Gå til innhold

Hvordan blir det med samvær, når far bor i utlandet? (baby 5 mnd.)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har hovedomsorgen og far har ikke vært tilstede siden fødselen. Han vil at barnet skal komme ned til han UTEN meg. Jeg vet at dette ikke er mulig nå, men hvordan blir det når barnet er eldre? Kan jeg nekte? Kan jeg kreve at faren kommer hit til Norge for samvær?

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bf ikke har regelmessig samvær og det har blitt bygd opp slik at barnet er trygg på far vil han aldri i verden få gjennomslag for noe slikt. Han må nok pent komme til norge for samvær. Si nå at barnet er 3 år og kjenner far og er trygg på han så vil det uansett være opp til deg om du ønsker og sende barnet ut av landet alene. Har du foreldreansvar alene kan han ikke kreve det på noe som helst måte.

 

Selv kommer jeg ALDRI til og la bf ta med barnet ut av landet uten meg, han er utenlandsk og jeg har hørt om altfor mange kidnappings saker til og la han gjøre det ( selvom jeg ikke tror det om han så vet man jo faktisk aldri 100% )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også barn med en utenlandsk mann (bor i Norge da, enn så lenge).

Å sende barnet ditt alene til et ukjent land, til en for han ukjent mann ville være ren barnemishandling. Det burde han (og du) forstå. Selv her har ikke far alenesamvær fordi han ser sønnen så skjelden at gutten ikke kjenner han og er trygg på han. Dette er far enig i og ser selv at dette er tilfellet. Om dette skal forandre seg er egentlig mest opp til far. Jeg hindrer ikke samvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan far kreve å få være alene med barnet under samvær, hvis han kommer hit til Norge?

 

Jeg vil ikke at faren skal få være alene med barnet, fordi jeg er usikker på hva han er i stand til å gjøre. Han har ikke vært tilstede siden fødselen. Nå har han plutselig fått det for seg , at han skal være sammen med barnet alene uten meg. Jeg mener at dette er uaktuellt .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han kan ikke kreve å ha barnet alene om han kommer til Norge for samvær. Før barnet kan være alene med far anbefales opptrapping over tid. F.eks foregår samvær den første tiden sammen med mor, så kanskje at mor er i et annet rom, så går en tur i butikken, så at far triller en times tur, osv osv. Barnet skal være trygg på faren før de har samvær alene. Dette lar seg neppe gjennomføre siden far bor i utlandet. Og nei, å sende barnet til far alene vil jo være galskap. Tror ikke du har noe å frykte i dette tilfellet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge dere ikke har delt foreldreansvar har han ikke rett på noe som helst. Det er hans egen feil at han ikke har vært til stede siden fødselen, og da kan han ikke for lange noe som helst, etter min mening. Du trenger ikke bekymre deg, stå på ditt! (men det er jo alltids hyggelig for barnet å få hilst på faren sin en gang..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to barn med en mann som bor i utlandet og har aleneomsorg/ansvar.

Du vil aldri trenge å sende barnet ut av landet eller la han ta barnet med seg ut av landet. Han kan ikke kreve det og det vil aldri bli dømt i retten.

 

Han kan ikke kreve alenesamvær før han er godt kjent med barnet.

 

Mitt yngste er nå 3 og i år skal far ha de alene i en uke for første gang. Far kommer her 2 uker 2 ganger i året men vi har god kontakt slik at barna snakker med han på skype med webkamera en gang i uken ca.

Oftere om barna spør etter han.

De første dagene etter han kommer er jeg alltid til stede 100% og jeg beveger meg ikke lange avstander de første gangene jeg lar han være alene med de slik at jeg kan komme om det skjærer seg.

Han bor hos oss når han er i norge slik at barna er hjemme der de er trygge.

Her vet jeg at far er en god far da og vi har lite konflikter om barneoppdragelse eller annet. Heldigvis setter han barnas beste over hva han ønsker.

Det blir spennede i år da jeg faktisk reiser bort en uke i strekk men jeg har ordnet det slik at andre i familien er tilstede for han og barna om det trenges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 21:04

 

Har barna dine dobbel nasjonalitet?

 

Min sønn har dobbel nasjonalitet(noe som jeg angrer veldig på at jeg ordnet) . Vil det ha noe å si , selv om jeg har aleneansvar?

 

Hilsen HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI:

Dobbel nasjonalitet er ikke positivt i denne sammenhengen. Hvorfor gjorde du det? Ser ikke helt poenget med eneansvar, men likevel dobbel nasjonalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde man mistet det norske statsborgerskapet jeg om man har et annet i tillegg..gjelder kanskje bare hvis ungen ikke er født inn i to forskjellige dvs må søke om det.

BF her er utenlands m opphold her men er mere ute av landet enn her likevel. Jeg hadde aldri latt han ta med ungene ut av landet og han har også minimalt med samvær alene med dem.

Han prøver å få overtalt meg på mekling nå om at jeg skal legge til rette for samvær ved å reise til han med barna, men for meg er det uaktuelt å dra på besøk til han med den forhistorien vi har.

Og når ungen er 5 mnd og ikke har møtt pappan sin så mye så er det ikke mye samvær han kan kreve.Stol på deg selv, det er du som kjenner ungen og situasjonen så ikke la BF eller evt meklere få overtalt deg til å gå med på noe du ikke føler er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg som var 21:04, har ikke vært her på en stund så ikke fått svart deg beklager.

Mine barn har kun den norsk statsborgerskap. deres far er britisk og allt jeg trenger å gjøre er å ta de med dit og gå på et offentlig kontor så får de 2 men jeg venter til de blir større. Siden det skal gjøres før barna er 16 eller 18. Og jeg tenker det er bra for de å ha britisk statsborgerskap også da det kan åpne mange dører.

Men nei jeg har valgt det bort nå når de er små for min egen sikkerhets skyld i forhold til at det svekker fars sak om han plutselig skulle snu om å bli vanskelig. Eller om det skjer noe med meg kan han ikke bare komme hir forlange barna sine og ta de med ut av landet og vekk fra alle de kjenner og er glad i.

 

Så lenge barna er i Norge svekker det vel ikke saken, men om han får barna med seg til sitt land sitter han jo bedre i det med at barna og ikke du har statsborgerskap i det landet og det er en mulighet du ikke får barna med deg hjem igjen.

Jeg tror du kan få fjernet det andre statsborgerskapet men usikker på hvor du skal henvende deg for å gjøre dette.

 

Til deg som sier at man ikke kan ha to statsborgerskap, reglene er slik at om du søker statsborgerskap i et nytt land må du si fra deg ditt gamle men om du er født med foreldre fra to forskjellige land kan du ha dobbel statsborgerskap.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...