Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Neiånei, jeg klarte å spise fire skiver fenalår i sted, jeg glemte jo heelt av at dette er fy-fy. Fikk litt panikk.. Hvor farlig kan dette være? Burde jeg ringe lege..?

På forhånd takk for svar..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta det helt med ro. Sjansen for at du skal bli sjuk er forsvinnende liten. Grunnen til regelen er at dersom man likevel skulle bli sjuk så har det så store konsekvenser.

Skrevet

jeg tror ikke du skal bekymre deg så alt for mye for det :) Jeg klarte ikke holde meg unna litt spekemat på 17.mai og har ikke noe dårlig samvittighet for det. Alt med måte selvfølgelig!

Skrevet

Jeg har også glemt meg et par ganger, men sjansene for å bli syk er veldig veldig små, så det er liten vits i å bekymre seg. Det er enda mindre vits i å ringe legen, for de kan uansett ikke gjøre noe... men sannsynligheten for at det er grunn til å bekymre seg er altså liten, heldigvis!

Skrevet

Hadde jeg spist spekemat fordi jeg ikke hadde klart å holde meg hadde jeg hatt veldig dårlig samvittighet. Ikke fordi sjansen er stor for å bli syk, men konsekvensene om man blir det er store for fosteret, død eller alvorlige missdannelser. Sjansen er liten, heldigvis, for det er mange som ikke er klar over at de bør holde seg unna.

Skrevet

Ja, man kan selvsagt sette seg på sin høye hest og si at "jeg er best, jeg er best" ;)

Skrevet

Vel, jeg syns det skal være lov å si sin mening selv om den kan tråkke noen på tærne. Jeg forstår ikke helt hvorfor det skal være greit å spise spekemat fordi man ikke klarer å holde seg unna. Det hjelper lite med måtehold, eller en sjelden gang, om man en av gangene får i seg listeriabakterien. Spiser man først av et parti spekemat kan man like godt spise seg god og mett, det utgjør ingen forskjell. Man blir ikke litt smittet.

At HI glemte seg er noe helt annet.

Skrevet

Men du sier ikke bare din mening, du fordømmer. Vi har nok alle våre "guilty pleasures", tror ikke det finnes noen gravide som ikke bryter en "regel". Noen hopper litt, noen løfter tungt en gang eller to, noen tar til og med et glass vin, noen drikker koffeindrikker (kaffe, burn, te etc.) Det er så mange "regler" at man kan nesten ikke bevege seg uten at en regel brytes.

Skrevet

Javel, du mener jeg fordømmer. Jeg mener enkelte tar atlfor lett på det. Jo flere som "synder" jo mer tillatt er det. Men faren er akkurat den samme.

Noen "guilty pleasures" går faktisk ann å gjøre med måte f,eks kooeinfdrikkin. Andre igjen er ikke til fare for fosteret, men for den gravide; hopping eller å løfte tungt. Det er enkle retningslinjer vi som gravide bør forholde oss til, og det er blant annet å holde oss unna spekemat. Spekemat er ikke noe man er fysisk avhengig av en gang, og det skulle ikke være noe problem å vente me den typen mat til man har født. Eller man kan velge å varmebehandle den først. Jeg har faktisk mer forståelse for de som sliter med å legge bort nikotinen. De får fysisk abstinenser, og har ingenting å erstatte det med.

Skrevet

Er helt enig med deg, hvorfor spise det når du VEIT at du kan skade barnet. Syns du har dårlige holdninger Tingeling, om du spiser den ENE skiven med spekeskinke får det faktisk ganske fatale konsekvenser. og du kan heller ikke sammenligne det med kaffi og hopping, for det kan du faktisk gjøre med måtehold når du er gravid.

Til trådstarter , nå er det nok veldig lite sannsynlighet at du fikk i deg fenalår med listeria..jeg gjorde det samme i uke 8.., spiste fårepølse fordi jeg rett og slett ikke viste at dette var spekemat. Men tenker ikke så mye på det siden sannsynligheten er liten og det heller ikke er noe å gjøre med nå.

