Gå til innhold

Arbeidsledig - oppdrag- arbeidsledig igjen. Hvordan beregner NAV?

Anbefalte innlegg

Jeg er elendig til å lete meg fram på nett, og fant ikke svar på dette.

Jeg var arbeidsledig en stund i fjor, men fikk så et 5 måneder langt vikariat som jeg nå avslutter i slutten av juni. Da blir jeg arbeidsledig igjen. Jeg søker aktivt jobb, og håper veldig på å få nytt oppdrag senere om det blir noe ledig, men akkurat nå er det ikke det. Har ikke fått noe annet heller. Så da må jeg melde meg arbeidsledig fram til jeg evt får noe annet.

Det jeg lurer er på er om de beregner dagpengene på nytt nå, eller om de bruker samme sats som ved forrige periode jeg var arbeidsledig? Altså la oss si jeg fikk dagpenger beregnet på en årsinntekt på 370 000 kr før jeg fikk oppdraget i januar, men nå har årsinntekt på 420 000 kr. Hvilke av dem er det de beregner dagpengene av? Har altså hatt et ganske stort lønnshopp siden sist jeg hadde jobb, før disse 5 mnd'ene, så hadde jo vært greit om dagpengene ble beregnet av ny årsinntekt, men de blir kanskje ikke det? Noen som vet dette?

Fortsetter under...

Siden det er mindre enn 1 år mellom må du søke om gjenopptak av dagpengene. Det blir da samme beløp som sist og du får ikke nye uker, men fortsetter der du sluttet sist.

Uansett om du ikke hadde vært arbeidsledig før ville du ikke fått regnet med disse 5 mnd siden de regner fra de 3 siste lignet år.

Det ante meg ja. Kjipt, men, men. Er jo glad for at jeg i det hele tatt har rett på dagpenger, ikke alle har det.

Men det med siste tre år stemmer vel ikke helt? Jeg gikk fra nesten inntektsløs student og inn i et årsvikariat før jeg ble arbeidsledig, og de beregnet dagpenger kun ut i fra det året jeg hadde hatt normal inntekt, de tok ikke med småinntekten fra da jeg var student.

De skal ta det som lønner seg for deg, om siste arbeidsforhold er greit betalt beregner de utfra det, om du har tjent forskjellig siste årene tar de et gjennomsnitt av siste 3 år fordi det lønner seg.

Mannen min opplevde det samme som deg, fikk et engasjement og når det var over ble han arbeidsledig igjen. Han fikk samme sats som forrige gang han hadde dagpenger (han jobbet et halvt år), men fikk nye 52 uker (eller hva det nå er man har krav på) med dagpenger. Så han fikk begynne på en helt ny dagpengeperiode, de regnet ikke med den forrige perioden.

Han fant seg ny jobb ganske fort da, så han trengte ikke dagpenger så lenge heldigvis.

Tusen takk for gode svar jenter! Håper inderlig jeg får ny jobb igjen så fort som mulig, for jeg ønsker virkelig ikke å gå arbeidsledig. Jeg hater det,en blir så sløv og nedenfor av det :( Jeg elsker å jobbe, og pusher på for å få nytt oppdrag, men i mellomtiden må jeg jo ha penger å leve av.

HI

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...