Gå til innhold

Noen som har erfaringer med å amme med silikon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten jente på 14 dager. Begge brystvortene sprakk to tre dager etter fødsel, men har nesten grodd igjen nå. Jeg har fortsatt ganske vondt i puppene, både under amming og også med stikkinger i brystet som kommer og går når jeg ikke ammer. Er det normalt og fortsatt ha vondt i brystene etter 14 dager? Jeg ammet sønnen min for 6 år siden, da uten silikon. Begynner nå å bli bekymret for at jeg kommer til å ha disse vondtene konstant og at dette skyldes silikonen? Noen som har erfaringer rundt dette med amming og silikon, er det vanlig at dette er vondt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Tok du silikon inn ved brystvorten?

Jeg tok silikon over muskelen arret er under brystene. Jeg ammet i 6 uker (sluttet pga allergier) og det gikk supert, ingen smerter annet enn 3 dager etter fødsel da hadde jeg MEGA melkespreng, men det gikk seg til.

Har du snakket med ammehjelpen da? hør med de. Jeg har ingen råd desverre.

Men jeg har litt ubehag når jeg går uten bh nå, det hadde ejg ikke før. Brystene er rett og slett tyngre, men det går seg vel il når all melken forsvinner..

GOD bedring!!

Skrevet

Stikningene kan sannsynligvis være utdrivingen av melka. Enten har du glemt det fra forrige gang eller så er det rett og slett annerledes denne gangen. Kanskje silikoninnleggene har gjort at nervene er mer følsomme, eller at det blir mer trykk inni brystet når det er mer fylt opp (av melk og silikoninnlegg)? (Begge deler virker sannsynlig ut fra den kunnskapen jeg har som ammehjelper.)

Smerter under amming kan skyldes mye, men utdrivingssmerter kan være en årsak. Det varierer litt når det gir seg, antar "snart" ikke hjelper så veldig? Men det er ingenting unormalt i at det gjør litt vondt etter 14 dager.

Se http://ammehjelpen.no/artikkel/129/Smerter-i-brystet-utdrivningssmerter

Dersom jenta di har hvitt belegg i munnen, derimot, bør du komme deg til lege snarest mulig for å finne ut om det kan være sopp. Sopp/trøske gir som regel sterke stikkende/sviende smerter (piggtråd, beskriver noen det som), som regel under og etter amming. Det kan være rød og blank hud på brystvorta, men det trenger ikke være noen andre symptomer enn vondt. Barnet trenger heller ikke ha symptomer. Åpne sår gjør huden mer mottakelig for soppinfeksjon.

Skrevet

Jeg kan ikke si noe om hvordan det er med silikon, for det har ikke jeg, men jeg var hvertfall veldig sår og hadde ganske vondt i ca 4uker!

Håper det hjalp litt :/

Lykke til =)

Skrevet

Sorry! Jeg leste litt fort... så ikke at det var i selve brystet du mente, jeg mente brystvortene.

Håper uansett du finner ut av det, lykke til med ammingen!

Skrevet

Hei og takk for svar. Jeg har også tenkt at smertene kan skyldes sopp de sise dagene. Jenta mi har et hvit belegg på bakerste del av tungen, men jeg har tenkt at dette er melk? kan legen sjekke ut om dette er sopp eller burde jeg avvente noen dager til?

Skrevet

Har svart deg i ammedebatten, men ja - det kan være sopp. Løp&kjøp, nær sagt, eller altså kom deg til lege. Se linken jeg posta på det andre innlegget :) IKKE utsett dette, om du og legen kommer til at det kanskje ikke er sopp lell så kan dere heller bli enige om å se det an og utsette behandlngen i noen dager, men da har du iallfall resept og sånt klart.

Skrevet

Ser du har fått ett flott svar her i forhold til tanker om sopp og sånn, ha det i bakhodet. Jeg har ammet min sønn i 5 mnd nå m silikon, det har fungert kjempe flott. Men som det nevnes av noen andre her og så hadde jeg sinnsykt brystspreng, og lakk en god del i begynnelsen. Hadde SINNSYKT såre brystvorter og veldig vondt av utdrivingsrefleksen. Men de gav seg, min redning for brystvortene var brystskjold, har gått fint å venne han av med de når jeg ikke trengte det mer. Ang stikkingen, hvis det ikke er sopp, så tipper jeg også det er utdrivingsrefleksen som herjer med deg... Der er ennå litt, men ikke mer enn ubehagelig. Er veldig positivt overrasket over hvor fint det hat gått selv med start vansker..! :) lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...