke slutter å bite. Hold deg til det og avslutt om han biter, dersom han viser tegn på sult så kan du prøve igjen om en halvtime eller så (bare pass på å ta en skikkelig pause - lek eller sov eller noe, ikke ha han liggende på fanget.)

Jeg ville sett det an noen dager før jeg sluttet å amme, og evt pumpet dersom ammemåltidene blir så korte at du får spreng. Melka forsvinner ikke over natta, så om du får ammet litt før du evt avslutter måltidet pga biting så går det fint.

Noen barn sover gjennom natta av MME, andre gjør det ikke. Jenta mi sov natta gjennom (19-5 iallfall) enten hun fikk MME eller morsmelk.

Skrevet

Tusen takk for svar!! :)

Dere har gitt meg håp om at jeg kanskje ikke trenger å slutte å amme likevel! Om natten går det jo faktisk veldig bra, og det er nok fordi han da er trøtt og ikke er interessert i å leke med puppen...

Idag skal jeg være streng med bitingen!!! Er jo egentlig ikke så ofte det skjer, men oioioi det er jo så vondt når det skjer! Håper vi klarer å bli enige, jeg og mini´en! ;)

Skrevet

Mange unger blir mer interessert i verden i denne alderen også, og da er det kjeeedelig å ligge ved puppen. Tror nok det vil funke bra å bare avslutte økta dersom han biter, og si til han at nå er det ikke mer å få fordi han biter. Mulig han da vil ha mat litt oftere en periode, om det blir plagsomme endringer i forhold til rutinene deres så kan du bare justere det til etter noen dager (lurt å gi han tid til å lære). Han sulter ikke ihjel av å ikke få melk på et par timer. (Hilsen ammehjelperen :-))

Sannsynligvis går det helt fint om du bare husker på å trøkke han MOT deg om han biter, samt forteller at biting er feil, og passer på at han ikke får ligge uten å spise :)

Skrevet

Ser du har fått håpet tilbaket og det er bra :)

Jeg var helt innstillt på å slutte da min begynte å bite 7 mnd gammel. Jeg følgte rådene på ammehjelpen - to dager etter sluttet han og bite! nå har det gått en mnd uten en antydning til å ville bite :)

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...