Gå til innhold

P-piller til jenter på 13 år?

Anbefalte innlegg

Svigerinna mi vurderer å snakke med helsesøster, sånn at jenta på snart 13 år kan få p-piller.

Jenta har kjæreste, og de tilbringer mye tid sammen alene på rommet, og seiler stort sett sin egen sjø.

Føler ikke det er riktig å gi ett Barn p-piller. Blir feil, værsegod, bare ha sex du..

Heller snakke med barnet om konsekvenser og be det vente? Hun har allerede fått rykte på seg som lett på tråden..

Meninger?

Fortsetter under...

Det er jo et moralsk vanskelig spørsmål. Man kan prate så mye man orker med sine barn, men om de ønsker å ha sex så har de sex uavhengig av moralprekener. Så lenge hun har fast følge og moren er redd for at hun har sex, hadde jeg faktisk gitt henne p-piller ja. Er det ikke bedre at hun får prevensjon av moren enn at hun blir gravid som 13-åring?

For all del bør en forhindre graviditet hos så unge jenter.

MEN - å gi p-piller gir en "frihet" fra kondomer, som jo beskytter mot mye mer enn graviditet.

Dette er ikke lett..... Som mor til tenåringsgutt vet jeg godt hvor vanskelig det er å styre sexlivet til en tenåring.

Konsekvenser har vært snakket om opp og i mente her, men til syvende og sist er det tenåringens valg......

Mer enn 10% av ungdommene debutert seksuelt førde er 14. Prevansjon for en 13 åring er derfor ofte en nødvendighet. Om P-piller eller kondom er det beste varierer, men bare å "snakke med jenta og be henne vente" er en farilg strattegi.

Annonse

Ingen som liker at en 13 åring har sex, men nå er det jo slik at man ikke kan låse dem inne heller. Så da er det viktig at dem beskytter seg selv. Personlig syns jeg man heller skal strø om seg med kondomer, legge frem filmer og informasjon om smittsomme sykdommer, om at hoppe av i svingen osv. ikke er prevansjon osv. Jeg syns ikke en tenåringsgravidtet er verdens undergang, selvfølgelgi ikke ønsket, Men jeg syns faktisk kjønnssykdommer er å fryktet like mye.

Har en 13 åring lyst til å ha sex, har hun det, og det er flaut å kjøpe kondomer.

Ja, det er viktig å snakke med henne om at hun har lov til å si nei dersom han vil og ikke hun, og at dere syns hun skal vente.

Men det betyr ikke at hun ikke også kan få p-piller.

Dog jeg ville nok prøvd å finne en annen "unnskyldning" for p-piller enn sex.

For eksempel mindre mens smerter, mulighet for å regulere mensen.

Nå som sommerferien kommer, er det veldig fint å kunne utsette mensen slik at den ikke kommer når man er på ferie....

Jeg mener at det er stor mangel på respekt for seg selv og kroppen sin om man begynner å ha sex som 13 åring. Det er faktisk 3 år under den seksuelle lavalder.. det handler utrolig mye om hva foreldre og omgivelser formidler til ungene sine også!

Jeg begynte da jeg var 14 , og fikk da hjelp av min stemor. Tror hun skal være glad hun valgte å støtte meg, siden jeg nå blir mamma som 25 åring, ogikke 14 åring.... Uansett kommer jenta til å ha sex om ho vil, da vil hun hvertfall ha tatt riktige forhåndsregler for barnet sitt, selv om det såklartikke er en ideell situasjon..

Annonse

Er det ingen som tenker på å skjære drastisk ned på tida de tilbringer alene på rommet?

Som 13-åring ville jeg følt at foreldrene var litt likegyldige hvis de lot meg være alene med kjæresten i lange tider på rommet.

Kan de ikke heller sitte i stua liksom?

Min mening er at en burde holde seg unna p-piller lengst mulig. Helst ikke begynne med det i det heletatt og bruke ann prevensjon. Skjønner at det ikke er så enkelt for mange jenter og plutselig er dem gravid fordi dem ikke har passet godt nok på.

Jeg har begynt med p-piller da jeg var 15 og har godt på dem i mange år. Jeg hadde sluttet innimellom og ble gravid da jeg var 21 år. Var nødt å ta abort. Begynte med pillene igjen rett etterpå og gikk på pillene til jeg var 26 år. Ville bli gravid men ble ikke gravid. Vi prøvde og prøvde men nei. Jeg fikk nesten ikke mensen lenger. Så jeg måtte bli operert. Hadde slike syster rundt eggstokkene og dem måtte bli skrapet bort. Jeg fikk beskjed om at det er veldig godt mulig at det er pga at jeg gikk på p-pillene i så mange år. p-piller er rett og slett skadelig for kroppen.

seksuell lavalder har ingenting med hva en 13 åring gjør.. Det er ingen mangel på respekt det er et ønske om å utforske.. Jeg startet min seksuelle utforskning når jeg var fjorten og mamma hadde gitt meg tilgang til p piller. Det var det smarteste hun har gjort

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...