Gå til innhold

Våkner HVER kveld 45min etter at hun har sovnet for kvelden - why?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den siste uken dette har skjedd. Hun er ca 6.5mnd.

Har nettopp lært seg å rulle begge veier og er veldig fornøyd om dagen, MEN kveldene har blitt et mareritt her i gården.

Hun sovner helt fint i halv syv-syv tiden, men etter 45min på slaget begynner hylingen. Vi prøver å få opp en rap, gir vann, har smurt på litt sånn for å dempe kløen, trøst og kos.

Roer seg i knappe 5min, så er det på an igjen. SÅnn kan det holde på med jevne mellomrom til rundt tolv, da sovner hun godt og våkner "bare" hver time for å få smokken..

Hvorfor skjer dette???????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sånn har vi det også men her er det på slaget en time etter han har sovnet for kvelden... han spiser jo grøt kl seks og får 150 mme kl syv når vi går i seng...da er han så trøtt at han sovner fra halve flasken så grunnen til at han våkner er at han bare vil ha resten av melken;) som vi selvfølgeloig har holdt varm;)

da sover han til morgenen igjen hvis ikke det er noe spesielt...kan det være at hun ikke ble heeelt mett før hun sovnet?

rart..men han kan spise veldig mye de to timene før han skal legge seg..kanskje de er programert slik siden de vet det er lenge til mat hehehe:)

hvordan gikk det forretsen med bytting av grøt og melkemåltid?;)

Skrevet

Sånn har vi og hatt det de siste dagene. Våkner etter 45 min to til tre ganger før hun tar kvelden. Noen ganger holder det å gi tutten, men må som regel ta henne opp og bysse litt ev. gi litt mere mat. Skikkelig frustrerende siden leggingen har gått som en drøm de siste par mnd.

Virker som dere har det hakket verre siden det er på an igjen etter 5 min. Her går det nøyaktig 45 min mellom hver gang. Har dere prøvd å gi melk i stedet for vann?

Har tenkt på om det kan være tenner på gang, men kan ikke se eller kjenne noe.

Hun har også begynt å snu seg begge veier, og prøver å krabbe med bakbeina, så har tenkt på om det kan være på grunn av utviklingssprang.

For en uke siden flyttet hun inn på eget rom, så kan jo være derfor også. Men de første nettene gikk jo så fint, så ikke vet jeg. Håper noen har noen gode råd å komme med!

Skrevet

Hun blir 6 mnd til uken forresten...

Skrevet

min gutt er akkurat blitt 7 mnd og har "holdt på " sånn i en mnd tid nå...

men tror jeg ville prøvd med melk i stede for vann...:)

Skrevet

Mange babyer vil trøble litt i overgangen mellom dyp søvn og lett søvn, som gjerne inntreffer ca 30-45 min etter innsovning og flere ganger etter det, særlig de første 3-4 timene av natta. Da kan de gjerne gråte vilt, fekte og veive, fordi de gjerne "skvetter" litt av denne brå oppvåkningen. Så de gjør det ikke bevisst som sådan, og jeg fant dermed ingen kur for dette med min eldste dessverre- det var rett og slett noe hun bare måtte vokse av seg med alderen tror jeg..

Men det hjelper på hvis de sovner av seg selv, dvs at de ikke bysses, ammes i søvn, da kan de lettere klare å komme seg over denne kneika av seg selv også (men det er slettes ingen garanti dessverre..). Her merker jeg også at det er viktig at hun blir trøtt NOK før legging, for hvis hun bare er "halvtrøtt" så sovner hun gjerne veldig greit, men våkner mye lettere etter 30-45 min.

Hun må rikignok ikke bli FOR trøtt heller, så det er en hårfin balansegang her, og nå som hun er drøye 8 mnd gammel er det ca 4 timer våkentid før legging som er det perfekte. Hvis jeg legger henne etter bare 3,5 time våken (selv om hun gjesper og virker trøtt), så blir denne halvtimesoppvåkningen mye kraftigere, og jeg risikerer at hun våkner helt totalt... Så det skal sannelig ikke være så enkelt alltid, og de skal prise seg lykkelig de som slipper unna alt dette irriterende kveldstullet altså!

Skrevet

Jo det gikk utrolig fint å bytte om på måltidene. Nå får hun heller middag i tolv tiden, melk og frukt kl 15, grøt 17-17.30 og mme kl 18.30.

Dette har vært helt supert!

Nå fikk jeg i henne mer mat når hun våknet etter 45min, virket veldig fornøyd i 10 minutter, så startet skrikingen igjen. OG det ble ENDA VERRE når faren skulle trøste. Det liker hun DÅRLIG. Skriker til hun mister pusten, kommer jeg å tar henne så er det stilt med en gang. Men gikk frem og tilbake hvert femte minutt een stund her. Så fant jeg ut at kanskje min pute vil hjelpe, la den på siden som når hun sover med oss i storsengen på morgenen. Gnidde nesen godt inn i puten og har sovet siden. HALLELUJA!!!!!

hvordan løse at far kan få lov til å trøste og?????

Redd for at hun omtrent skal svime av all hylingen.

Jeg som skal på blåtur til helgen..

Skrevet

Gikk inn for å svare, men det var mye av det samme som svaret til Lykkeli & gla.

Kan legge til at vår helsesøster sa at når det begynte å nærme seg tiden ho våkna (45 minutter hos oss også) kunne vi prøve å nesten vekke ho, komme ho i forkjøpet på en måte. Rugge litt, stryke på ho og sånn.. Vi har ennå ikke prøvd det selv, siden vi er evige optimister og tror hver kveld at dette er kvelden ho ikke våkner :P

Men kanskje prøve det?

Her går det veldig i perioder. Har akkurat hatt en lang periode nå hvor ho ikke har våkna, men de siste 4 kveldene har ho begynt med det igjen.. 9 mnd.

Skrevet

Vår gjør også det, selv om han bare er 4,5mnd... Vi har "løst" problemet med at han legges i vogna i kjellerstua på kvelden. Da er det bare å vugge litt på vogna en 5min tid så sovner han igjen. Har som regel en eller to oppvåkninger pr kveld. Den siste "greier han" som regel selv.

Vi kommer sikkert til å angre på "vognløsningen" vår en dag (for selv vi skjønner at han ikke kan sove i vogna til "evig tid"), men med storebror satt vi ved senga hans i timesvis med en hylene unge som var vanskelig til å få til å sovne. Når vi begynte med rutiner med lillebror innså vi begge at "DET orker vi ikke engang til". Vi så hverandre knapt på mange mnd, for en av oss satt inne hos ungen hele tiden. Nå har vi en unge som lett legges på kvelden, vi har ikke noe problemer med oppvåkningen OG vi kan være sosiale hele kvelden.

På natta sover han i senga si. Han får velling når vi flytter han, og da sovner han i senga selv helt uten problemer.

Skrevet

hmm..har hun alltid foretrukket deg til legging eller er det plutselig også?

..vi begynte med å legge ham annenhver dag når vi begynte å ane at han helst ville ha meg....nå i ukedagene er det nesten bare pappa som legger siden han nesten ikke ser han ila dagen,,,,går som en drøm...:) bank i bordet!

Skrevet

Nei har ikke hatt noe problem med pappaen før inntil en knapp uke siden når dette skrålet begynte.

Han har lagt henne oftere enn annenhver kveld og vi har lagt sammen. Så vi skjønner ikke så mye, kan nevne at det har vært litt besøk her i det siste. Først svigermor en laaangweekend og deretter mine foreldre. Så etter dette begynte. De la ikke jenta vår, noe vi styrte selv. MEN de ville jo helt overta alt på dagtid.

Mulig det er en reaksjon på det??

Skrevet

ikke godt å si nei...men de små blir nok litt sliten av masse inntrykk og sånt.....vi hadde faktisk litt problem med å legge tassen når vi hadde besøk av svigers for to uker siden når jeg tenker meg om!! tror nok det var pga at han hørte dem mase og le....ellers er det ganske stille her når det er legging her....blir vel ikke helt det samme men tanken bare slo meg plutselig:)

Skrevet

du har PM...;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...