Gå til innhold

Sliten av sutrete 5 åring...

Anbefalte innlegg

Vet snart ikke hva jeg skal gjøre.Surver å griner hele tiden.Svarer oss voksne stygt og er rett og slett slitsomt hver dag..Tips til hva vi kan gjøre med dette? I dag måtte vi droppe barnetv, og gruer meg til å dra på ferie hvis det skal fortsette slik, rett og slett flaut.HJELP!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143316970-sliten-av-sutrete-5-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke konsekvenser får ungen for å være sur og grinete da? Hvis min 4-åring surver uten gyldig grunn, ber jeg ham slutte på en pen måte. Hvis han fortsetter, sier jeg at han må slutte nå, ellers må han sitte i time out. Som regel slutter han da. Hvis ikke, blir det 4 minutter i time out. (Selvfølgelig kun hvis han sutrer for noe tåpelig som at han vil ha mer lørdagsgodt, at han vil ha trampoline eller noe annet som vi har sagt klart nei til)

Andre ganger funker det bedre med avledning: Kom, så spiller vi fotball! (Slår aldri feil). Sett i gang med en aktivitet du vet han liker, så glemmer han å sutre.

Og noen ganger er belønning smart. Gutten vår var en periode veldig vanskelig å legge, skulle bare sove i vår seng, måtte lese flere eventyr og synge ørten sanger - plutselig tok leggingen 3 kvarter! Da begynte vi med belønningssystem; 1 klistremerke for hver kveld han la seg uten tull, etter 5 klistremerker gjorde vi noe kos (kino).

Jeg sa til min :"Vet du, mamma hører ikke hva du sier når du sier det med sutrestemme" og så lot jeg som jeg ikke hørte hver gang hun sutret over unødvendigheter. Altså mas/sutter.

Det har hjulpet, hun bruker aldri sutrestemme for hun vet det ikke nytter, hun får absolutt ingen respons på det, ikke positiv men heller ikke negativ. Snakker hun så med vanlig stemme får hun respons med en gang og skryt for at hun regulerte seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...