hedgechok Skrevet 13. juni 2011 #1 Skrevet 13. juni 2011 Lille jenta mi er 11 mnd, men jeg tenkte- skal hun begynne å øve å gå på potte så er det vel på tiden. Men ikke sikker på om det er best... Er det bedre å vente og heller lære henne å gå på vanlig do? Har hørt om at barna blir redde/nekter å gå på dass da de er vant til potten.... Noen erfaringer????
♥ Vinterbarnet ♥ Skrevet 13. juni 2011 #2 Skrevet 13. juni 2011 Min sønn er 1,5 år og vi har prøvd noen ganger på potte, men han har ikke tid til å sitte:) Jeg syns at et barn på 11 måneder er liten for å sitte på do, da er det kanskje lurt å bruke doring/dosete????
Gjest Meg og mine ♥ Skrevet 13. juni 2011 #3 Skrevet 13. juni 2011 Har en på litt over 1,5 år, og vi har enda ikke startet med "pottetrening". Var som deg usikker på om vi skulle bruke potte eller doring, men endte opp med å kjøpe potte når hun var omkring 1 år. Uansett, det eneste som var morsomt med den var å ha den på hodet;) Så foreløpig avventer vi litt, men kommer til å gå til innkjøp av en doring når vi skal starte. Er ganske uvitende på dette feltet selv, men håper kanskje at man kan hoppe over et skritt hvis man går rett på doringen. Selv om potten sikkert er kjekk hvis man skal gjøre andre ting på badet mens arvingen presser;)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 13. juni 2011 #4 Skrevet 13. juni 2011 Vi begynte ikke med noe særlig pottetrening før jenta vår ble ca 2 år gammel, og vi lot henne styre det helt selv hele veien. Dvs vi presset henne ikke til å sitte på potta, men satt den fram en gang iblant (slettes ikke hver dag), slik at hun ihvertfall fikk tilbudet. Av og til kom det litt tiss, men ikke hver gang, og hun bæsjet som regel bare i bleien - ikke på potta. Men da hun fylte 2,5 år hadde hun i en lengre periode vist stadig mer kontroll på tissingen på potta, dvs vi så at det var mer kontrollert enn før og også oftere enn før, så da bestemte vi oss for å forsøke å ta av henne bleia en dag, og la henne gå i bare trusa - nærmest for "moro skyld". Og det gikk over all forventning- et par små uhell første timen uten bleie, men etter det har vi ikke hatt ett eneste skikkelig uhell, utrolig nok! Dvs at hun ble bleiefri på 1 dag, uten noen "bleieavvenning" som sådan, og uten noe stress fra oss. Selv om vi stort sett brukte potte i tilvenningen, tisser og bæsjer hun helt fint på do også, og selv om vi startet sent med pottetreningen gikk det veldig raskt når vi først startet! Så mitt råd er- ikke stress, men ta det som det kommer, potte eller do spiller ikke så stor rolle tror jeg- det viktigste er at man ikke stresser barnet med dette, da det kan gjøre vondt verre!
EgG Skrevet 14. juni 2011 #5 Skrevet 14. juni 2011 Hva er datteren din interessert i? Har hun sett potta og vil sitte på den eller er hun interessert i toalettet når du sitter der? Jeg prøvde potte til jenta mi, men hun bare reiste seg og ville på do som jeg. Så jeg kjøpte doring og den har hun brukt siden hun var 10mnd. Vi har en liten sangstund på do. Synger sanger med bevegelse i og roser henne veldig når hun gjør noe på toalettet. Nå er det sjelden jeg bytter bleie med avføring i og jenta mi er 16mnd og super stolt når hun gjør noe i do. Har i det siste begynt å tisse på do også.
Tremo Skrevet 15. juni 2011 #6 Skrevet 15. juni 2011 Synes personlig potter er ekle, så når barna viste interesse for å gå på do, så kjøpte vi doring. Også plasserte vi en krakk under for støtte til bena. Fungerte helt topp på de to eldste, så går for den løsningen på nummer 3 også. Han er forøvrig 17 mnd, og har ikke engang tenkt tanken på do trening ennå. Venter til han selv viser interesse, tenkter jeg.
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 15. juni 2011 #7 Skrevet 15. juni 2011 Definitivt potte! Toalettet lærer de å bruke senere. Men de kan styre det mer selv og gjøre det på eget initiativ hvis de har ei potte de bare kan sette seg på! Vi begynte ikke før hun nærmet seg to år vi da, og da hun var to år og tre mnd så var hun tørr! Men kjenner er par som har en gutt på bare året som ofte gjør sakene sine på potta! De har brukt en del tid på det da, men vet ikke hvilken hensikt det har ennå, bortsett fra at han slipper å få det i bleien hele tiden.. Men de har jo ikke kontroll så tidlig. Kan komme raskere da naturligvis, så helt forgjeves er det jo ikke. Vi prøvde forresten doringen først, men det var ingen suksess. Hun var ikke trygg på det, og ville bare ned. Med potta løsnet det med en gang, fordi hun følte seg trygg, og kunne sette seg selv. Hadde da potta i stua, like i nærheten hele tiden, fram til hun hadde bedre kontroll. Tok også av henne bleien i tre dager, hadde masse uhell første dagen, som man må regne med. Hadde på ei løs bukse, etterhvert truse. Men da kom det noen uhell igjen, for det gir jo følelsen av å ha på bleie. Derfor er det lurt å trene med naken rompe eller ei løs bukse som er lett å ta av seg. Lykke til!
_Løvemamma_ Skrevet 21. juni 2011 #8 Skrevet 21. juni 2011 Hvorfor må du velge? Jeg bruker potte og doring om hverandre, til både datteren min og dagjentene på 1,5- og 1 år. Er vi på farten så sitter de på do uten ring (mens jeg holder dem, selvsagt) eller jeg holder dem opp ute så de kan tisse i gresset. Fungerer som bare det! Doring er enklest å holde rent, men potte har den fordelen at du alltid kan ha den i nærheten. Så bruker du det som passr best i øyeblikket
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå