Gå til innhold

Hvor lenge skal vi se det ann at jenta ikke bæsjer?

Anbefalte innlegg

Hun er 6 uker, og i tre dager nå har hun kun fått morsmelk på natt og morgen, ellers mme. Så mest mnd altså, og nå kommer hun til å få mme på natt også.

Men, nå har hun ikke bæsjet siden ca. 2-3 dager før hun begynte på mme, og det begynner jo å bli noen dager siden. Hun har perioder det hun trykker og trykker, men det kommer ingenting. Kun vært bremsespor en dag. Bruker en halv teskje malt i hver flaske. Kan vel ikke gi henne noe mer av det da?

Men, hvor lenge skal vi vente på at hun skal bæsje? Og hva skal vi evt gjøre for å få til en bæsj?

Fortsetter under...

Ikke så greit når de små ikke bæsjer! jeg ville ha økt mengden med malt. Jeg pleide å gi 1 ts malt i morgenflaska og mindre utover dagen. Så bæsjet hun stort sett på dagen - og ikke på natta. På meg virket det som at magen vente seg til malten og trengte mer og mer. Vi gikk over til svisker da hun ble litt større.

Det kan sikkert hjelpe med litt magemassasje også.

Hei!

Nå har det gått så mange dager at hun absolutt bør bæsje!

Dette gjorde vi i samråd med helsesøster når vår lille fikk treg mage i en alder av 1 uke:

Kjør på med mer malt, gjerne en god teskje i hver flaske. Unger er veldig forskjellige når det gjelder hvor mye malt de trenger for å holde systemet i gang.

Rett etter måltid tar du henne med på stellebordet og bruker et termometer og stimulerer litt i endetarmen (ha litt olje eller salve på tuppen). Trykke refleksen til barnet blir stimulert og de begynner å bæsje.

Dette trikset brukte vi en periode, til det stabiliserte seg.

Etter noen dager gikk vi også ned på mengden malt og trengte kun å bruke en teskje i døgnet:)

Masse lykke til!

Rett etter jeg skrev innlegget gikk jeg på badet med henne og tok litt olje på termometeret. Og etter en liten stund kom det jammen masse bæsj :) Puh... Det var tydelig at det var på tide, for det kom masse.

Men, vil dette gå seg til? Og bør vi nå i starten stimulere med termometer hver dag? Og hvor mye malt skal vi fortsette med nå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...