Gå til innhold

Hvis ettåringen ikke vil ha middag, men egentlig er sulten. Er barnet for lite til å bli lært at da venter man til kvelds?

Anbefalte innlegg

Eller få noe annet som du vet barnet liker istedenfor middag?

Hun er 15 mnd og veldig kresen. Eller hun vil ikke smake i det hele tatt. Og da begynner hun å tulle og kaste maten rundt. Vente til kvelds eller smøre en brødskive? Er hun for liten til å lære det?

Fortsetter under...

Enig i at hun er for liten.

Men hun trenger ikke å få ønskene sine i forhold til det at hun er kresen, om hun f.eks. bare har lyst på "godbiter". Hvis hun vil ha noe annet enn brød f.eks. så trenger man ikke gi det. Er hun ordentlig sulten så spiser hun brødet.

Alt for liten for den leksa.Det kan du ikke gjøre før hun er en 3-4 år ihvertfall.

Gi henne en kjedlig brødskive hun liker du.

Jenta mi ble 2 år i februar, så hun er et år eldre enn din, og jeg har enda ikke begynt med den leksen.

Hun er rett og slett ikke noe middagsmenneske, ikke alle er like glad i middag. Hun spiser litt middag kanskje en gang i uka, de resterende dagene sitter hun bare ved bordet og drikker vann uten å smake engang. Hun blir overhodet ikke fristet av middagen...

I dag spiste resten av familien middag, mens hun fikk to brødskiver med leverpostei, noen agurkskiver, paprikaringer og tomatbåter, hun spiste rubbel og bit.

Regner med at hun lærer seg spise varm mat etterhvert, men pr i dag liker hun ikke middag og jeg lar henne slippe. Hun blir tilbudt hver dag, men når vi andre er over halvveis i middagen uten at hun har tatt en enste bit går jeg og lager et par skiver til henne. Hun er en sunn unge som spiser det meste av pålegg, frukt og grønnsaker, så jeg er ikke bekymret for kostholdet.

Synes de er for små til å måtte gå sultne til kveldsmat selv om de ikke liker middagen.

Hun er nok for liten. Jeg har nettopp begynt med dette med datteren min at hvis hun ikke spiser så får hun ikke noe annet før f eks en time senere. Hun er nå 2 år og 4 mnd. Det viktigste når de er så små er jo faktisk at de får i seg maten, så bedre å gi en brødskive da. Prøv å ikke lag mye oppstyr ang at hun ikke spiser, det gjør det bare værre. Jeg ville nok tilbudt middag, vil hun ikke ha så drøyer dere det en stund før dere gir henne en brødskive f eks.

Annonse

3-4 år? d er litt sent spør du meg. hmm.. jeg startet da hun var rundt 2 år. på HS spurte de faktisk om akkurat dette på 2 års kontrollen. om jeg gav etter om hun ikke ville spise middagen sin. men her er det slik at om hun ikke spiser det hun får, så får hun vente til neste måltid. vi spiser middag kl 4 halv 5 og kveldsmat er kl 6 da, så ikke lange ventetida.

Det er nemlig mannen min som mener dette. Men jeg mener det er altfor tidlig, men han spiller "du-overkjører-meg-i-alt" kortet og vi ender med å krangle om dette. Men jeg pleier å gi mat jeg vet hun liker selv om det blir det samme hver dag, mens mannen mener at hun skal spise det vi spiser og hvis ikke hun spiser så får hun vente til kvelds. Middagen pleier å være kvelds da og hvis hun ikke spiser så er kveldsmaten bare en time-halvannen senere.

HI

Jeg synes ikke 2 år er for tidlig. men kommer vel an på barnet. merker raskt om det er trass eller ikke. hvis barnet venner seg til at det kan nekte å spise middag for da får den noe annet så vet de å utnytte dette. men vi foreldre er forskjellige. jeg kaller det ikke matterror. hva tror dere de gjorde før i tiden? ble barna skadet av dette? jeg tror ikke det. når det er snakk om en time eller 2 til neste måltid, så går det helt fint. men det er min mening!

