Gå til innhold

mensen........

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk mens ca 3 mnd etter fødsel,men nå er det gått 7 uker siden sist gang.er det vanlig at det kan gå så langt mellom hver mens i begynnelsen?

Har tenkt å begynne på p-pillene igjen,men er det lurest av meg å vente til mens,eller er det bare like så bra å starte med en gang?

Håper noen kan svare på dette!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror den kan være veldig uregelmessig i begynnelsen. Fikk min for andre gang etter fødsel for noen dager siden. Da var den nesten 2 uker forsinket...

Skrevet

Ville begynt på p-piller var jeg deg. Usikker på hva jeg skal gjøre selv, fikk mensen for noen dager siden. Gutten vår er prøverørsbarn så sjansen er liten.

Skrevet

Hvis du ammer, så kan du ikke bruke p-piller, men får en slags minipille, og den kan du begynne med når som helst.

Men hvis du skal ha p-piller er det nok lurest å starte når mens kommer, kan du ikke høre med lege ang. det?

Ellers så tror jeg det er normalt at mens er litt uregelmessig etter fødsel, men hos meg har jeg fått mensen jevnlig fra 3mnd etter fødsel, har bare variert kanskje maks en 1uke etter forventet mens!

(har du tatt en test for sikkerhetsskyld?:))

Skrevet

Hei :) Jeg er lege, tenkte jeg skulle svare...

Det er riktig som det blir sagt over her, at mensen kan være uregelmessig etter fødsel. Det er mange hormoner i sving, og det tar tid før alt går tilbake til det normale. For å være helt sikker, kan du ta en graviditetstest før du begynner på p-pille/minipille.

Dersom du ikke ammer, er det trygt å starte på p-piller. Disse kan du starte med selv om du ikke har mensen, men bruk da annen prevensjon (kondom) i tillegg den første uken. Dersom du ammer, kan du ikke bruke vanlige p-piller - dette fordi østrogenet går over i morsmelk. Du kan da i stedet bruke Cerazette, som er en østrogenfri pille, men som er like sikker som p-piller. Denne kan du også starte med selv om du ikke har mensen, men bruk da annen prevensjon i tillegg i 1 uke. Hormonspiral kan også være et alternativ.

Håper dette var til hjelp :)

Skrevet

Heisann!Takk for svarene :)

Til mamma til sjarmtroll : Jeg ammer ikke,så skal begynne på mercilon p-pillen.Men tenker om det er lurest å vente på mens eller om det ikke har noe å si?lurer pga at da jeg utsatte mens i 2 uker med mercilon for noen år siden, fikk jeg voldsomme mens smerter da jeg fikk den igjon.......Er heller ikke gravid,ikke så mye sex her i gården for tia!

men synes uansitt det er lenge med 3 uker over tiden fra da den normalt skulle kommet!

Men uansitt tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...