Gå til innhold

Hvor høye bølger tåler "danskebåten"?

Anbefalte innlegg

Var på DFDS i for noen dager siden og våknet av at det var såpass høye bølger slik at det knirket i hele båten og dører som ikke var ordentlig igjen gikk opp og igjen. Aner ikke hvor høye bølger det var, men vil tippe at det var ca 2 meter. Men hvor mye tåler båter som er på str. til Colorline og DFDS før de tipper rundt? Og hvor høye bølger skal det være får en reise blir innstilt?

Fortsetter under...

Mannen min jobbet på danskebåten i mange år før han ble familiemann, og vi kjenner flere som jobber der fremdeles.

Det har aldri skjedd at turene har blitt innstilt fordi man er redd båten skal gå rundt, båten tåler de bølgene som kan bli mellom Norge og Danamrk.

De innstiller av og til fordi bølgene gjør at de ikke får lagt til kai, bølgene kan "kaste" båten i kaja med et kræsj, og da kan ting bli ødelagt. De fleste passasjerene synes også det blir ubehagelig når bølgene kommer opp i mange meter...

Jeg har tatt turen over mange ganger, og har opplevd å måtte sirkulerere utenfor Danmark fordi bølgehøyden gjør det umulig å få lagt til. Har også opplevd såpass høye bølger at de setter igang krisetiltak, som å binde fast trailerere og biler så de ikke skal forskyve seg, stenger alt av butikker og tax-free fordi alle varene må surres fast osv.

2 meter høye bølger og at dørene slår igjen er ingenting, du trenger ihvertfall ikke være redd for at båten skal gå rundt ;)

Skal sies at jeg ikke er spesielt glad i båter og når det gjelder høye bølger, så er nok derfor jeg er litt følsom på det:) Hadde seriøst dødd hadde jeg opplevd noe av det du har gjort med båten anonym 13.08:)

2 meter, er det noe du målte med øyemål?

For 2 meter er da vanlige behagelige bølger som knapt merkes, 20 meter er noe annet.

Har vært med på at bølgene slo på over vinduene på toppen, at vi måtte holde oss fast når vi beveget oss og at vi ikke kunne legge i land i Danmark (helt knall siden vi da fikk ny tur gratis).

Disse båtene er laget for å tåle røff sjø, så bølger trenger du ikke bekymre deg for.

Nei, fikk ikke målt, siden vi hadde innvendig lugar, og jeg hadde ikke lyst til å gå ut å se. Vi lå helt først i båten og kjente rimelig godt at det bølget, så aner ikke hvor høye bølgene kan ha vært.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...