Anonym bruker Skrevet 12. juni 2011 #1 Del Skrevet 12. juni 2011 Hvordan er din kropp etter fødsel i forhold til hva den var før graviditet? Hvilken str var du før og hvilken er du nå? Og hvor mange kg gikk du opp under svangerskapet? Hvordan er det med strekkmerker, mage og pupper?? Noen tips? Hilsen førstegangsgravid Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143317740-kroppen-etter-graviditet-og-f%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2011 #2 Del Skrevet 12. juni 2011 Har to svangerskap bak meg, gått opp hhv 15 og 19 kilo, ingen strekkmerker, magen fant tilbake til normalen uten problemer, puppene henger en a-n-e-l-s-e mer enn før. Kommer i klær fra før første graviditet (56 kg, 170 cm) Har ikke gjort noe spesielt, hverken dietter, slankekur eller (ekstrem-)trening. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143317740-kroppen-etter-graviditet-og-f%C3%B8dsel/#findComment-143317754 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2011 #3 Del Skrevet 12. juni 2011 Jeg har født fire barn, og gikk opp mellom 20 og 32 kilo i alle svangerskapene. Slet med mye vann i kroppen og hadde svk.forgiftning med to av barna, så alle kiloene var slett ikke selvforskylt. Jeg er en av dem som fikk en del strekkmerker, men når det først skulle komme, så er jeg så heldig at mine er ganske tynne og korte, så man ser dem ikke før man er ganske tett innpå. Dessuten blekner de en del med tiden. Minste min blir snart 2 år, og ingen av strekkmerkene er røde nå. Puppene har sagget litt, men ikke så veldig ille egentlig. Med en god bh ser de svært bra ut, uten så...tja, de kunne vel strutter mer da Magehuden er det som plager meg mest egentlig. Det er blitt litt for mye hud der, og er lite fettlag mellom huden og magen som ikke vil bort selv om jeg trener veldig mye. Før jeg fikk første barnet vårt, og i årene mellom svangerskapene, brukte jeg stort sett str 38-40 i klær. Noen ganger oppe i str 42. Nå bruker jeg str 36, og er bare slankere, strammer og mer veltrent enn jeg noen gang har vært før. Eneste er altså at magehuden er litt slapp og skrukker seg litt når jeg bøyer meg, og det går vel ikke an å gjøre så mye med. Beste tipset mitt er å tenke framover. Ikke la deg friste til å unne deg alt mulig av mat bare fordi du er gravid, eller ammende. Man blir ofte mer sulten når man ammer fordi man forbrenner mer kalorier. Husk da på å spise litt ekstra, men at dette ekstra innebærer en ekstra skive grovt brød, en ekstra potet, et ekstra stykke fisk el, og ikke boller, is og annet digg. Og ikke start for fort og friskt etter fødselen. Mange brenner seg nok litt på at de føler seg i god form noen dager etter fødselen og får og reiser mye på besøk og langer ut på trilleturer osv, for babyen sover jo så mye uansett, og så går en gjerne på en smell etter en del uker når babyen kanskje plutselig ikke sover så mye lenger, og energien tok slutt. Så ta det med ro. Hvil mye, og gå på korte og rolige trilleturer i starten. Vent til ca 6 uker etter fødsel før du begynner å gå på lenger turer i raskere tempo. Tren litt dersom du orker det etter de første 6 ukene, men ikke stress med det. Gi kroppen din tid, du vil uansett komme deg i form igjen, men ingen er tjent med at en sliter seg ut før en er klar for det. Det er babyen og ammingen som bør stå i fokus den første tiden, ikke mammakroppen. Den kan du ta deg av når du føler du har kontroll på ting og virkelig har overskudd til det. For da mister du ikke motivasjonen underveis heller. Lykke til da med første baby Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143317740-kroppen-etter-graviditet-og-f%C3%B8dsel/#findComment-143317780 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2011 #4 Del Skrevet 12. juni 2011 Har også to svangerskap bak meg, snart tre. Ingen nye strekkmerker. Puppene har vært helt tomme etter første graviditet, fullt seg opp under svangerskapene igjen, men blir tomme kort tid etter fødsel. Må nok under kniven for å få pupper som ikke henger ned til navlen. Har ikke ammet. Strekkmerker fikk jeg i puberteten, og har ikke fått noen i svangerskapene. Så tror nok det mest er hormonelt. Er generelt sett overvektig, er nesten alltid på slank når jeg ikke er gravid. Blir ikke normalvektig samme hva jeg gjør, men vet det skyldes pcos. Har et normalt aktivitetsnivå og trener pilates-ball 2-3 ganger i uka når jeg ikke er gravid. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143317740-kroppen-etter-graviditet-og-f%C3%B8dsel/#findComment-143317787 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2011 #5 Del Skrevet 12. juni 2011 Takk for svar jenter Godt å høre at dere stort sett er fornøyde, da blir alt litt mindre skremmende HI Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143317740-kroppen-etter-graviditet-og-f%C3%B8dsel/#findComment-143317901 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2011 #6 Del Skrevet 12. juni 2011 Takk for svar jenter Godt å høre at dere stort sett er fornøyde, da blir alt litt mindre skremmende HI Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143317740-kroppen-etter-graviditet-og-f%C3%B8dsel/#findComment-143317902 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2011 #7 Del Skrevet 13. juni 2011 Her ser ting ikke så bra ut for mammakroppen. Magen er som da jeg var 6-7 mnd på vei. Fikk strekkmerker opp til puppene og noen av de er 3 cm brede! Går fra bikinilinja og til under puppene. Fikk også forlenget de jeg fikk på pupper, rompe, lår og "sideflesket" under puberteten. Fikk også strekkmerker bak knærne (!?!?) Brystene henger verre enn noen gang... HELDIGVIS ser jeg på mye av det som bagateller. Jeg har verdens nydligste sønn. Han er tolmodig og snill og bare til å spise opp! Hadde jeg sluppet unna de brede strekkmerkene i bikinilinja og noen på innsiden av lårene, hadde jeg vært fornøyd. Men det er vel fordi de er vonde.. (lårnene gnisser mot hverandre så jeg ikke kan ha på skjørt, joggebukser ol. De brede merkene er bare vonde og såre uansett..) Snart et år siden fødsel.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143317740-kroppen-etter-graviditet-og-f%C3%B8dsel/#findComment-143318007 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2011 #8 Del Skrevet 13. juni 2011 Jeg fikk første da jeg var 19 år. Før graviditeten var jeg undervektig med bmi på 17, men må si at jeg hadde en fin og stram kropp med definerte magemuskler. Etter første barnet ble vekten den samme, men magen ble "ødelagt", med mye løshud og strekkmerker. Ikke kult når jeg var 19 år! Tre år etterpå fikk jeg nytt barn, men før det svangerskapet var jeg normalvektig med 58 kg. Kroppen forandret seg ikke noe etter det svangerskapet. Nå har jeg fått barn nr 3 og er ikke tilbake enda, men det var jeg ikke på denne tiden etter de andre fødslene heller. Jeg regner med at jeg vil se ut som jeg gjorde etter andremann. Magen må nok opereres og det tenker jeg å gjøre nå som jeg er ferdig med å få barn i en alder av 28 år. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143317740-kroppen-etter-graviditet-og-f%C3%B8dsel/#findComment-143318056 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2011 #9 Del Skrevet 13. juni 2011 Glemte vektoppgang: 1 - 23 kg 2 - 19 kg 3 - 13 kg Stygg mage, fine pupper. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143317740-kroppen-etter-graviditet-og-f%C3%B8dsel/#findComment-143318057 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2011 #10 Del Skrevet 13. juni 2011 Jeg gikk opp over 20 kg. De forsvant IKKE med amming. 