Gå til innhold

Hvordan er/var nettene dine når baby er/var rundt 5mndr.? Og når sluttet baby å spise om natta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er det leggetid kl.19-19.30.

Våkner for mat i 1-2 tiden, og igjen i 4-5 tiden.

Som regel morgen rundt halv 7-7.

Har hatt en tulleperiode i en god mnd. nå, med flere oppvåkninger i løpet av kvelden og natta. Så kjenner jeg er mer enn klar for å gå tilbake til kun en amming om natta, som vi hadde i fra han var 4 uker til han var 3 1/2 mnd.!

Begynner å studere nå i august, og kunne tenkt meg å slutte med nattamming til det. Da er lillegutt 7mndr, så rekner med det lar seg gjøre? Noen med erfaringer? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi er snart 5 mnd. Hun er et lite b-menneske, men legger henne som oftest mellom 19.30 og 20.00. Er sjelden hun sovner da, kan ligge og "jodle" i alt fra en halvtime til vi legger oss, uansett hvor trøtt hun er.

Hun pleier å våkne for mat i 01-02-tiden og så igjen alt fra 08 - 11. Hun har enkelte netter hun ikke våkner om natta da, da kan det hende hun vil ha mat klokka 5-6, men sovner da igjen.

Ikke så konsekvent altså, men utenom maten sover hun veldig bra på natta når hun først har sovnet om kvelden.

De sier at babyene skal klare seg uten mat når de er 6 mnd gammel, så da kan man avvenne dem med nattmåltid. Her hjalp det med grøt, før vi begynte med det sov hun aldri rundt, og fikk alltid mat 2-3 ganger om natta.

Skrevet

Fra jenta vår var nyfødt og fram til hun var ca. 2 mnd gammel våknet hun for mat én gang om natta.

Men nå er hun snart 5 mnd og får grøt og flaske klokka 20.00, så er hu i senga ca. klokka 20.30. Hu pleier å ligge snurre litt rundt i senga og tulle med bamsene sine i et kvarters tid før hun sovner av seg selv. Og da sover hun til 06.30 - 07.00 neste morgen.

De første månedene, da hun våknet for å spise én gang om natta, passet vi på å alltid gjøre så hu ikke spiste til samme tidspunkt. Vi drøya det alltid lengst mulig og passet på at hun ikke fikk det som en vane.

Jeg er førstegangsmamma så har ikke så mye peilig selv :P Men pass på at han ikke våkner opp av vane. Var i hvertfall det som funket for oss :)

Skrevet

Minstamann er 4,5mnd. Pga lite melk får han vanlig grøt til frokost og tynn grøt på flaske på kvelden.

Han legges normalt i åtte - halv ni tida. Så får han vellingen (laget av grøtpulver) rett før vi legger oss, i halv tolv -tolv tida. Da får han ikke mat før sju-åtte tida. Vi har nå "sagt" at han ikke får mat på natta lenger (utover vellingen), noen netter sover han gjennom greit, mens andre våkner han, men roer seg greit med smokken. -Hadde nok IKKE gjort dette om han ikke hadde fått grøt!

Skrevet

Hei! Jenta mi er 7 mnd, og sover hele natta uten mat. (19-0630)

Dette har hun gjort en liten mnd. Hun får 4 måltider fast føde på dag.

Vi tok bort nattmåltid når hun tippet 6 mnd. Ga smokk i stedet for pupp, og dette godtok hun :) Når hun var 4-5 mnd, ammet jeg opp mot 3-4 ganger på natt. Dette er visst veldig vanlig, barnet etterspør mer mat, og kanskje er det på tide da å gi grøt.

Storebror nattavvendte seg selv når han var 6-7 mnd, så de er ganske like på det området.

Skrevet

Rett før 5mnd var jeg helt oppgitt over at alt var så forskjellig fra uke til uke! Noen ganger kunne han sove hele natta gjennom, mens andre netter skulle han plutselig spise hele tida... Så slo meg til ro med at det varierer, og bare satt pris på de nettene han sov igjennom...

Begynte da med smaksprøver på grøt når han runda 5mnd og syns ikke det hjalp noe særlig på nattesøvnen, men økte ganske fort og ga halv porsjon ikke lenge etter, da begynte han å spise bare 1 gang pr natt, men den siste uka har vi gitt nesten full porsjon (av 80ml vann) og sover nesten hver eneste natt igjennom! :D Woho, deilig! Men han har noen oppvåkninger for å få smokk etc, og noen ganger gir jeg pupp 1 gang (når jeg er ekstra trøtt og ikke orker stå leeenge å få han til å sovne), eller han virkelig litt ekstra urolig.

Men fy søren så deilig! Igår la jeg han 19.00, men han sovna ikke ordentlig før 20-20.30, og så sov han til 8.20 !! Med kun to oppvåkninger hvor jeg gikk inn å ga smokk og holdt litt på han :D

Han er forresten 5mnd og 3uker gammel. :)

Skrevet

(ps, dette var nok bare i natt er jeg redd for, ellers pleier han å våkne i 5-6 tiden for mat, og så våkner han i 7tiden, noen ganger står vi opp, andre ganger ligger vi å smådupper sammen til 8-8.30 :))

Skrevet

Hei!

Gutten min på 5 mnd.Gir vi kveldstell 18.30 så får han grøt og mme ca. 1845-1900. Er i seng rett etterpå og sovner av seg selv med en ganng. Som regel sover han da til 06.30-0700, da står vi opp. Om han våkner innimellom på natta så får han smokken, en sjelden gang mat om han ikke roer seg. :)

Skrevet

Tusen takk, for svar :) Vi begynte foresten med grøt når han var litt over 4mndr. men det hadde ingen effekt på nattesøvnen. Reknet med at han skulle slutte å spise om natta når han fikk grøt, men den gang ei :P Mem det er vel kanskje vanlig med en sånn "tulleperiode" rundt 3-5mndr.

Hver natt blir bedre og bedre nå, så får håpe det har snudd:) I natt sov han fra 19.30-07.00 og våknet for mat kl2 og 5.

Kanskje jeg skal være mer konsekvent med å vente med å gi han pupp første gang han våkner. Tviler på han er sulten da, siden han får en god porsjon med grøt kl.19.

Skrevet

Jeg legger min pjokk kl 19-19.30 og da sover han til 05-06 før han spiser igjen, så sover hal til ca 08.

Før så fikk han grøt kl seks og flaske kl sju men da ville han bare ha ca halvparten, og våknet igjen etter 30-40 minutt og ville ha resten og våknet ofte kl 00-01 igjen.

Så den siste uka har jeg gitt han grøt kl 17 og flaske kl 19 og da sover han i ett til 05-06 :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...