Gå til innhold

Jeg har kastet ut mitt 17-årige barn, MED barnevernets velsignelse......

Anbefalte innlegg

Ja, det høres brutalt ut. Men jeg klarer ikke mer, og barnevernet ser sine begrensninger i hjelpetilbudet. De kan ikke gjøre annet enn å godta og være enige i min bestemmelse. Men de har ikke noe tilbud, fordi tenåringen ikke vil.....

For barnevernet har så mange lover og regler de ikke kan bryte, men jeg har ikke de samme lovene og det samme regelverket å forholde meg til. Ingen tar meg på dette at jeg kaster ungen ut fra hjemmet, og alle etater er enige med meg og forstår meg.

Hvem her inne snakker så forbanna høyt om at barnevernet kommer å henter ungene ved den minste lille ting????? SEND DET BARNEVERNET HIT!!!! Jeg trenger dem!!!! Og de skal få lov til å behandle alt de vil.

JEG FINNER BARE IKKE DET BARNEVERNET DERE MENER "STJELER" UNGER!!!!! Og det er det barnevernet jeg hadde trengt nå..........

Faen... Jeg blir så forbanna, både på dere her inne som sitter i angst for barnevernet, og for hjelpeapparatet som ikke har lov å hjelpe pga lovverket!!!!!!

Hilsen en dypt fortvilet mor, som har prøvd alt. Å høre at en har gjort alt rett og gjør en god jobb, hjelper ikke når ungen er på vei utfor stupet(fengsel, stoff, alkoholisme, kriminalitet og alt som er...)

Fortsetter under...

Det er mange ungdommer på barnevernsinstitusjoner uten at de vil det. Ungdommer rømmer fra institusjonene og blir hentet tilbake av politiet.

Din ungdom må sannsynligvis samtykke personlig siden vedkommende er hele 17 år.

Høres ut som du skulle ha hatt hun fra barnevernet som plaget oss... Beklagelig vis for deg så har hun mistet jobben pga behandlingen vi fikk, vi hadde ikke ei sak som ang. barnevernet. Men fosterhjem hadde hun klar for meg og min bror.

Huffa meg, håper det går bra med deg og at barnet ditt på en eller annen måte finner veien selv til slutt. Problemet her inne er at det ikke finnes gråsoner. Alt er enten svart eller hvitt og de fleste snakker ikke utfra erfaringer, men meninger basert på rykter.

Søskenbarnet til min mor og hennes familie har de siste 30 årene vært fosterfamilie. Jeg har møtt mange barn opp gjennom og de har alle fryktelige historier, ingen av de er stjelt fra familien som man ynder å kalle det her inne.

Din situasjon må være helt forferdelig å havne i, håper det ordner seg for dere.

Uff, det hørtes skikkelig leit ut. Men hva gjør denne 17 åringen nå da? Er du alene med han eller?

Husker selv hvor slem jeg var mot mamma og pappa når jeg hadde den 16 års krisa. Vet ikke hvor mange ganger jeg har sagt unnskyld..

Håper virkelig at det ordner seg for dere :) Lykke til!

Mulig jeg er naiv nå, men jeg tror at dersom du har lært barnet ditt å behandle seg selv og andre med respekt, forskjell på rett og galt, at han har vokst opp med din betingelsesløse kjærlighet og støtte i barndommen, så er dette bare ungdomsnykker. Han finner sikkert veien hjem igjen, selv om det kanskje kan ta litt tid! Lykke til!

Annonse

Kliko.... jeg var ikke den enkleste tenåringen i verden(mye alkohol, men stoppet av meg selv når grensen var der), men jeg hadde da litt vett. Har aldri selv vært i politiets søkelys.

Jeg har blitt kjent med politiet her etter at jeg fikk barn, jeg har kjent dem i mange år allerede. Mitt barn er ikke slem mot meg, men ødelegger livet sitt. Og alle må bare stå og se på det, for ingen har lovhjemmel til å gripe inn.......

Ja, jeg er alene med ungdommen, og yngre søsken, og jeg må la hensynet og omsorgen gå til de yngste. For de har da ikke bedt om dette.

Jeg vet ikke hvor ungdommen sover i natt, men jeg vet hvor hn var sist natt. Ikke bra miljø.

Hvem kan hjelpe oss? Ingen. Selv ikke barnevernet kan gjøre mer... De prøver bare å skaffe leilighet, slik at ungdommen skal bo der.Men ungdommen er allerede(etter bare 3 netter) kastet ut fra en leilighet, pga oppførsel........

Institusjon er prøvd, men der kan de rømme som de vil... min unge var på rømmen mer eller mindre i 3-4 måneder mens hn liksom skulle få hjelp og behandling på institusjon. Politiet hentet, hn rømte igjen, politiet hentet, hn rømte igjen OG igjen OG igjen OG igjen. Gidder ikke gjenta igjen. HVORFOR KAN IKKE DE SOM JOBBER PÅ INSTITUSJONEN FÅ LOVHJEMMEL TIL Å HENTE INN UNGENE; SELV MED FYSISK MAKT?????

Hva skal en gjøre?

Barnevernet.. tsj... hvilken makt har de? Ingen.....

HI

Tro det eller ei, men jeg og tenåringen har utrolig god tone. Vi snakker om alt, også sex ;) Det er bare retningen i livet som tenåringen ikke ser....

Det er ikke her problemet ER, ser du. Det er tenåringen som har problemer, og jeg har ikke mer å hjelpe med. Ikke barnevernet heller...

HI

Nei, i realiteten så gjør de ikke det. En vet dette når en har vært i systemet. Politiet gjør det kun om de har tid. Dvs at de ikke har andre ting å ta seg av.

En skal ikke tro alt en leser....

HI

Men om ett år, eller kanskje mindre enn ett år, er barnet ditt myndig. Hvilken forskjell gjør det om vedkommende bor på barnevernsinstitusjon det neste halvåret?

Barnevernsinstitusjon er ofte ikke noen behandling, det er ofte der ungdommer lærer å bruke narkotika. Så jeg anbefaler deg heller å kjempe for en avvenningsplass. Men det hjelper vel heller ikke så lenge personen ikke vil.

Ungdommer i barnevernet kan også settes på psykiatrisk institusjon i årene etter at de har fylt atten, men jeg går ut fra at du ikke ønsker det.

http://tlc.discovery.com/tv/addicted/articles/chapter-1-excerpt-the-lost-years.html

Annonse

For en fortvilet situasjon! Jeg skjønner ikke helt at barnevernet mener de ikke har noe tilbud til ungdommen din. Bufetat er jo pliktig til å sørge for et institusjonstilbud hvis kommunen søker om det og bv.l. §4-24 gir anledning til å holde på ungdommen (og hente dem inn hvis de rømmer). Nå vet jeg ikke hvor i landet du bor og hvilke tilbud som finnes der, men enten kollektivbehandling eller MultifunC burde vel være relevant?

Hva f.... det er alt for sent å hjelpe deg siden barnet snart 18 år, og det høres jo ut som det har en del m omgangskrets , nettverk til barnet siden du nevne stoff alkohol kriminalitet osv . du kunne valgt tidligere og gå med på frivillig plassering i institusjon eller lignende for og fjerne barnet fra dårlig og negativ påvirkning ,

Dette er en utrolig trasig situasjon. Hva med å få barnevernet til å søke ungdommen inn på ett kollektiv? Der er det ett bo og levefellesskap, samt rusbehandling. Ungdommene plasseres på enten 4 - 24 (tvangsplassering) eller 4.26 ( samtykke til tvangsplassering). Jeg har selv jobbet i stiftelsen klokkergården, og synes det er ett fantastisk alternativ til "vanlige" institusjoner. Ungdommene blir tatt på alvor, og det de gjør får faktiske konsekvenser. De voksne er utrolig dyktige, stabile og forutsigbare. De bor sammen med ungdommene i en 14 dagers periode, så da slipper man hyppige vaktbytter og ustabil voksensituasjon.

Barnevernet kan ta ut sak om ungdommen undrar seg omsorg av foresatte, ruser seg, kriminalitet, vold, er en fare for seg selv, og andre, og andre tiltak er prøvd uten resultater. Problemet er bare at barnevernet bare kan plassere diss ungdommene før de blir 18 år. KREV at de tar tak i barnet ditt, og foreslå dette alternativet. Det er en sak som kan ta litt tid, da saken må opp i fylkesnemda først.

Stiftelsen klokkergården har institusjoner både på østlandet (Stokke og Flisa) og vestlandet (Måløy). Det beste er at ungdommen blir sendt så langt bort fra miljøet sitt som mulig.

Google stiftelsen klokkergården, så finner du info.

Masse, masse lykke til. Klem!

Jeg kjenner litt for godt til Klokkergården, dessverre. Samme der som ellers... Hjelper ikke med 4-24 om ungdommen absolutt ikke vil.

JEG vet at Klokkergården er bra, men....

Som sagt.. vi har vært i fylkesnemnda og i tingretten......

Hva da? Det er faktisk vårt problem..... Hva da? ALT er prøvd....

Problemet er at 4-24 bare er en paragraf, og en lovhjemmel. Hva ungdommen velger, kan være noe helt annet. Og hvilke tvangstiltak har en når ungdommen ikke VIL? Ingen... annet enn at politiet henter igjen og igjen og igjen...... Og hver gang stikker ungdommen.... Hva DA? Det er her lovverket virkelig svikter ungdommene. Og grunnen til at jeg kastet ut min tenåring nå.....

HI

Huff. Jeg unner virkelig ingen å havne i denne situasjonen=( Jeg er enig i at ungdommene til tider har alt for mange rettigheter Så synd at ikke kollektiv fungerte for dere..... Det er ikke så mye annet å gjøre da, annet enn å håpe... Jeg har opplevd å måtte hente samme ungd sammen med politiet gang på gang. ut på tur i skog og mark om igjen og om igjen. Noen ganger tar de til fornuft, andre ganger ikke. De skjønner ofte hva de gjør mot seg selv og familien, men klarer bare ikke å slutte den negative spiralen.

Håper virkelig det ordner seg på en eller annen måte for dere. Det er fryktelig tungt å sitte som mor, og se at barnet ødelegger seg selv.

I enkelte tilfeller er det tydeligvis for mange eller for få lover/hjemler, og dessverre er de vanskelige å tolke. Jeg håper at ungdommen din finner tilbake til seg selv og finner ut hva han/hun ønsker i livet. Det er grusomt se se en person, uansett alder, kaste bort liv og muligheter og man sitter tilbake maktesløs og ikke kan gjøre noe. Er det vanskelig nå, blir det dessverre verre når ungdommen din er fylt 18 og er voksen.

Vil bare få ønske deg og ungdommen din lykke til.

hahahaha.. ja, du kan så si. Men jeg har faktisk mer grep om oppdragelse enn de fleste ;)

Ja, alle institusjoner er fulle av stoff, men hva er grunnen? De ansatte får ikke engang gjennomsøke rommene uten at ungdommene godkjenner det. Er det da institusjonen eller lovverket det er noe galt med?

Da min ungdom var "ferdig" der, men på rømmen, så kunne ikke de ansatte bare flytte tingene uten ungdommens godkjennelse. Jeg kunne gjort det, som foresatt, men ikke de ansatte.

Lovverket i dette er helt på trynet!!!! og ikke rart tilstandene er som de er!

HI

Hei.

Jeg var et slikt problembarn da jeg var ung. Det er jo noen år siden nå,så regelverket kan ha forandret seg siden den gang.

Uansett, min mor skrev fra seg omsorgen på meg 2 uker før jeg fylte 18 år. Hun tok advokat,som hjalp henne med at barnevernet fikk omsorgen over meg til jeg var 21 år.

Jeg ble først sendt til en barnevernsinstutisjon på Eidsvoll,og ble sendt videre derifra til et koselig kollektiv utenfor Tønsberg. Der var jeg i 1 år til jeg hadde klart å stable meg på beina.

Kan det være en mulighet,å skrive fra seg omsorgen?

klem

Jeg studerer jus og tenker at jeg egentlig har begynt i "feil" ende. Jeg lærer jo bare å tolke og anvende de lovene som allerede eksisterer.

Problemet er at lovene er ikke god nok. Og selv om en lov er god nok og man kan komme frem til et vedtak er det ikke midler eller muligheter til å gjennomføre vedtaket i praksis. Man kan ha loven på sin side til man blir blå i ansiktet, det nytter ikke. Man når ikke frem selv om man har rett.

Dette er ufattelig irriterende, og med en gang man kommer opp i situasjoner som har med loven å gjøre lærer man dette, the hard way dessverre :(

Gjest babyfabrikken er nå nedlagt :)

Og der kom det som bare måtte komme.. Enkelte må bare slenge med kjeften :( (20:14)

Da jeg var tenåring så var jeg tenåringen fra helvete. Hadde ikke noe med totalbom på oppdragelsen å gjøre. Det bunnet heller i at "ingen skal fortelle meg hva jeg skal gjøre, da gjør jeg heller stikk motsatt" Rett og slett 16-år- og-sinna-på-mamma-og-pappa-syndrom. Men jeg vokste det av meg.

Jeg hater meg selv for oppførselen jeg hadde ovenfor foreldrene mine i oppveksten, men de er verdens beste foreldre som har elsket meg ubetinget selv om jeg oppførte meg som en dritt.. Så ikke kom her å skyld på HI uten å vite noe om hennes situasjon! De fleste ungdommer gjør opprør, men noen er dessverre verre enn andre.

Ønsker deg lykke til, HI. Håper det ordner seg for sønnen din!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...