10 kg var borte etter fødselen, men de resterende 10 tok det over 2 år å få av. Nå var jeg slank i utgangspunktet, så levde fint med de estra kiloene. I tenårene fikk jeg voldsomt med strekkmerker. På pupper, armer, rumpe, sideflesk, innside lår osv. Jeg var sikker på å få maaaange i svangerskapet da. Men mamma fikk rett: Jeg var "ferdigsprukket":) Smurte med fet krem HVER morgen og kveld fra jeg begynte å få mage til det var over. Det skal ikke ha noe å si da... Magen ble nesten akkurat lik som før (en bitteliten "bulk" ved bukselinningen). Puppene - akkurat like (stygge) etter amming som før svangerskapet. Nå to år etter - er jeg godt fornøyd med kroppen min. Ble ikke så forandret som jeg hadde trodd. Nå er jeg gravid igjen. Håper på og ikke gå opp 20 kg ++ Ellers ingen bekymringer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143317740-kroppen-etter-graviditet-og-f%C3%B8dsel/#findComment-143318075 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2011 #11 Del Skrevet 13. juni 2011 Første svangerskapet la jeg på meg 12 kilo, to uker etter fødselen var jeg gått ned 14 kilo og tilbake i mine gamle klær (str 36/38). Kroppen forandret seg lite av dette svangerskapet. Men så kom ammeperioden, min kropp setter ned forbrenningen litt (mange gjør det for å sikre seg nok næring til melkeproduksjon) samtidig som jeg var ulvesulten! Følte meg også litt ensom og kjedet meg i permisjonen så jeg trøstespise på meg 6 kilo. Tok av alle da jeg begynte jobbe igjen. Andre svangerskapet la jeg på med 16 kilo, alle var borte innen et par uker etter fødselen. Men igjen la jeg på meg i ammeperioden. Denne gangen ble det var det 4 kilo som ikke ble borte etter at jeg sluttet amme. Tredje gangen la jeg på meg 18 kilo (og hadde de 4 kiloene fra forrige gang i tillegg), så jeg hadde fremdeles noen kilo for mye etter fødselen. Sørget for å ikke legge på meg mer i denne ammeperioden. Men så ble jeg uplanlagt gravid med nummer fire. Veide da 6 kilo mer enn før jeg fikk første barnet. Fjerde svangerskap la jeg på meg 12 kilo, alle var vekk da jeg kom hjem fra sykehuset etter fødselen. Igjen har jeg lagt på meg i ammeperioden Nå veier jeg nesten 15 kilo mer enn jeg gjorde før jeg fikk første barnet, men kroppen ser veldig grei ut (bortsett fra kiloene). Puppene er runde og fine, fremdeles peker brystvorten fremover og ikke nedover Har en del åreknuter på leggene, og noen helt lyse tynne strekkmerker under navlehøyde på magen. Begge deler er til å leve med. Siste barnet ble tatt med keisersnitt, så magen henger litt over det arret, er spent på hvordan det blir når jeg får løpt av meg ekstrakiloene. Men alt i alt, synes jeg kroppen min har tålt fire svangerskap veldig bra, jeg er fornøyd. De ekstra kiloene er deprimerende selvfølgelig, men det er jo ikke svangerksapene sin skyld, det er bare jeg som har spist mer enn jeg trenger. Det kan jeg gjøre noe med! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143317740-kroppen-etter-graviditet-og-f%C3%B8dsel/#findComment-143318190 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2011 #12 Del Skrevet 13. juni 2011 jeg er 1.62-63, og veier nå 62 kg - før jeg ble gravid veide jeg 53 kg. puppene mine var så ille at jeg betalte 30.000 kr for å få fikset dem. Ville ikke ha store, men noe måtte gjøres:P Jeg vurderer også mageplastikk(tror egentli ikke jeg ser "ille" nok ut til det da), og laser fjerning av strekkmerker. har strekkmerker på puppene, hele magen, sideflesket, lår og rumpe, rett og slett fra pupper til knær:S, Og de aller verste mellom bena:S jeg ser ikke ut etter jeg fikk mitt barn, men jeg la på meg 20 kg i svangerskapet og så ut som en fullmåne på slutten. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143317740-kroppen-etter-graviditet-og-f%C3%B8dsel/#findComment-143318288 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2011 #13 Del Skrevet 13. juni 2011 etter min oppfatning og erfaring så ser det ut som om de jentene som alltid er slanke, og som altid har vært det, kommer lett ned i vekt igjen, og får lite strekkmerker og heng. Av de venninnene jeg har som har lett for å legge på seg, og gjerne alltid er litt overvektige, så legger de gjerne enda mer på seg og har større problemer med å gå ned igjen. Som sagt så har utgangspunktet mye å si. Jeg er selv en av de "heldige" som alltid har vært slank og som har gått ned til normalvekt noen uker etter fødsel. Jeg har lagt på meg 20 kg begge gangene, og alle kg har gått av kjapt etterpå. Jeg fikk mase strekkmerker på brystene, men hva kunne jeg forvente når mine stramme 70A pupper, gikk opp til 70E?? hehe Ellers fikk jeg non strekkmerker på rumpa, men de bryr jeg meg faktisk ikke om. Ingen strekkmerker på magen(halleluja!) eller resten av kroppen, bortsett fra ett på den ene leggen. Det kommer mye an på hudtype, om man får strekkmerker elelr ei. Mora mi er ganske kraftig og har fått 4 barn, men hun har ingen strekmerker på magen faktisk Så er vel der jeg har fått den gode huden min ifra. Husk å ikke ta srgene på forskudd. Kommer det strekkmerker så lærer du deg å leve med det, og ikke kommer du til å få så god tid tl å fokusere på dette etter at gullungen din har ankommet Lykek til med alt! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143317740-kroppen-etter-graviditet-og-f%C3%B8dsel/#findComment-143318313 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2011 #14 Del Skrevet 13. juni 2011 Veide 46 før graviditet og la på meg 18 kg. Gikk ned til 43. Hadde flat mage igjen etter et par mnd iallefall, men de siste kiloene gikk av veldig sakte. Puppene henger mer. Ble nesten som vridde bukselommer..off..veldig misfornøyd. Hadde vel stor B og gikk opp til D når melka kom. Nå er jeg gravid igjen og blir det like gale etter amming denne gang vurderer jeg å fikse dem. Nå har jeg gått fra B til D og regner jeg må ha stor D når melka kommer. Fikk noen små strekkmerker på mage, pupper, rumpe og lår, men de er så små og lyse at de såvidt viser. Alt i alt er jeg greit fornøyd, men i og med ta jeg ble så tynn og at puppene ble så tomme så følte jeg at jeg så litt syk ut. Andre syns ikke det har sett ut som om jeg har født osv da, så kan jo ikke klage:) Det er uansett verdt det Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143317740-kroppen-etter-graviditet-og-f%C3%B8dsel/#findComment-143318357 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2011 #15 Del Skrevet 13. juni 2011 I mitt første svangerskap gikk jeg opp fra 60-80kg. Jeg var en str 38/40, og kom tilbake til min gamle størrelse ca.6-8 måneder etter fødselen. Må innrømme at jeg ikke gjorde noe annet enn å amme for å komme tilbake i form, så er jo bare min egen feil at det tok såpass lang tid.. Jeg veide 2 kilo mer i utgangsvekt da jeg ble gravid med nr.2 (er nå 31 uker på vei). Jeg fikk kun 3 små katteklor (strekkmerker) i bunnen av magen sist graviditet, men med mindre man vet hvor de er så kan man ikke se de. Jeg smørte meg med Ole Henriksens olje hver dag, og holdt meg i form ved å gå lange turer jevnlig. Det at jeg var i god form hjalp meg også masse under fødselen, og ikke minst i tiden etterpå. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143317740-kroppen-etter-graviditet-og-f%C3%B8dsel/#findComment-143318730 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2011 #16 Del Skrevet 13. juni 2011 Jeg har alltid vært høy og slank (175 høy, str 36) og har ikke lett for å legge på meg. Jeg tror det genetiske har mye å si ved en graviditet. Jeg er nå høygravid med nr 2. Kroppen ble helt seg selv igjen etter nr 1 uten at jeg gjorde noe som helst for å få til det. Hadde en vektoppgang på 12 kg, kom lett tilbake i normalvekt, ingen forandring med mage eller pupper, ingen strekkmerker eller noe som helst annet. Ser ut som jeg ender på ca 12 kg med andremann også, og satser på å komme tilbake til utgangspunktet like lett som forrige gang. Må sies at jeg aldri trener og spiser helt vanlig, verken spesielt sunt eller usunt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143317740-kroppen-etter-graviditet-og-f%C3%B8dsel/#findComment-143318864 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå