Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen her inne!

Jeg håper noen her med litt peiling kan hjelpe meg med dette permisjonsrøret, jeg synes det er så uoversiktlig!

Jeg er lærer, og har termin tidlig i november. Sambo er student. Jeg har forstått det sånn at det lønner seg å ta 46(??) uker med 80%, da vi ikke tjener nok til at den korte lønner seg. Det er uansett et poeng å få være lengst mulig hjemme med knøtten, da jeg får helt angst av tanken på å sende h*n i barnehagen noe tidligere enn ved 1-års alder. Har også skjønt at det kan være vanskelig å få barnehageplass for barn født etter 1.september? (synes forøvrig alle disse detaljstyringsreglene er helt bak mål..)

Mitt spørsmål er da: hva skal vi gjøre for å få best mulig utnyttelse av permisjonen? Jeg har forstått det som at far MÅ ta ut 12 uker? Noe mer er vanskelig, da han er student, og det som kjent ikke settes inn vikar for deg da.. :)

Er det mulig at far tar permisjonen sin om sommeren, slik at jeg kan være i jobb mens jeg har avspasering og ferie? Slik at vi kan være sammen alle tre?

Argh, jeg blir sprø! Hjelp! :)

Takk til dere som tar dere bryet med å svare.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143318321-argh-gir-opp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke sikkert jeg kan svare deg så godt. Har vert gjennom denne villmarken med foreldrepenger osv selv nettopp og snakka mye med NAV.

Far har krav på 12 uker av permisjonen, ja, og du har krav på 3 uker før fødsel og 6 uker etter. Resten av ukene deler dere. Skjønne rikke helt hva du mener ang ukene. Det er 46 uker med 100% lønn eller 52 med 80% lønn tror jeg. Da bør dere velge 52 uker.

Jeg har forstått det slik at bare en av foreldrene kan motta foreldrepenger av gangen. Hvis du vil utsette permisjonen din litt ved å f eks ha 4 uker ferie så lever du på feriepengene de ukene og mannen din kan jo ha 4 uker av sin perm da sånn at dere alle er hjemme sammen. Du kan sikkert jobbe også de ukene istedenfor å ta det som ferie. Poenget er bare at begge ikke kan motta foreldrepenger samtidig. Les på nav sine sider. der står mye nyttig:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143318321-argh-gir-opp/#findComment-143318350
Del på andre sider

Det som lønner seg er å ta den korte permisjonen med full lønn (altså 100% dekning) i 47 uker og så ta ulønnet permisjon etterpå.. Det andre alternativet er 57 uker med 80% lønn.. (80% dekning) Du får totalt utbetalt mer med 47 uker 100% lønn + 10 uker ulønnet permisjon enn ved 80% løsningen - MEN det forutsetter jo at du setter av penger i permisjonen til å leve på mens du har ulønnet permisjon..

Du sier ingenting om at samboeren jobber - om han ikke jobber opparbeider han seg heller ikke rett til fedrekvote og du får da alle ukene selv.. Jobber han sånn at han har jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd før permisjonen HANS begynner (altså på slutten av din permisjon) har han krav på 12 uker fedrekvote.. Nav bryr seg ikke om hva du gjør når han tar ut sin fedrekvote, du kan jobbe, ta ut ferie eller være hjemme i ulønnet permisjon..

Du kan i tillegg ta ut 4 uker og 1 dag ferie i løpet av din permisjon og dermed få lengre permisjon.. (får da ikke foreldrepenger men må bruke av feriepengene..)

Når det gjelder barnehage plass er det sånn at dere ikke vil ha krav på plass før barnet er nærmere 2 år gammelt. Men noen kommuner har jo bedre barnehagedekning og kan tilby plass tidligere - sjekk hva som gjelder i din kommune...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143318321-argh-gir-opp/#findComment-143318698
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Hei

Jeg er ikke helt enig at det lønner seg å ta ulønnet permisjon i 10 uker etter 47 uker med lønn. Man mister sykerettigheter dersom man gjør det og disse må opparbeides på nytt. Jeg er ikke sikker på om det er verdt de vanligvis 7000 ekstra man har å rutte med etter skatt. Det betyr jo at dersom man er så uheldig å feks bli påkjørt (satt på spissen) i ens ulønnede permisjon og blir sykemeldt i ett år så sitter man veldig i saksa.....da får man bare dekket 60 % sykepenger...de resterende 40% uteblir og da er det å tape 7000 ingenting i forhold til hva man taper i penger det året. Man må altså leve i ett helt år på 60 % lønn! I tillegg hvis man tar ulønna perm må de fleste jobbe i 2 hele måneder før man får ta ut egenmelding på jobben. Det vil si at får du influensa og må være hjemme en uke får du ikke sykepenger. Blir barnet ditt sykt, som mange gjør når de er små taper du som mor penger på å være hjemme (men far kan jo eventuelt være hjemme da uten tap).

Sannsynligheten for at det skjer noe er liten ja, men det skjer og kommer til å skje....Hvis man likevel vil være hjemme totalt 57 uker, så lønner det seg ikke å ta 100 % dekningsgrad og legge til ulønna permisjon mener jeg. Dersom man vil tilbake i jobb etter 47 uker på 100 % lønner det seg litt med de 7000.

Hva som er riktig for den enkelte vil jo være forskjellig :) Men etter min mening er dette med sykerettigheter egentlig ganske viktig dersom man blir veldig syk, og om man blir det er det jo umulig å forutse :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143318321-argh-gir-opp/#findComment-143395054
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...