JEg synes det er helt uinteressant hva du tror. Jeg forholder meg til fakta om ungers smakssans og hva eksperter på området sier. DiB-damer er ofte helt på tur med hva de gjør likevel. "Sånn gjorde moren min det!" Somom det er et gyldig resonnement.

Jeg er faktisk litt enig i NN over her, hva gjorde de i gamle dager da? Fakta om ungers smakssans? Kan du linke til de ekspertene på dette området? Så du mener at om barnet ikke "liker" den smaken som er på middagen så skal de får spise det de har selektert ut å "like"? Greit at de ikke liker det enda, men de trenger ikke bli lært til å få noe annet!

De gjorde veldig mye rart i gamle dager.

Jeg kan ikke linke til uttalelser fra foredrag, forelseninger, videreutdanninger og psykologer i helsevesenet. Det kan gjenfortelles.

Jeg ville aldri tvunget et barn til å spise opp noe som helst, rett og slett fordi jeg er et sivilisert menneske. Jeg ville aldri latt en toåring gå sulten i flere timer.

Tvang i forhold til mat kan skape spisevegring og kresne barn. Å straffe et lite barn som ikke skjønner konsekvens over timer er barbarisk. Det finnes andre løsninger. De som har peiling på mat og barn sier at nye smaker tillæres i snitt etter 10-15 gangers smaking.Trikset er dermed å få barnet til å smake og samtidig tilby tilbehør det er greit at barnet spiser seg mett på. På den måten gir man ikke barnet annen mat, man benytter ikke tvang og man er heller ikke slem mot sin egen smårolling og lar uingen gå sulten i timesvis (hvilket idioter gjør når ungen er så liten som 2). Problemet i dagens samfunn er at foreldre ikke har tid og tålmodighet til saklige matrutiner.

Annonse

Tulla mi er snart 2 og jeg gir fortsatt brødskive isteden om jeg ser at det er ting hun ikke vil spise. Tror nok de er litt for små ennå.

Leste for en stund siden at man kunne tilby middag og hvis barnet ikke ville ha så ga man heller tilbud om en brødskive etter en 20-30 min. barnet vil da se det hele som ett nytt måltid og ikke en middagserstatning.

Min svigermor drev slik "terror", de måte spise det de fikk ellers fikk de ingenting.

Når de ble litt større måtte de spise alt på asjetten før de fikk gå fra bordet, om de så måtte sitte en time og spise maten kald til slutt måtte de spise den ene porsjonen.

Min mann og hans to søsken er alle HELT enige om at sånn skal man IKKE gjøre mot barn. Ja, de er skadet av det, det er mat de enda ikke klarer spise fordi det minner om disse kampene ved middagsbordet.. De glemmer det ikke, de husker hvor fortvilet de var og hvor forferdelig det var å tvinge i seg mat som de ble vemmet av.

Vi gjør det definitivt ikke mot våre barn, de blir tilbudt det samme som oss andre, men velger selv hva på asjetten de vil spise og ikke. De velger også selv hvor mye de vil ha, er de mette i magen er det greit. Spiser de ikke middag får de en skive, ser ikke hva som er så galt i det egentlig? En skive kan være minst like sunn som mange av middagene som blir servert rundt omkring.

Matglede er viktigst!

Nei, jeg pleier ikke å lage noe annen mat. Lager mat jeg vet de liker også passer jeg på at det ihvertfall er noe på tallerkenen de kan spise om de ikke vil spise av alt, det være seg kjøttet, grønnsakene eller ris/potet.

Skulle vi derimot spise andre steder og det er noe barna ikke liker på tallerkenen kan jeg godt be om lov til å smøre en skive.

20:52

Hun er for liten.

Hva med å finne ut hva hun liker av tilbehør: Tomat, paprika, agurk, fetaost, oppskjærte gulrøtter, osv, og server det ved siden av middagen. Da er det alltid noe hun liker, og så prøver dere å få henne til å smake på litt av den andre maten etterhvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...