Junifrue Skrevet 11. juni 2011 #1 Skrevet 11. juni 2011 Snuppa mi er 5 mnd om en uke. Hun slet med mye luftsmerter fra hun var 2 til 3 mnd, derfor ble hun mye bært og dermed fikk vi ikke trent nakken hennes noe særlig. I tillegg hater hun å ligge på magen og det tar ikke lang tid før hun begynner å hylskrike når hun ligger på magen. Heldigvis løsner dette litt etter litt og hun er mye sterkere i nakken nå. Men det virker som om hun er mye sterkere ene veien? Når hun ligger i fanget på beina mine vendt mot meg så løfter hun nakken og det er tydelig at hun helst vil opp i sittende stilling, strever som bare det. Når hun ligger på magen derimot holder hun hodet i noen minutter bare før hun blir liggendes med nesa i teppet og kave og etter hvert hylskrike. Vi trener mye på det, men begynner jo å lure på om det kan være noe galt med nakken hennes siden hun løfter nakken mye bedre ene veien enn andre veien. Noen som vet? Sliter forresten litt med at hun SKAL sitte også da, men dette er vel sikkert normalt for den alderen... Problemet er jo at alle syns det er sååå moro at hun kan sitte og har henne sittende på fanget mens jeg blir "kjipe mamma" som ikke lar henne få lov...
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 11. juni 2011 #2 Skrevet 11. juni 2011 Sjekk med evt en manuell terapeut, osteopat, fysioterapeut eller kiropraktor hvis du lurer på om hun har låsninger i nakken. Hvis hun ikke har det så er det veldig vanlig at barn gjerne vil sitte og se fremover når de er så små. Legg henne på magen mange ganger om dagen, men korte stunder av gangen. De blir sterkere i nakken veldig fort hvis dere trener på det. Hun virker jo sterkere den ene veien enn den andre, og det er ikke noe rart i det og det ene utelukker heller ikke det andre. Tren, tren, tren og ikke bry deg om at du fremstår som en kjip mor når det er snakk om utviklingen til barnet ditt. Så små barn skal IKKE sitte, muskulaturen er ikke sterk nok til det i det hele tatt. Lykke til! Jeg er sikker på at det om kort tid vil bli bedre hvis du har litt is i magen og trener med henne.
uhhuhher Skrevet 11. juni 2011 #3 Skrevet 11. juni 2011 Høres bare ut som at hun har brukt nakke- og ryggmusklene litt lite. Når hun ligger på fanget ditt og løfter hodet opp mot sittende stilling, er det vel magemusklene hun bruker, så tror det blir noe annet enn når hun ligger på teppet. Dette kan du helt sikkert få hjelp til på helsestasjonen. Hos meg tok de fatt i sønnen min på tremånederskontrollen, fordi han har en tydelig favorittside og er derfor sterkere når hodet vris mot høyre enn mot venstre. Han har heller aldri likt å ligge på magen, men nå er det bedre etter litt innsats fra oss. :-) Trene, trene, trene er det eneste som hjelper. Som hun over sier, mange ganger daglig, bare ti sekunder hjelper hvis hun hater det. Prøv å legge det inn i daglige situasjoner. Legg henne på magen på stellebordet ved hvert stell, legg henne på magen på fanget i stedet for å la henne sitte, legg henne på magen med fjeset vendt mot tven eller noe annet hun liker å kikke på, bær henne slik at hun ligger på magen osv osv.
laroos Skrevet 13. juni 2011 #4 Skrevet 13. juni 2011 Tren på å få henne til å snu hodet til den svake siden ved å vifte med leker o.l. til den siden, både i ryggleie og mageleie. Og ta kontakt med helsestasjonen, evt manuellterapeut o.l. (gratis) for å sjekke det opp litt. Et tips til å få dem til å like magen litt bedre: legg dem på et teppe på et litt høyt bord, og så kan du leke borte-borte-titt-titt med dem. Selvsagt mens du har armene langs sidene til ungen, da, så det ikke er fare for å falle ned. Så stikker du hodet opp i deres høyde, slik at de må løfte litt på hodet. Det blir det smil og latter av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå