Gå til innhold

Hva syns dere om Ingvi?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Min første reaksjon var at Ingvi hørtes ganske fint ut. Hadde ikke hørt det før, så jeg tok noen raske nettsøk.

Ifølge SSB er det 3 eller færre som heter det i Norge, både når det gjelder kvinner og menn.

Men et google-søk på Ingvi viser det er et navn som er i bruk - også i Norge. Får opp et treff på ei som heter Ingvi Christianne - som åpenbart er en dame. Men ser også ut som om Ingvi er et guttenavn på Island. Får opp masse treff på mannfolk som heter det der. Da synes jeg kanskje det er litt rart å kalle ei jente i Norge det.

Hva med Ingrid, Ingvild, Irja, Idun, Iris, Ingvei, Ingfrid, Ingelin, Ingunn, Ingelill, Irmelin....

• 7 måneder senere...

Min første reaksjon var at Ingvi hørtes ganske fint ut. Hadde ikke hørt det før, så jeg tok noen raske nettsøk. Ifølge SSB er det 3 eller færre som heter det i Norge, både når det gjelder kvinner og menn.Men et google-søk på Ingvi viser det er et navn som er i bruk - også i Norge. Får opp et treff på ei som heter Ingvi Christianne - som åpenbart er en dame. Men ser også ut som om Ingvi er et guttenavn på Island. Får opp masse treff på mannfolk som heter det der. Da synes jeg kanskje det er litt rart å kalle ei jente i Norge det.Hva med Ingrid, Ingvild, Irja, Idun, Iris, Ingvei, Ingfrid, Ingelin, Ingunn, Ingelill, Irmelin....

Det hakke bare vært lett, men det finnes verre ting her i livet. Greit å være den enste som heter det jeg heter. I dag heter jo unger lt mulig rart, Ingvi er da flott.

Storesøster heter Eir Aleksandra. Hun sa nettopp at "lillesøsteren min heter Ingvi". Heh, hun aner ikke at jeg er gravid, altså. Men hadde det vært et ok jentenavnt?

Ble jo litt nysgjerrig, hvilket navn bestemte du deg for? Vennlig hilsen Ingvi Christianne

A boy named Sue? Synes ikke det. De aller aller færreste har noe forhold til det islandske guttenavnet Ingvi. Men alle andre variasjoner rundt Ingvid Ingvil, Yngvild osv osv. Hadde jeg bare tatt vare på alle breva med feilstavning, morsom lesning. Alle bare vet at det er umulig å hete Ingvi, så de staver det på den måten de finner det for godt. Men så mye mer ålreit enn å hete noe tjue andre gjør, hvis ikke flere.

Christianne er også et vakkert navn. Jeg får sjeldent bruk det pga overnevte problemstilling. Begge navnene kommer fra min morfars familie på 1700 tallet, løkkeskrift "r"'en i navnet Ingri var slurvete skrevet, derav ideen.

Annonse

Herregud, så søt datteren din er. Jeg kjenner faktisk en Ingvi, og syns det er et ok navn. Dessverre ender hun opp med å måtte forklare og stave hele tiden, fordi ingen skjønner at hun ikke heter Ingrid eller Ingvild. Hvis du liker det, så bør du gå for det, men Ingvild er jo et helt nydelig navn, og ikke akkurat langt fra. :)

• 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...