Gå til innhold

UV drakt for beskyttelse mot sol - er ikke det hysteri?

Anbefalte innlegg

Greit at spedbarn ikke skal utsettes for sol, men at det i annet innlegg nevnes UV drakter.. Solhatter er greit (det kan andre enn barn trenge på varme dager) men UV drakter? I tillegg til solkrem faktor 50 under antar jeg..

Jeg tenker kun hysterisk mor når jeg ser barn med UV drakt. Er jeg alene om å tenkte det?

Fortsetter under...

Evt veldig praktisk? Ihvertfall i strøk som er litt varmere enn her i Norge, så slipper man å smøre inn absolutt hele kroppen til de små hele tiden. Det var ihvertfall veldig kjekt da vi var i varmere land. Men her i Norge kan det jo bli kaldt å gå med hele drakter hvis de er våte.

Det er vel ikke hysteri, men akkurat til spedbarn er det kanskje overdrevet siden de sitter i skyggen uansett. Fra et år og oppover er det praktisk og enkelt, og man slipper solkremklissete små kropper som er fulle av sand i kriker og kroker. Praktisk og greit. :)

Jeg hadde på jenta mi uvdrakt da hun var 10 mnd og vi var i thailand..

Sola kommer til uansett hvor mye vi søkte ly..

Solfaktor 50 hadde vi der uvdrakten ikke dekket til..

Men nå som hun er 14 mnd får hun være litt i solen med solhatt og 50 faktor...

Synes uvdrakt er super på spebarn når man drar til utlandet . Puster mer enn andre klær gjør den også..

Annonse

Jeg syns det er lettere å ta på en UV-drakt når vi skal være ute å leke i varmen enn å smøre både her og der. Det er ikke pga. hysetri, men fordi jeg ikke er spesielt glad i solkrem selv. Syns det blir så klamt.

Jeg tenkte slik som du Hi.....Før jeg selv fikk mitt andre barn, han har brukt en slik drakt flitting når vi har vært ute å reist (vi reiser veldig mye). Han er bare 2 år, men har brukt denne drakten ofte. ER veldig praktisk. Smører selvølgelig ikke solkrem under drakten, det er jo derfor den er der, for å beskytte mot sola. Den kjøler faktisk ned ungen når det er veldig varmt, så det er varmere uten drakten enn med.

Jeg syntes også synd på unger med slik drakt før jeg forsto hvor grei den egentlig er;)

• 4 uker senere...

Akkurat tilbake fra Spani med ei på 16 mnd og en på snart 3 år. Kunne ikke fallt meg inn i bruke drakt!!! Enda mer sand som samler seg på innsiden og gnager!

Holdt med faktor 30 den første uken og deretter 20 på 3-åringen. Mini satt stort sett i skyggen under parasoll på stranda. Var for varmt å gå i sanda, så hun holdt seg i skyggen :-) Ned for avkjøing i vannet innimellom, og det var nok sand som hadde samlet seg i bleia hennes! 3-åringen gikk med badebukse og sanden samlet seg også for han. Til slutt var han naken - mye mer praktisk!

Vi var i Kypros i fjor, der brant sola huden på 5 åringen så mye at jeg følte meg som verdens dårligste mor. Var akkuart som det var varmen som tok skuldrene hennes. Vi brukte uv drakt etter det. Hun finn gå uten når sola ikke var på sitt verste.

Vi brukte faktor 50, men det hjalp ikke. Så nå er nye UV drakter kjøpt inn. Tenker enda på at jeg kan ka skadet henne for livet. Huff. Ikke noe å spøeke med den sola når det er 40 grader.

En 5-åring med UV drakt??????? Dvs 6 år nå. Stakkars jente!!!!!!!!!!!! Da håper jeg for hennes skyld at hun ser "britisk" ut, dvs er kritt hvit i huden. Da kan jeg ha forståelse, men vil like vel synes synd i jenta....

Annonse

Å gå med UV-drakt i tilfelle sol i Norge er det samme som å gå med birøkterdrakt i tilfelle veps...

Det kan jo være en fordel å heller ikke smøre sååå veldig tjukt på hvis det er et problem at barna ser ut som sandpapir etter de har lekt litt, men heller smøre to ganger?

I utlandet er det jo noe ganske annet, ettersom det er grusomt varmt f.eks i Thailand for små barn, og når de svetter så ekstremt mye som de ofte gjør på ferie der så er det lite vits i å smøre solkrem på hvert 5. minutt.

At du tenker hysterisk mor når du ser en unge med uv drakt får meg til å tenke at du a) bryr deg om ting du ikke har noe med, B) ikke kan så mye om solskader/ hud/ hva ulike barn tåler, c) ikke vet årsak til at folk velger det, d) heller du som er litt uviten kontra at disse foreldrene er hysteriske. Tror også du har fritidsproblemer som gidder å lage et innlegg om dette. Uv drakter er genialt mener jeg, men personlig hadde jeg ikke latt ungen løpe rundt med det hele dagen, avhengig av hvor man er og hvor sterk sola er og hvor lenge man er ute!!

Hun er 5.5 ja. og skal ha uv overdel og bikinitruse i år også. Hun er lys i huden. Men skal få sole seg før 12 og etter 15. Jeg er ikke hysterisk, men vil ikke har netter med hyling og avskalling av hud... huff

Alle våre barn har det. De er 8, 5 og 3.

Vi er lyse i huden og blir lett solbrente.

Jeg har også UV t-skjorte

Ser ikke helt hvorfor det er hysterisk. Vil heller ha en slik topp på en enn t-skjorte.

Det er jo ikke snakk om at ungene går i heldrakter når de er så store......

Til Hi og dere andre som synes det er hysterisk med solbeskyttende drakter: da tenker jeg at dere er veldig generaliserende og fordomsfulle.Vi lever ikke i en slik verden at alle er like, eller der alle har samme behov.

Enkelte barn tåler solen bedre, mens andre barn tåler sol dårlig. Selv har jeg en datter på 3, og en sønn på 1 år. Datteren på 3 har aldri brukt drakt - kun solkrem. Og dette har gått veldig fint, til tross for lys hud. Jeg begynte heller ikke med noen drakt til min sønn. Jeg mente at høy solfaktor (50) med ofte påsmøring og solhatt var nok - i tilegg til jevne pauser fra sola.

Den gang ei. Etter den første skikkelige soldagen der jeg bor, var min sønn full av soleksem. Så dersom min sønn skal være ute på soldager må han ha på seg klær. Og da fant jeg ut at en solbekyttende drakt kunne være veldig kjekt. Og nei, ikke solkrem under.

Så HI, synes du dette er hysterisk?

Jeg har tre barn på 10, 8 og 3 år. De to eldste har aldri hatt bruk for uv-drakt eller annet beskyttende bortsett fra solkrem. Min yngste på 3 år har uv-drakt fordi han er ekstremt lys i huden og blir lett solbrent, tross smøring. I tillegg elsker han å bade. Ja, jeg kunne sikkert smurt han og tatt på en luftig t-skjorte - men har dere prøvd å gå rundt med en søkk våt t-skjorte på stranda? Ikke særlig behagelig.

Uv-drakten til 3 åringen vår gjør at vi kan være på stranda når det er go`vær hele dagen. Han har den på seg i perioder, spesielt midt på dagen når sola er som sterkest.

Skal jeg la være å ta på han denne drakten fordi du synes det er hysterisk? Han trenger den sårt mellom 12-14...utover det er han i badebukse, er det greit for deg??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...