Gå til innhold

Trenger litt hjelp fra dere som har PCOS!

Anbefalte innlegg

Først og fremst vil jeg understreke at jeg har bestilt legetime for å undersøke dette, og har time om to uker.

Vi har akkuratt begynt som prøvere.

Jeg er 23 år, og har de siste to år hatt litt uregelmessig mens, men det har kun vært sånn at jeg har hoppet over en mens av og til.. Ellers har det ikke vært uregelmessig.

Jeg har siden jeg var 13 år vært plaget med mye kviser i ansiktet og på ryggen, vært hos hudlege og prøvd mange kremer og piller men ingenting har virket.

Jeg er litt overvektig, (bmi på 27), og går ikke ned i vekt.

Jeg har det siste halve året fått endel hårvekst på innsiden av lårene og på halsen.. Det er tynne, lyse "usynlige" hår, men veldig sjenerende for meg.

Når jeg leser på nettet så stemmer jo mine symptomer med PCOS.

Jeg skal ikke diagnostisere meg selv, ber heller ikke dere om å gjøre det, jeg har som sagt bestilt legetime.

Men er det noen med PCOS som kjenner seg igjen i dette? eller må man ha ingen/veldig uregelmessig mens for å ha pcos?

Hva slags behandlig kan man få for uønsket hårvekst og kviser? ? Dette er noe som plager og hemmer meg veldig mye!!

Fortsetter under...

Høres veldig likt ut som hos meg.. fikk pcos diagnose i januar.

Har ganske regelmessig mens,men kan gå 35 dager eller hoppe over 1 mnd.

Har litt ekstra hårvekst,stort sett lys,men likevel sjenerende.. og kviser på rygg/nakke.. ikke så ille når jeg holder meg unna sukker og prøver stort sett å leve lavkarbo.

Man får ikke noe "medisinsk" hjelp til å fjerne kviser /hårvekst når man prøver å bli gravid da denne medisinen er veldiog sterk og skadelig for fosteret.

P-piller minsker disse plagene hos de fleste.

Lykke til hos legen! Diagnosen er ikke verdens undergang og jeg fikk vite at jeg med stor sannsynnlighet kan bli gravid uten hjelpemidler.

Skriver under på denne.

Jeg har hårvekst på haka til og med, heldigvis lyst hår.

Jeg har aldri hatt normal mens, jeg har store cyster på ovariene og burde egentlig ikke fått barn, men ved et under har jeg ei jente på sju.

Jeg har vært veldig overvektig (bmi opp mot 39), men etter at jeg la om kostholdet til lavkarbo/ketolyse har jeg gått ned 18 kg (skal ned 12 til), mensen har blitt helt normal, hårveksten ser ut til å avta, og jeg har det generelt mye bedre på alle måter.

På www.lavkarbo.no kan du lese og lære om lavkarbo. Det er ikke så vanskelig og skummelt som mange tror. Det er derimot en helt normal måte å leve på for oss som ikke tåler karbohydrater så godt. Jeg kommer aldri til å gå tilbake til "normalt" kosthold, det ødelegger helsa mi.

Lykke til!

Jeg har alltid vært uregelmessig, mens 3-11 ganger i året. Har klassisk "pco-perlerad" av cyster på eggestokkene Var mye bedre en periode jeg trente en del, bl.a yoga, kuttet drastisk ned på raske karbohydrater og fikk Metformin av legen. (Tok bare 1 om dagen.)

Den kombinasjonen gjorde at jeg ble regelmessig, gikk ned en del og ble gravid på 1 forsøk!

Har vært mer regelmessig etter fødsel, men skal nå ta tak igjen i fht kosthold- kroppen min trives bedre da. Funket ypperlig for meg å kutte karbo på "snill" måte- byttet brød mot rugsprø, hvit pasta mot fullkornspasta + mye mer grønnsaker, kuttet sukker nesten tvert.

Lykke til med legebesøk og prøving!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...