Busy_bee Skrevet 13. juni 2011 #1 Skrevet 13. juni 2011 Vi blir anbefalt å gi disse søte små nye matvarer på dagtid, sånn i tilfelle allergier, vond mage etc. Men er det noen som vet om dette også gjelder ved overgang til nye grøter? Her tenker jeg på 4 mnd grøtene. Han har til nå spist og aksepter maisgrøt, men tenkte å prøve ut hirsegrøt og risgrøt etterhvert. Bør han få smake denne først på dagtid før han får på kvelden eller er det regnet som rimelig trygt hvis han fint spiser en type? Lurte forresten også på om noen vet når vi kan gi dem vann fra springen uten å koke det først? :-)
1jente2gutter Skrevet 13. juni 2011 #2 Skrevet 13. juni 2011 Heisann!Tror det er lurt å da gi den han tåler om kvelden og prøve den nye ut på morgenen f.eks.Er jo nye ting i de andre. Jeg ville kokt vannet til han var 6 mnd,skal hvertfall gjør det selv.Har jo klart kokt varm vann på termos pga gir mme uansitt. Men jeg lurte på om noen vet om jeg kan gå over til 6 mnd grøt når mini er 5 mnd?Det er bare pga at det nesten bare er risgrøt for 4 mnd butikkene her fører.......Finner en pakke risgrøt med baban en sjelden gang eller havregrøt en gang innimellom tilfeldigt.....synes det er stress å lete etter 4 mnd grøt hele tiden,for 6 mnd grøt av ulike typer har di jo overalt! Er ikke den eneste forskjellen at de er grovere og kansje har andre frukter oppi?
Hera_75 Skrevet 13. juni 2011 #3 Skrevet 13. juni 2011 Jeg sluttet å koke vann da han begynte å putte alt i munnen.. da er det uansett slutt på en "steril" tilværelse. Vi har jo også verdens reneste og beste drikkevann her i landet, så min får bare vann fra springen, fått det fra ca 3 mnd..
sillyfilly og Olivia Skrevet 13. juni 2011 #4 Skrevet 13. juni 2011 Bare gå over til 6 mnd grøt du. Se om barnet ditt er fornøyd. Det er det viktigste. Vi har alltid lagt et hakk over "det anbefalte". Brukt 8 mnd barnemat glass og grøt da snuppa var 6 mnd, rett og slett fordi hun ikke likte den helt moste konsistensen. Har også alltid lagd grøten tykkere enn "anvisningen". Bare følg fornuften din og se på barnet ditt.
bIomstre Skrevet 14. juni 2011 #5 Skrevet 14. juni 2011 Ang vann fra springen: Dersom vannet er behandlet (desinfisert), slik det er vanlig ved større vannverk som forsyner tettsteder, bør barnet kunne få dette uten videre forbehandling så snart det inntar annet enn morsmelk. Vannet er ikke sterkere bakteriologisk belastet enn den grøten/maten barnet ellers får i seg. Snarere tvert i mot. Vann fra godkjent vannverk skal være fritt for patogene mikrober og vil vanligvis bare inneholde et forholdsvis lavt antall "miljøbakterier" som er uten betydning i denne sammenhengen. http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/drikke/kan_spebarn_0-1_aar_gis_drikkevann_direkte_fra_springen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå