Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag fikk jeg målt hb og den var på 7,8. Og derfor måtte jeg komme inn igjen og måle på tirsdag. Jeg tar jerntabletter, men det ser ikke ut til å hjelpe.

Er det mange av dere som har lav hb? og i så fall jobber dere 100%

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde lav hb i svangerskap 2 da lå det på 10,5, tok jerntabletter og etter fødslen så lå jeg på mellom 5 og 7 og det gikk jeg med i 6 uker før jeg fikk blodoverføring, men det viste seg også at jeg hadde mangel på folsyre og b12 så måtte ta folsyretabletter og b12 sprøyter. Så kan være lurt og skjekke det også siden ikke jerntabletter virker, de virket ikke på meg heller, hvis du skal føde så reiser du nok ikke hjem uten en påfyll tenker jeg

Skrevet

Jeg hadde hb-nivå på 8.1 i uke 36+5 ca (er 38 nå). De stresset egentlig ikke noe med det og 2 dager senere hadde det steget til 9.5 De sa til meg på legekontoret at hb kan faktisk variere med 1, derfor vil de gjerne ta en kontroll dagen etter etc. Da jeg tok kontrollprøven tok de 2 dråper fra fingeren min, den ene viste 9.5 mens den andre viste 9.7

Jeg drikker iallefall jern (flytende fra matbutikken) og allerede dagen etter følte jeg meg bedre. Sov veldig mye og var mye trøtt mens jeg hadde lav hb. Uansett så er det ingen som har sagt noe til meg om konsekvenser dersom man skulle ha lav hb under fødselen. Legen sa at det er normalt at hb synker endel for så å stige igjen før termin.

Lykke til i hvertfall :o)

Skrevet

...glemte å si at jeg fikk påvist 8.1 i hb-nivå 4 dager før jeg gikk ut i permisjon. Ble 100% sykemeldt de siste dagene.

Skrevet

Jeg har hatt hb på 8 nå en stund og tar Niferex uten særlig effekt. På noen mnd har den steget til 10,5, men serumjern, ferritin osv er fremdeles veldig lave og formen er slapp. Jeg håper bare det vil snu seg når babyen kommer ut!

Er blek og slapp og har ikke jobbet de siste månedene. Å gå opp en etasje er egentlig mer enn nok arbeid for meg;)

Skrevet

Det stemmer at hvis man har veldig lav HB / ferritin under/ etter fødsel kan dette i verste fall føre til blodoverføring.

Jeg hadde HB på 8,4 og Ferritin på 3 noe som er veldig lavt, og jeg kan ikke ta jerntabletter. Jeg måtte på sykehuset å få jern intravenøst tre dager på rad. Etter ca to uker hadde verdiene steget mye. HB 10,4 og ferriting 44. Dette hjalp i allefall til meg.

Skrevet

Jeg har også slitt med lavt jern (ferritin på 5), selv om hb har vært ok, ligget mellom 10 og 12. Dette har jeg gjort i alle mine svangerskap, samt lavt b12 vit. Det som har hjulpet meg er jerninjeksjoner -jerntabletter funker heller dårlig med magen, og b12-sprøyter. Har hatt god erfaring med dette, selv om jeg hangler litt enda.

Men, har skjønt leger og jordmødre ikke er helt enig i denne praksisen, jordmødrene mener dette er normalt, og at det går seg til etterhvert...mens legen bare fnyser av det, og har ment jeg har trengt påfyll.

ikke vet jeg, men det har hjulpet for meg hvertfall, og det må da være bedre enn å måtte få blodoverføring?!!

Skrevet

Jeg har ikke så veldig lav hB - 9,9 på forrige sv.skapskontroll (uke 34), men jeg hadde allerede startet med jerntabletter da denne ble tatt.

(Jeg begynte forøvrig på pillene på eget initiativ, i håp om at jeg skulle bli mindre svimmel og slapp, men har foreløpig ikke merket noen endring.)

Hadde hB på 12,7 da jeg ble gravid, hadde 10,7 ca uke 30, og altså 9.9 nå nylig i uke 34.

Jeg er sykemeldt 100% (har vært det noen dager bare), men det skyldes ikke hB-nivået.. :-)

Skrevet

Jeg hadde HB på 9-og-noe, selv om jeg tok flytende jern (Floradix). Men det snudde da jeg byttet til Hemofer (tabletter) og etter 1-2 uker var HB'en allerede oppe i 11,5. Nesten like mye som jeg hadde før jeg ble gravid. Tar akkurat nok tabletter til at jeg ikke blir rar i magen av de, 2 om dagen. Og tar de sammen med c-vitaminer, slik at de lettere tas opp i kroppen. Funket tydeligvis som bare juling! :-)

Skrevet

14,9 hadde jeg forrige uke, men nå har jeg hatt utrolighøyt jern lager hele timden. Var på mnd sjekk lenge før jeg ble gravid for å sjekke om jeg måtte tappe blod. Man får samme virkning av for lavt lager dom for høyt lager.

Men hvor skal det ligge?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...