Skrevet

Det her tok jo da voldsomt av.. På grunn av spekemat! Spesielt. Jeg er enig, jeg synes man kan prøve å holde seg til retningslinjene, men samtidig synes jeg det er helt LATTERLIG å gå til angrep på enkeltindivider som ikke mener nøyaktig det samme. HVA oppnår andre med å fordømme Tingeling, som ikke engang sier at hun blåser i dette, hun bare reagerer på enkeltes sterke reaksjoner angående dette? Om Tingeling hadde gafla i seg spekemat hver dag, tror dere disse innlegga hadde "snudd" henne? Eller eeer det rett og slett bare for å få lov til å peke med fingeren? Kan liksom ikke se det konstruktive i denne debatten...

Skrevet

Tror ikke du skal være redd selv om du har spist litt spekemat. Det er jo veldig godt, å veldig vanskelig å holde seg unna i månedsvis. Fikk et kjempetips av jordmor, som sa at spekemat laget av kvernet kjøtt slik som spekepølse bør vi gravide holde oss helt unna, men fenalår, spekeskinke o.l. går helt fint å spise hvis man bare har froset det først. Legg det i frysa i små posjoner og ta opp rett før du skal spise det. De tynne skivene tiner jo fort:)

Skrevet

hm.. søstern min lå på rixen i flere uker, pga at hun holdt på å føde altfor tidlig.. (uke 28)

På rixen ble hun servert spekemat, OG ble anmodet om å drikke kaffe...

Veldig rart...hvis dem ikke da hadde en slags "magisk" kaffe og speke variant...

Skrevet

Det kan jo definitivt skape voldsom forvirring blant folk....

Skrevet

vel må bare si her att no har jeg ett x-antall barn og har hatt ett x-antall svangerskap bak meg,jeg har med alle barna og i alle mine svangerskap spist spekemat,og det har aldri vært noe som helst.troro man i noen tilfeller kan vær littt for over forsiktig...men hver enkelt for ta sine valg.jordmoren sa allerede ved første svangerskap att det er ørrande liten risiko,matvarene her i Norge er veldig bra i forhold til mange andre land,men det er ANBEFALT både ang sjømat,oster kjøtt m.m men det er jo ditt valg.samma er det med røykerne og de som nyter alkohol,det er no bevist skadelig på fosteret.det er ANBEFALT att de ikke må gjør det.....men gjør kvinner det likevell...å jadda...ser ofte jenter med store mager og de røyker. så om man spiser spekemat...så slapp av.ikke noe å få panikk for.

Skrevet

Så JEG har dårlige holdninger? Alt jeg sier er at man trenger ikke legge seg ned og tro at livet er over og ut fordi man er gravid og har spist litt spekemat. Grunnen til at vi blir anbefalt å ikke spise spekemat er fordi det KAN, og jeg gjentar, KAN, føre til sykdom. Man bør vel og merke seg at dette er en ANBEFALING og IKKE en REGEL/FORBUD. At Røvskraudle synes de som har en fysisk avhengighet til noe er mer unnskyldt får stå for hennes egen regning. Jeg synes ikke det er ok at gravide drikker, røyker eller doper seg, om de er aldri så mye avhengig. Fordi dette skader beviselig barnet.

Jeg er forsiktig; jeg trener og er aktiv for at barnet mitt skal ha det bra, ikke røyker eller drikker jeg (heller ikke værre ting), drikker svært lite kaffe og te eller andre koffeinholdige drikker, jeg gjør det jeg kan for å ikke legge på meg for mye, men fremdeles sørge for at barnet mitt får nok og riktig næring, jeg prøver å unngå å ta tunge løft (hardt for meg, liker å være selvstendig), prøver så godt jeg kan å unngå å spise spekemat til og med, men jeg prøver også å tenke med mitt eget hode. Jeg har min "guilty pleasure" jeg også, noe som ikke vil skade mitt barn dersom jeg unner meg dette en sjelden gang i blant, men det legger jeg ikke ut om her for da blir jeg verbalt hengt!

