Gå til innhold

Jeg trenger virkelig råd fra noen kloke damer her..

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn som fylte 4 år for en liten stund siden. Han prater, er oppegående osv. Problemet er at det er umulig å få han til å slutte med bleie.

Han NEKTER å tisse eller bæsje på do, men han har såpass kontroll at han går uten bleie, så sier han i fra når han må tisse/bæsje, og da må han få bleie på før han gjør det. Om vi ikke tar på han bleie så tisser han rett i buksa og blir veldig lei seg for det.

Vi har prøvd å sette han på doen mange,mange ganger. Det kommer aldri noenting. han sier at tissen ikke vil og at han ikke må, men vi VET jo at han må, for 2 min etterpå så kan han tisse på seg eller be om bleie.

Barnehagen har gjort det samme, også her nekter han å tisse på do. Han kan godt sitte på doen, men det kommer ingenting.

Vi har prøvd å bare la han tisse på seg, det har han gjort lenge nå uten å vise tegn til at han vil prøve å tisse i doen.

Vi har prøvd å lokke med is eller at han kan velge en leke i butikken om han tisser på do.

For oss så virker det som om han bare har en psykisk sperre mot doen. Hvordan få bort dette?

Fortsetter under...

Vi hadde omtrent samme greia med jenta mi, hun hadde full kontroll men nektet både do og potte, ville rett og slett ikke.

Jeg spurte også om råd her inne og folk ble helt forferdet over at ei jente på nesten 4 år fikk bruke bleie, det var bare å være hard og nekte sette de på henne så ga hun seg nok til slutt...

Jeg prøvde, og jenta holdt seg, og holdt seg, og holdt seg, hun ble utrolig flink til å holde seg. Men det er jo ikke bra i det hele tatt, hun ble hard i magen, og kunne gå nesten hele dagen uten å tisse.

Jeg snakket med helsesøster og hun ba meg sette på jenta bleie og la det være et ikke-tema en stund. Alle blir renslige trøstet hun, men noen trenger lenger tid enn andre av forskjellige grunner. Hos oss startet det antagelig med søskensjalusi (har en til som er bare 1,5 år yngre og selvfølgelig bruker bleie).

Jeg sa at hun måtte sitte litt på potte i forbindelse med morgen- og kvelds-stell og lot henne gå med bleie på dagtid.

Plutselig en dag kom det tiss i potta ved morgenstellet, hun var stolt som en hane og ville ikke ha på bleie. Fra det øyeblikket var hun tørr, dette var i påskeferien og hun har ikke hatt et eneste uhell!

Var nok en eller annen sperrre, hun klarte å knipe, men ikke slippe "knipen" igjen når hun kom på potte/do, plutselig gikk det bare. Hun brukte potte i nesten 2 uker, etter det har hun bare brukt do :)

Hun fylte 4 år en måned etter at hun ble tørr...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...