Jenter, her inne bør vi da støtte hverandre og ikke spikre hverandre oppetter veggen om man er noe uenig. Det var kun det jeg ønsket å formidle til Røvskraudle. Man skal være litt ydmyk overfor andres liv og levesett og ikke alltid tro at man selv vet aller, aller best hvordan ting MÅ være.

Skrevet

Så JEG har dårlige holdninger? Alt jeg sier er at man trenger ikke legge seg ned og tro at livet er over og ut fordi man er gravid og har spist litt spekemat. Grunnen til at vi blir anbefalt å ikke spise spekemat er fordi det KAN, og jeg gjentar, KAN, føre til sykdom. Man bør vel og merke seg at dette er en ANBEFALING og IKKE en REGEL/FORBUD. At Røvskraudle synes de som har en fysisk avhengighet til noe er mer unnskyldt får stå for hennes egen regning. Jeg synes ikke det er ok at gravide drikker, røyker eller doper seg, om de er aldri så mye avhengig. Fordi dette skader beviselig barnet.

Jeg er forsiktig; jeg trener og er aktiv for at barnet mitt skal ha det bra, ikke røyker eller drikker jeg (heller ikke værre ting), drikker svært lite kaffe og te eller andre koffeinholdige drikker, jeg gjør det jeg kan for å ikke legge på meg for mye, men fremdeles sørge for at barnet mitt får nok og riktig næring, jeg prøver å unngå å ta tunge løft (hardt for meg, liker å være selvstendig), prøver så godt jeg kan å unngå å spise spekemat til og med, men jeg prøver også å tenke med mitt eget hode. Jeg har min "guilty pleasure" jeg også, noe som ikke vil skade mitt barn dersom jeg unner meg dette en sjelden gang i blant, men det legger jeg ikke ut om her for da blir jeg verbalt hengt!

Jenter, her inne bør vi da støtte hverandre og ikke spikre hverandre oppetter veggen om man er noe uenig. Det var kun det jeg ønsket å formidle til Røvskraudle. Man skal være litt ydmyk overfor andres liv og levesett og ikke alltid tro at man selv vet aller, aller best hvordan ting MÅ være.

Skrevet

I mitt forrige svangerskap spiste jeg spekemat de første 6 måndene fordi jeg faktisk ikke hadde fått med meg at det ikke var anbefalt. Så tror du kan ta det helt med ro den lille forglemelsen din.

I dette svangerskapet hvor jeg vet det ikke er anbefalt holder jeg meg unna det. For å slippe å bekymre meg mer enn jeg allerede gjør fra før av;)

Skrevet

Slapp av, som mamma sa, før i tiden spiste de alt de ville, likevel fødte de friske barn ...ting er blitt litt hysterisk for tiden altså.

Skrevet

En ting til - ble usikker. Spekepølse? Menes det da også slike ting som salami o.l.?

Skrevet

Salami er også regnet som spekemat i denne sammenhengen ja:)

Skrevet

skal si denne tråden tok helt av... jeg er enig med deg som sa at før i ge tiden hadde de ikke så mange "regler/retningslinjer" som nå. Min mor har ikke hørt om over halvparten av de retningslinjene jeg går etter nå, men jeg har da vokst opp og blitt frisk og rask...

Men på den annen side er jeg glad for disse retningslinjene også, men gidder ikke bli hysterisk over de heller...

Vi kan jo bli syke av absolutt all mat vi spiser, det er jo feks den e-coli episoden som nettopp har vært skrevet så mye om et tegn på!

Skrevet

Oi - ja, da har jeg jommen meg latt knøttet være utsatt for mang en farefull ferd ;-O

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...